בס"ד אחרי הבחירות באמריקה - מי הוא "מלך העולם"? ...
ארה"ב נתפשת כמעצמה העולמית הגדולה ביותר וכל שינוי במנהיגות ובמיוחד שינוי דרמטי כזה – מטלטל את העולם כולו מה גם שהיא נחשבת לכלכלה החזקה בעולם וגם אנו מושפעים ממנה בתקציבים של סיוע של כמה מליארדים ותמיכה בינלאומית מול העולם כולו וכמובן התמיכה במלחמתינו הצודקת מול אירן וגרורותיה...
אמנם במבט אמוני אנו יודעים ומאמינים שמקור "הברכה" היא לא שם באמריקה הרחוקה... כי מאז שאברהם אבינו נצטווה "לך לך מארצך.. אל הארץ אשר אראך" – מקור הברכה הוא כאן בארץ ישראל!! וכל זמן שהיינו לצערינו בגלות, הברכה "פזלה" מכאן לארצות הגויים. אבל כיום שבני אברהם יצחק ויעקב חזרו לארץ חמדת אבות – מקור הברכה הוא כאן והכל התחיל ב"לך לך" של אברהם אבינו!!
ועל ה"לך לך" הפתאומי הזה שבו פותחת פרשתינו מקשה הרמב"ן [בראשית יב ב] מה טעם שאמר הקב"ה לאברהם עזוב ארצך ואיטיבה עמך - טובה שלא היתה כמוהו בעולם - מבלי שיקדים שהיה אברהם עובד אלהים או צדיק תמים, או שיאמר טעם לעזיבת הארץ, שיהיה בהליכתו אל ארץ אחרת קרבת אלקים? והרי מנהג הכתוב לומר: התהלך לפני ותשמע בקולי- ואח"כ- ואיטיבה עמך! כאשר בדוד ובשלמה, וכענין התורה כולה אם בחוקותי תלכו (ויקרא כו ג), אם שמוע תשמע בקול ה' אלקיך (דברים כח א) וביצחק אמר בעבור אברהם עבדי (להלן כו כד) אבל להבטיחו בעבור יציאת הארץ [ סתם כך] אין בו טעם?
והרמב"ן מתרץ: הטעם, מפני שעשו אנשי אור כשדים עמו רעות רבות על אמונתו בהקב"ה, והוא ברח מהם ללכת ארצה כנען ונתעכב בחרן, אמר לו לעזוב גם אלו ולעשות כאשר חשב מתחלה, שתהיה עבודתו לו וקריאת בני האדם לשם ה' בארץ הנבחרת, ושם יגדל שמו ויתברכו בו הגוים ההם, לא כאשר עשו עמו באור כשדים שהיו מבזין ומקללים אותו, ושמו אותו בבור או בכבשן האש ואמר לו הקב"ה - שיברך מברכיו, ואם יחיד מקללו - יואר, וזה טעם הפרשה...[עיי"ש ברמב"ן].
זאת אומרת; שרק כאן בארץ ישראל יוכל אברהם אבינו להביא ברכה לכל העולם ורק בשבתו בארץ יכירו כל העמים את תרומתו הרבה לעולם כולו.
ואכן בברכה שהתחלנו לומר אתמול [ביום ששי] בברכת השנים – חוץ מהבקשה "ותן טל ומטר לברכה" – יש אוסף של איחולים טובים מכאן לכל העולם. במיוחד בנוסח הספרדי הארוך... שלא מסתפקים בבקשת גשם על פני כל האדמה ובבקשה לשבוע מטובה אלא מוסיפים ומדגישים: ושבע את את כל העולם מטובך ומלא ידינו מברכותיך ומעושר מתנת ידיך - ומבקשים שמירה והצלה לכל השנה מכל מיני פורענות וכו' ומסתמא שמירה והצלה לכל העולם!!
אפילו יתרו כשרואה את משה רבינו וסיפור הצלת בנותיו ליד הבאר מבין, שהאיש שבעבורו באה הברכה לבאר -הוא מצאצאי האבות הקדושים! וכדברי המהר"ל [בספרו גור אריה שמות ב,כ] : הכיר יתרו במשה, שהוא מזרעו של יעקב שהמים עולים לקראתו. כי בשביל שבזרעו של יעקב מתברך כל העולם, כדכתיב (בראשית כח, יד) "ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך", לכך המים עולים לקראתו להיות הברכה באה מיד נגדם. וכנראה גם כל הברכה של אומות העולם – היא בגלל שהיהודים גלו לשם - ושם הם "מעלים את הבאר" של הגויים – לכן דווקא עלייתם לכאן בהמוניהם היא תזרז את עליית "הבאר" בארץ ישראל!!
אנו מאחלים המון הצלחה לנשיא אמריקה החדש-ישן, ושידע לו שבמקביל לתמיכתו בישראל – כן תגבר ברכתו.. כי מי שעוזר לעם ישראל להגיע למגמתו העליונה – הוא הראשון שמרוויח בכך.. ועם כל זאת אנו יודעים ומאמינים שלב מלך ושרים ביד ה' ולכל אשר יחפוץ יטנו.. ולכן לא צריך להתרגש יותר מידי אלא להתפלל לה' שהוא הוא לבדו מלך העולם ומנהיגו ואפילו אברהם אבינו שלאחר מלחמת ארבעת המלכים בחמשה ונצחונו המזהיר והפלאי כשמינו אותו עליהם אומות העולם ל"מלך העולם" ואף רצו לעשות ממנו "אליל" -כמסופר במדרש [ומובא מקצתו ברש"י] – אמר להם אברהם :עד כאן!! הקב"ה הוא מנהיגו של עולם והוא האלו-ה של כולם!!
כמובן שאנו מאחלים גם ברכה והצלחה לשר הבטחון החדש של מדינת ישראל ולכל הממשלה שתהיה להם סייעתא דשמיא לנהל נכון את מאבק "התקומה" המחודש ולנווט את "ספינת היהודים" לחוף מבטחים...
שבת שלום והיו ברוכים!! שבת פרשת לך-לך [ח' מרחשון]
1.ההפטרה- "למה תאמר יעקב" – [ישעיה מ,כז]- ומנהג תימן להתחיל בפסוק "ואל מי תדמיוני.."
2.ברכת הלבנה – במוצאי שבת קודש [למי שעדיין לא בירך].
3. ביום שלישי – יום פטירת רחל אמנו.
פרפראות לפרשה לך לך.. אל הארץ אשר אראך [יב:א]
אומר רש"י לא גילה לו הארץ מיד כדי לחבבה בעיניו ולתת לו שכר על כל דיבור ודיבור. וכעין זה הביא במדרש – "לתת לו שכר על כל פסיעה ופסיעה". ולפי זה יש לומר שלכן לא גילה לו את הארץ מיד, כי אם היה מגלה לו להיכן הולך - היתה ההליכה רק בגדר "הכשר מצווה", וכעת שלא גילה לו לאיזו ארץ -ההליכה עצמה היא מצווה ולכן מגיע שכר על כל פסיעה ופסיעה. (רבי ברוך בער מקמניץ(
חידה לפרשה
לשלושה אנשים ואשה אחת המוזכרים בחמשת חומשי תורה - נוספה אות אחת לשמם! מי הם? - מה המשותף ביניהם?
*פתרון לחידה: לאברהם – נוספה אות ה' ליתרו – אות ו ליהוֹשע -אות י' לשרה - אות ה' . [אם מחברים ביחד את האותיות [הנוספות] מקבלים שם הוי"ה.. ] המשותף ביניהם: כל הארבעה עסקו בגיור. אברהם גייר את הגברים; -שרה גיירה את הנשים; -יתרו היה הראשון שהתגייר; יהושע - גייר את אנשי גבְעוֹן.
יום שלישי - יא מרחשון - יום פטירת רחל אמנו ע"ה
הגמרא(מגילה י"ג) מביאה שבשכר צניעות שהיתה ברחל, זכתה ויצא ממנה שאול, ובשכר צניעות שהיתה בשאול- זכה ויצאה ממנו אסתר... ומסביר המהר"ל (בנתיב הצניעות, פרק א') בשביל הצניעות שהיתה ברחל- זכתה לבכור יוסף, שנתברך בברכה "עלי עין"= שאין העין שולט בו!
וגם נתברך בברכת "וידגו לרוב בקרב הארץ" מה דגים שבים אין העין שולטת בם- אף זרעו של יוסף...המהר"ל שם מסביר , שהצניעות זה דבר פנימי ועמוק, .. ולפיכך היתה ראויה רחל לבכור ..
ועוד כותב המהר"ל שם, שהצניעות מראה על האדם שהוא לא חמרי, כי "הצניעות היא קדושה", ורחל היתה מוכנה אל הצניעות, מפני שרחל היתה הקטנה, והיא יצאה אחרונה אל הגילוי, "וכל אשר יוצא באחרונה אל הגלוי הוא דבר צניעות, כי הוא נסתר ביותר..." ולא תמצא בכל המידות שהדומה יוליד בדומה, כמו שתמצא אצל הצניעות, שהצנוע- מוליד צנוע!
ולכן אמרה הגמרא- שבשכר צניעות של רחל- יצא שאול שהיה צנוע, ויצאה גם אסתר שהיתה צנועה . (ואפשר להוסיף גם על בנימין- שמקום קודש הקדשים נמצא בחלקו, וזה "מקום צנוע" שנכנס בו רק כהן גדול ביום הכיפורים ).
ומסביר הרב משה בלייכר (בספרו למהלך הפרשיות) שמשמעותה העמוקה של המידה הזאת "הצניעות" – היא התכנסות כלפי פנים! אדם צנוע , היא מי שמתכנס כולו אל פנימיותו האלקית האידאלית, ואיננו מבליט כל גילוי פרטי או חיצוני מצדו- כן הוא גם ביחס לאשה, אשר צריכה לכסות את גופה, ולהתכנס כלפי ביתה ובעלה, ולא להבליט עצמה כלפי חוץ! ואצל רחל- מסביר הרב בלייכר- הצניעות התבטאה- כשבטלה את רצונותיה הפרטיים, וכנסה אותם- מול הרצון האלוקי העליון, שרצה שלאה תכנס במקומה,(זהו מעשה הקרוב במהותו לעקידת יצחק כאשר אברהם עוקד את בנו בניגוד לכל ההבנות האנושיות שלו...) ובזכות הענווה של רחל- שהתבטאה בהכנסת צרתה לתוך ביתה- מרחם הקב"ה על בניו כמובא במדרש איכה פתיחתא (כ"ד) ומחזירם ומכניסם לביתו (א"י) מן הגלות! אם כן מובן מדוע אומרים חז"ל "בשכר צניעות" שהיתה ברחל וכו'. ולא אמרו , "בשכר רחמנות שרחל ריחמה לאחותה..."שלכאורה היה יותר מתאים! אלא כאמור- התכונה הפנימית של הצניעות- זו התבטלות כלפי הרצון האלוקי. וכאן רחל ויתרה על שאיפתה לבנות עם יעקב את בית ישראל!
בשכר צניעותה ביקשה רחל על עם ישראל והקב"ה נענה לה:
אחד הדברים המרכזיים במידות הטובות של רחל אמנו כפי שמציינים חז"ל - שהייתה צנועה ואמרה: לא אתן שאחותי לא תתבייש ומסרה הסימנים ללאה – ובזכות זה אמר לה ה' בעת החורבן:
"מִנְעִ֤י קוֹלֵךְ֙ מִבֶּ֔כִי וְעֵינַ֖יִךְ מִדִּמְעָ֑ה כִּי֩ יֵ֨שׁ שָׂכָ֤ר לִפְעֻלָּתֵךְ֙ נְאֻם־ה' וְשָׁ֖בוּ מֵאֶ֥רֶץ אוֹיֵֽב: וְיֵשׁ־תִּקְוָ֥ה לְאַחֲרִיתֵ֖ךְ נְאֻם־ה' וְשָׁ֥בוּ בָנִ֖ים לִגְבוּלָֽם"
ברכת השנים- מיום חמישי בערב התחלנו לשאול ולבקש על הגשמים.
1.שכח ולא אמר "טל ומטר" ונזכר אחר שאמר "ברוך אתה ה' מברך השנים" מסיים את הברכה ואומר לפני ברכת "תקע בשופר"- ותן טל ומטר לברכה. (יש אומרים שבמקרה כזה עדיף שיאמר בשומע תפילה- מ"ב סימן קיז' סט')
2.אם נזכר לאחר שהתחיל "תקע"-אומר ב"שומע תפילה".
3. אם נזכר רק לאחר שהתחיל "רצה"- חוזר לברכת השנים, ומשם ממשיך הסדר כרגיל.
4. אם נזכר לאחר שעקר רגליו- חוזר לראש התפילה (יהי לרצון האחרון-דינו כאילו עקר רגליו)
5. שליח ציבור ששכח לומר "טל ומטר" בתפילה בלחש- אינו חוזר - ואומרו בחזרת הש"ץ.
6. אדם שמסופק אם אמר "ותן טל ומטר"-אם התפלל תשעים תפילות [כשלושים יום] מאז שהתחילו לומר "טל ומטר"- אינו חוזר (ויכול לשנן ולומר תשעים פעם, למשל בנוסח ספרד "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו" וכן על הסדר הזה ובעיקרון הזה אצל בני תימן ובני אשכנז!)
7. בחו"ל ממשיכים לומר ברכת השנים כמו בקיץ עד 60 יום לתקופה. [השנה - ד' כסלו]
תן חיוך...
איך יהודי מסוגל לבגוד בעמו ולרגל עבור אירן??? והפלא הגדול יותר - איך האירנים מצליחים "לגייס" חרדים?...
בספרד האנטישמית מאשימים את סוכנת המוסד בשם 'תמי ארבע' שגרמה לשטפונות והצפות נרחבות במדינה...יש דין ויש דיין.
תפשו בן מיעוטים שגנב כבשים שאלו אותו: למה גנבת את הכבשים? ענה סתם, חמדתי לצאן...
תופסים טראמפ!!... - אחרי ההכרה של טראמפ ברמת הגולן כחלק ממדינת ישראל הקים שם ביבי ישוב יהודי בשם "רמת טראמפ". עתה עם חזרתו של הנשיא האהוב לבית הלבן– ביבי מתכנן להקים בעזה את - "אל עזיז טראמפ", ובלבנון - "בינת ג'בייל טראמפ" ובתימן "חודידה אל טראמפ"...
נראה שרובנו שמחים שטראמפ עלה לגדולה, מן הסתם ייטיב עם היהודים.. אבל "הכבשה" תמיד חשדנית שמא יסגרו 'דילים' על חשבונה.. מעשה בכבשה אחת שראתה שני בדואים מתקוטטים. אמרה: וואו, וואו!! רק שלא יעשו סולחה ביניהם... והמבין יבין.