פרשת בהר


בס"ד
" בר יוחאי.. 'נעשה  אדם'  נאמר  בעבוריך"...
אחרי שנקרא השבת בפרשה על מצות השמיטה והיובל, נחגוג בעזרת ה'  במוצאי שבת את ל"ג בעומר וזהו יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי. האם יש קשר בין השמיטה והיובל לבין דמותו הענקית והמאירה של התנא האלוקי והקדוש?.. בשורות הבאות ננסה לקשר בין הדברים.
הסיפור שמובא במסכת שבת ל"ג על בריחתם למערה של רשב"י ובנו ידוע לכולם אך הבה נשים לב מה קורה כשהם יוצאים מהמערה.. הם יוצאים לאחר י"ב שנה והנה הם רואים יהודים חורשים וזורעים. תמהו רשב"י ובנו כיצד אנשים עוזבים חיי עולם [=את התורה] ועוסקים בחיי שעה? [=חרישה וזריעה..] כל מקום שהיו נותנין עיניהן מיד נשרף.  יצתה בת קול ואמרה להם: להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם! חזרו למערה וקיבלו על עצמם עוד שנה..יצתה בת קול ואמרה: צאו ממערתכם. הפעם היה כבר "איזון" בין רשב"י ובנו בהסתכלות על המציאות. כל מקום שהיה רבי אלעזר בנו "מכה" - רשב"י היה מרפא.. עד שראו יהודי זקן רץ בכניסת שבת עם שני הדסים שאלוהו למה אתה רץ עם הדסים?  ולמה לך שני הדסים? אמר לכבוד שבת קודש - אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.. אמר רשב"י לבנו ראה עד כמה חביבין המצוות על ישראל . יתיב דעתייהו. התיישבה דעתם ולא הזיקו יותר לעולם המעשה..
אם כן הצדיקים הללו ובמיוחד רשב"י יצאו מהמערה כאילו כבר היו בעולם "החירות"... חירות מעולם המעשה. עולם זוהר. הם נמצאים בעולם שצדיקים יושבים ועטרותיהם [וחכמתם]  בראשם ללא צורך בכלי המעשה. במלים אחרות הם נמצאים כבר בעולם "היובל" שלשם כל האנושות מובלת ובמיוחד ישראל עם קדושו  – לדבקות האלוקית המוחלטת כל רגע וכל שעה בה' יתברך כשכל השדות מושבות ויחד עם זאת מושבתות, "עולם שכולו שבת" לחיי העולמים..
וזוהי באמת מטרת השמיטה וביתר תוקף פי שבעה.. היובל!! שיהיו כולם פנויים למטרה האמיתית שאנחנו כאן – להיות עם "חפשי" בארצינו.. חפשי ממלאכות שגוזלות מזמנינו עד שרוב מהומת החיים והמרוץ לחיי החומר אנו שוכחים להיות על "כנפי רוח" ולהינשא בקול דממה דקה ולשמוע את איוושת ההויה האלוקית שנמצאת בתוכנו ולדבקה למקור החיים.
גם בתורת החסידות מוסבר ששמיטה ויובל מייצגים דרגות רוחניות בעבודת ה'. שמיטה- ענינה ביטול תחושת היישות העצמית . האדם מרגיש את עצמו ובכל זאת מתבטל אל ה'.  יובל – זו דרגה יותר עליונה של חירות מכל המוגבלות . דרגת יובל היא בדוגמת החירות שתהיה לעתיד לבוא כאשר את רוח הטומאה אעביר מן הארץ.
נחזור להעמיק מעט באגדה הנ"ל על רשב"י ובנו. הגמרא במסכת סוכה אומרת שרשב"י אמר על עצמו ועל רבי אלעזר בנו. "ראיתי בני עליה והמה מועטים ואם שניים הם - אני ובני הם". מה זה בני עליה? כותב התניא [פרק י] שאלו אנשים שיודעים להפוך את הרע לטוב ולהעלות אותו לדרגות גבוהות שהקדושה תשרה שם- זה נקרא בני עליה! והנה כשיצאו בתחילה מהמערה ו"שרפו" הכל בעיניהם הקדושות הייתה עליהם  תביעה משמים – כך מסביר הרב קוק ב"עין איה" -  אתה רבי שמעון  כ"כ הרבה שנים יושב במערה ולומד ואתה חושב שהתורה לא משפיעה על המציאות? אתה לא יכול להעלות עם התורה שלך את מה שיש במציאות שאדם זורע וחורש? סימן שאתה צריך להשתלם עוד יותר בתורה כדי שתגיע לדרגה הזאת.  זאת הייתה השנה השלוש עשרה במערה.  לחבר את הכל לחיי המעשה. ואז הם יצאו להיות בני עליה. שמעלים את המציאות גם לקדושה ואפילו את ההדסים הריחניים הם לכבוד שבת המלכה, לשמור ולעשות.. מוסיף האדמו"ר הזקן ב"תניא": בני עליה אלו הם בני היכלא דמשיח. תפקידם הוא לתקן את הרע שבעולם ולהפוך את החושך לאור. וכל כך השתלם רשב"י במידה זו עד ששיבח אותו המשורר של "בר יוחאי" הלוא הוא ר' שמעון לביא עפ"י הזוהר הקדוש שכאשר הקב"ה ברא את העולם ואמר למלאכיו "נעשה אדם בצלמינו כדמותינו" הוא התכוין לרבי שמעון בר יוחאי ולאנשים שצועדים בדרכו . "נעשה אדם נאמר בעבוריך"!!
מורי ורבותי. בגלל המצב הבטחוני, והסכנה הכרוכה בעלייה המונית לקברו של רשב"י - לא יחגגו במירון אלא קומץ של אנשים . אנשי עליה.. שיעלו לקברו של רשב"י ויתפללו בעבור כולנו ובמיוחד בעבור החיילים הנלחמים להצלחתם ולחזרתם לשלום, להחלמת  הפצועים והחולים , להשבת החטופים והנעדרים, ולהחזרת כל האזרחים העקורים מבתיהם בשלום ובבטחון. גם אנחנו כל אחד בביתו וסביב מדורתו  יתפלל עבור כלל ישראל ובזכותו של רשב"י נצא מן הגלות ונזכה להמשך אתחלתא דגאולה לבוא המשיח ולבנין בית המקדש. וכבר אמר לי גבור ישראל – יאיר אנסבכר הי"ו -  שמי יודע .. בגלל שהאירנים שתומכים בחיזבא'לה  נמנעת היאספות יהודים רבים במירון - ניתנה השבוע "מיקדמה" לאויבינו עוד לפני ל"ג בעומר ומן שמיים נלחמו , ונפל מסוקו של אחד הגדולים מצוררי ישראל -נשיא אירן-  על אחד ההרים ואתו עוד צורר גדול – שר החוץ האירני.. ומי יודע עוד איזה "מתנות" יש בדרך.. "כן יאבדו כל אויביך ה'"  ובעם ישראל יתקיים – המשך הפסוק – "ואוהביו כצאת השמש בגבורתו". אכי"ר. שבת שלום! 
פרפראות לפרשה
"ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו" [ כה,י]
כשאדם יורד מנכסיו – קרוביו מתרחקים ומתעלמים ממנו, שמא יצטרכו לפרנסו. אך כשהוא שב ומתעשר – הכל חוזרים להיות קרוביו. והרמז בפסוק זה - ושבתם איש אל אחוזתו – כי אז- ואיש אל משפחתו תשובו...ועל דרך הצחות, זהו גם פירושו של  הפסוק : וישגב אביון מעוני וישם כצאן משפחות.  – בשעה שהאביון נושע וחדל להיות עני, מתרבים בלא עין הרע בני משפחתו, רבים כצאן... ואולם הרב שמואל מוהליבר שהיה מחובבי ציון הגדולים  היה מסביר פסוק זה על השיבה לארץ ישראל וכך היה אומר: כשיתקיים בנו – ושבתם איש אל אחוזתו – שעה שנשוב אל ארצינו, אל אחוזתינו הישנה – אז - ואיש אל משפחתו תשובו.- נזכה לכך, שישובו אלינו משפחותינו, ילדינו שאנו מאבדים אותם בגלות שהם מתרחקים והולכים מאתנו, עד שמתנתקים לגמרי מתורת ישראל ומכל סממן יהודי...
פרפראות לפרקי אבות – פרק רביעי
"יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה..."אנשים סיפרו לפני רבי  זושא מאניפולי על אחד הסגפנים בימיו, פרוש, המדיד שינה מעיניו דרך הפלגה. הבריות אומרים עליו שישן רק שעה אחת בכל מעת לעת.                                              נענה הרבי ואמר כמשתומם:                                                                                                 - תמה אני עליו, אם אינו ישן, דווקא את אותה השעה שעליה אמרו חז"ל : "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא..."
וכנראה שעל  "שעה" של תשובה זו יש להתפלל שלא תהא חלילה מתוך צרות ויסורים, ועל כך מסופר, שפעם נסע רבי ישראל מרוזין בדרך, ולפתע התחיל לרדת גשם והכרכרה שקעה בבוץ. ניסה העגלון  לחלץ  את העגלה ואולם לא היה אפשר להוציאה מהבוץ. נשא הצדיק את עיניו השמימה וקרא: רבונו של עולם! כוונתך היא בודאי שאשוב בתשובה. יפה, מוכן אני. אבל הנח לי לשוב אליך כשאני בביתי, מתוך מנוחה והרחבת המוחין. כאן, בתוך הגשם והבוץ, אינני מסוגל לשוב בתשובה. הוציאני תחילה מן הבוץ, ותראה שאעשה תשובה כראוי...
 
חידה לפרשה
פרשתינו לא עוסקת בראש השנה – אז איך נכנס "שופר" לפרשה?
שבת פרשת בהר [י"ז אייר]
  1. ההפטרה בירמיהו ל"ב "ויאמר ירמיהו היה דבר ה'"
  2. קוראים פרקי אבות – פרק רביעי.
  3. במנחה  אין אומרים "צדקתך" מפני שביום ראשון ל"ג בעומר.
  4. יש לומר לילדים לא להכין בשבת שום דבר למדורה של ל"ג בעומר שחל השנה במוצ"ש.  וכמובן לא לסחוב עצים וכדומה. ולכן גם את המדורה כדאי קצת לאחר ולא לעשותה תיכף ביציאת השבת שלא יבואו לידי חילול שבת חלילה..
  5.  יש עושים את המדורה ביום ראשון בערב בגלל חשש לחילול שבת.
  6. בין השמשות של מוצ"ש יש להזהר מלומר הערב ל"ג בעומר כדי שלא יחשב לו שכבר ספר את העומר.
  7. ביום ראשון אין אומרים תחנון ונפילת אפיים.[האשכנזים אומרים "למנצח"]
  8. נוהגים קצת שמחה ביום זה ולפי מנהג אשכנז מותר לערוך חופה ביום ראשון לפני השקיעה. כמו כן מתירים להסתפר [לדעת הרמ"א היה אפשר להסתפר ביום ששי] לפי מנהג ספרד אין מסתפרים עד יום ל"ד בעומר ביום. ואז גם מותר לערוך חופה. חלק מהתימנים נהגו להקל כדעת האשכנזים.
  9. אין מתענים בו מלבד תענית חלום וחתן ביום חופתו.
תן חיוך - אוסף של 10 תגובות - על מות ראיסי - כנגד 10 בני המן..
1.שמעתי על הפצצות חיסולים והתנקשויות. אבל כזה דבר עדיין לא ראיסי.........
2.נחשף שמו של טייס המסוק. סוכן מוסד בשם אלי קופטר..
. 3כי לא איראני האדם וחי..........."
4. קיצונים מנטורי קרתא שמלווים את הארון מבקשים לדעת: איברהים ראיסי בן...........
5. נעלם מסוק נושא פרסים...............
6. הנשיא ביידן: מבקש לשלוח איחולי בריאות לידידי נשיא איראן ארדואן. ודורש מישראל לשלוח סיוע הומניטארי לעם האירני...
7. אירן אירן במה אברכך, יהי רצון שכל נשיאים שנושאים ממך יהיו כמותך.....
8. ניצחו אראלים את המסוקים.........
9. גנץ הציב אולטימטום לאירנים : אם עד השעה 7 בערב לא מוצאים – אני פורש..
10. ראשי תיבות חודש אייר: אין יותר ראיסי
מהלכות שבת - יתושים באים להתארח . מה עושים?..
תשובה: ישנם מספר אמצעים לחסל או לדחות את היתושים:
ראשית – יש "קטלן יתושים" – המחובר לחשמל. ניתן להפעילו מערב שבת בלי ליגע בו בשבת  [גם ניתן לחברו לשעון שבת מערב שבת]. הערה: מותר להחליף בשבת טבלית בתוך מכשיר נגד יתושים כיון שהמכשיר אינו מרתיח את החומר אלא מאדה. 
שנית- יש שהתירו לרסס בפליט אם פותח את החלונות ולא מרסס הישר על היתושים.
שלישית- מותר למרוח חומר דוחה יתושים על העור בתנאי שהחומר הינו נוזלי ולא משחה. כי במשחה יש אומרים שזה איסור " ממרח" [ זו תולדה של אב מלאכה "ממחק"].
והעצה הפשוטה- כדאי שתהיה רשת טובה החוסמת את דרכם אל הבית - ולהתכסות היטב...
דרך אגב, חוץ מהתכשירים הכימיים - יש אומרים שיש תרופות טבעיות רבות לשם הרחקת היתושים: אבל לדאוג לכך כבר מערב שבת ולא בשבת! למשל:  שום תלוי, גדל בתוך עציץ או סתם מונח על צלחת בחדר מרחיק יתושים. אפשר גם לעשות משחת שום ולמרוח ישירות על העור. כמו כן, לאלו שגרים  בקומת הקרקעיש המלצה לזרוע מתחת לחלון עגבניות או סמבוק. פרחיהם ידועים כמבריחי יתושים.  כמו כן, תמצית אקליפטוס דוחה יתושים. 
  1.  האם מותר למרוח בשבת  חומר מרגיע אחרי עקיצת היתושים כגון: ג'ל אלוורה או פניסטיל ?
תשובה: אם זו משחה – יש איסור "ממרח" [כאמור לעיל]. ולכן העצה להכין למקרה הצורך, מבעוד יום, [בפרט שיש תינוקות הרגישים] תמיסה נוזלית עם החומרים הנ"ל. שוב, גם כאן יש אומרים שיש חלופה טבעית לחומרים הכימיים כגון: למרוח מי סודה לשתיה על מקום העקיצה 1/2 כפית סודה על כוס מים פושרים או   למרוח תמיסת מי חמצן  ומים ביחס של 1:1  . [אדם מבוגר, שאינו מצטער כל כך מהעקיצה, כדאי שימנע מלמרוח אפילו תכשיר נוזלי להרגיע העקיצה, כיוון שחכמים גזרו על תכשירים רפואיים מחשש שחיקת סממנים].
ועתה עוד מידע בנושא היתושים, שאולי יעניין אתכם : יש ילדים השואלים את הוריהם: אבא, למה דווקא אותי אוהבים היתושים? למה אתה לא נעקץ - ואני כן?...  ובכן,  מדענים מצאו, שיתושים מעדיפים באמת, ילדים על פני מבוגרים ונשים על פני גברים – כי עורם דק ורך יותר. הם גם מעדיפים אנשים שמזיעים יותר על פני אנשים המזיעים פחות, אנשים בעלי מזג חם על פני אנשים רגועים יותר, ואנשים עם רמות גבוהות יותר של הורמונים בגוף (כלומר, צעירים יותר) על פני אנשים עם רמות הורמונים נמוכות יותר (כלומר, מבוגרים...
עצות טובות - למדורת ל"ג בעומר - מאת הרב יוני לביא
לא לגנוב קרשים  מאתרי בניה ולא ממדורות של אחרים
לא לקחת עגלות מהסופר או משמוליק אלא ברשות
בל תשחית עצים וחפצים. לא צריך לפרק את הבית בשביל המדורה..
לא לעשות את המדורה במקום שעלול לגרום להתלקחות
ולא במקום שעלולים להזיק לשכנים.
לדאוג שיהיה מי שיכבה את האש בסוף.
לצקת תוכן סביב המדורה: משחקים הצגות חידונים הפעלות וכדו' ראוי סביב דמויות של רשב"י וחביריו
ואהבת לרעך כמוך במיוחד בימים אלה!  ולכן לשים לב שילד לא יעלב שלא משתפים אותו או לא מזמינים אותו למדורה והוא נשאר בודד..
ל"ג בעומר שמח!!

דפי מידע

חדשות ועדכונים

שנה טובה



טפסי מכרז- מזכירת לשכה (מילוי מקום)
פרטי עיסוק:
http://mdba.org.il/pics/_5.pdf

טופס הגשת מועמדות:
http://mdba.org.il/



פניה למחלקה