הפסקת האש עם לבנון – והעיקר - מי יצחק אחרון?...
ביום רביעי נכנסה הפסקת האש בין ישראל ללבנון למשך ששים יום בתיווך האמריקאים ועדיין אף אחד לא יודע כיצד יפול דבר , האם יקרה נס וארגון הטרור ישמור ויקיים את פרטי ההסכם - או שיתברר מהר "כי ציד בפיו" ויש כאן רמאות גדולה וכל ההסכם יקרוס מהר? ימים יגידו...
והשבת נקרא בעזרת ה' על הסכם אחר של "הפסקת אש"... בין יצחק לאבימלך!! מה דעתכם: האם "הצדדים" שמרו על ההסכם? ואם לא.. מי הפר אותו ראשון? ומי צחק אחרון? ... אז הבה נתחיל...
בין מכירת הבכורה ע"י עשו – ובין קבלת הברכה ע"י יעקב, מספרת לנו התורה באמצע הפרשה על נדודיו של יצחק לדרום הארץ עקב הרעב ששרר בארץ. "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים גְּרָרָה". לאחר מעקב ואמצעי תצפית על יצחק ורבקה "האחים" שהגיעו לגרר, מבין אבימלך שאין אלו אלא זוג לכל דבר. [דרך אגב מעניין לדעת היכן היו יעקב ועשו בהליכה לגרר...] ולכן יצחק מקבל "נזיפה" מאבימלך: למה לא אמרת שזו אשתך? כמעט הבאת עלינו חטאה גדולה!! ... -כביכול, יצחק חייב לדווח להם על פרטי משפחתו - וכי בא להשתדך אתם? אבל יצחק למרות החוצפה שבדברי אבימלך - עונה בקצרה ובפשטות – כי אמרתי פן אמות עליה... כאילו אומר לו: אתם מסוכנים, האם אתה לא זוכר כבר מה שאמר אבי עליכם: "רק אין יראת אלוקים במקום הזה.." ?
יצחק נשאר במקום ומעתה תחת חסותו של אבימלך שמגן עליו ועל משפחתו, אך לא לאורך זמן.. יצחק מצליח מאד עד שאנשים אומרים "זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך".. ואז חל המהפך... יצחק "מוציא" לפלשתים את העיניים. "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'. וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד: וַיְהִי לוֹ מִקְנֵה צֹאן וּמִקְנֵה בָקָר וַעֲבֻדָּה רַבָּה וַיְקַנְאוּ אֹתוֹ פְּלִשְׁתִּים:" והקנאה רק גוברת בטענה שהבארות של יצחק מהוות סיכון לאזור כיון שהם יועילו לאויב .. - "וְכָל הַבְּאֵרֹת אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים וַיְמַלְאוּם עָפָר". המצב מידרדר עוד יותר עד שאבימלך מגרש את יצחק מארצו. "וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל יִצְחָק לֵךְ מֵעִמָּנוּ כִּי עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ מְאֹד". "אמר לו (אבימלך ליצחק): כל אותן עצמות שעצמת- לא ממני היו לך?" (מדרש רבה סד,ו) ויצחק שותק ולא מגיב.
משם יצחק עוקר לנחל גרר. וגם שם ההצלחה מאירה לו פנים. עבדיו חופרים "וימצאו שם באר מים חיים". וההתנכלויות - גם כשיצחק כבר לא בגרר ממש – ממשיכות במלוא העצמה. "ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק לאמור: לנו המים!". ויצחק-מה תגובתו? "ויקרא שם הבאר עשק –כי התעשקו עמו" , הוא לא רב איתם, ומשקיע כוחו בחפירת באר אחרת "ויחפרו באר אחרת" אבל ויריבו גם עליה, גם הפעם יצחק לא כועס וקורא שמה "שטנה". וממשיך הלאה "ויעתק משם ויחפור באר אחרת" . בפעם השלישית - ברוך ה' - כבר לא רבים על הבאר. "ויקרא שמה רחובות, ויאמר: כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ".
הפלישתים לא מבינים, שהארץ הזאת מגלה את ברכתה רק לעם ישראל, ולכן הם מקנאים וסותמים את הבארות בעפר, הם לא מבינים שאם היו מאפשרים ליצחק "לתפעל" את הבאר- גם הם היו יכולים ליהנות גם מן המים, אבל הקנאה מעבירה את האדם על דעתו. הצלחתו של "היהודי הנודד" מנקרת להם את העיניים והם רודפים אותו ואת בארותיו. אם תרצו כאן מתחילה האנטישמיות החולנית שליוותה את עם ישראל במשך דורות רבים בזמן גלותו, "מעשה אבות סימן לבנים". בכל מקום אליו הגיעו היהודים, ובכל מדינה בה התיישבו, תמיד נחשבו כנטע זר, והעלילו עליהם שבאו "למצוץ" את דמם של תושבי המקום. וכשגירשו את היהודים מארצם – כדוגמת גירוש ספרד, לפני כחמש מאות שנה- הם לא ידעו ולא הבינו, שהם כורתים את העץ שעליו הם יושבים - את מקור הברכה לארצם. [מאז גירוש ספרד – חדלה ספרד להיות מעצמה עולמית].
דרך אגב, גם הנאצים ימ"ש, דחו מספר המצאות מדעיות, שיכלו לעזור להם לנצח במלחמת העולם השניה, רק מפני שממציאיהם, היו יהודים! הם "סתמו בעפר" כל זכר להצלחת היהודים, וגם אם הם לבסוף מודים, שהיתה הצלחה מסויימת לאיזה יהודי- הם זוקפים זאת לזכותם, כדברי אבימלך - "כל עוצמות שעצמת- לא ממני היו לך"?..
רק באחרית הימים יתגלה לעין כל, שכל הברכה והשפע בעולם, היה בזכות העם שהובטח לו "ונברכו בך כל משפחות האדמה". כך קרה גם כאן, כשהפלישתים רואים ששום התנכלות לא מנצחת את יצחק, הם מבינים שברכתו של יצחק- היא ברכתו של א-לוקים, ואז הם משנים את שיטת הפעולה ומחפשים את קרבתו של יצחק, והכל מתוך אינטרס לזכות שוב בברכתו..
ואכן ביום בהיר אחד, מגיעים אורחים נכבדים לאוהל יצחק.. אבימלך, שר צבאו פיכול ועוד מספר נכבדים.. "וַאֲבִימֶלֶךְ הָלַךְ אֵלָיו מִגְּרָר וַאֲחֻזַּת מֵרֵעֵהוּ וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ". פתאום, מגיע אותו סותם הבארות ומחרחר המריבות הראשי, ואומר: שלום עליכם!! . ויצחק שואל ומוכיח אותם - "מַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלָי וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם"? [ [יצחק רואה שיש נסיון התקרבות מצדם, ולכן מוצא לנכון להוכיחם מעט] והם מודים כי טעו: "וַיֹּאמְרוּ רָאוֹ רָאִינוּ כִּי הָיָה ה' עִמָּךְ וַנֹּאמֶר תְּהִי נָא אָלָה בֵּינוֹתֵינוּ בֵּינֵינוּ וּבֵינֶךָ וְנִכְרְתָה בְרִית עִמָּךְ". וכאן הם מגיעים לשיא החוצפה: "אִם תַּעֲשֵׂה עִמָּנוּ רָעָה כַּאֲשֶׁר לֹא נְגַעֲנוּךָ וְכַאֲשֶׁר עָשִׂינוּ עִמְּךָ רַק טוֹב, וַנְּשַׁלֵּחֲךָ בְּשָׁלוֹם ..." כלומר: כמו במשל של האריה שנתקע לו עצם בגרון והבטיח שכר רב לכל מי שיצילו.. באה החסידה ובמקורה הארוך הצילה אותו ממוות בטוח כששלפה את העצם מגרנו וכשעמדה החסידה לקבל את שכרה אמר לה האריה למה את מחכה? כבר קיבלת את שכרך!! לכי ספרי לכל החיות והעופות שנכנסת ללוע האריה ויצאת ממנו בשלום!! וכי דבר קטון הוא בעינייך?... כך בדיוק ענה אבימלך ליצחק, היית אצלינו ועשינו לך רק טוב. ומהו הטוב? שלא בלענו אותך חיים.. תגיד תודה ששלחנו אותך בשלום, ולכן תבטיח לנו, שלא תעשה עמנו רעה... החוצפה הזאת של אבימלך ומרעיו עברה כל גבול ואף על פי כן לא אדם כיצחק יתעצבן ויכעס.. אבותינו ישרים בהליכות עולמים ומבקשים שלום בעולם.. לכן יצחק שיודע כי צוחק מי שצוחק אחרון ועתה אבימלך מתרפס לפניו.. יש לו סבלנות ומזמין אותם למשתה ואפילו ללינת לילה "ויאכלו וישתו וישכימו בבוקר וישלחם יצחק, (=מלווה אותם) וילכו מאתו בשלום".
אבל שימו לב! יצחק (בניגוד לאברהם) לא מוכן לכרות להם ברית, [ כפי שהם בקשו] אלא אמירת שלום בעלמא, מעין "הפסקת אש", כי הארץ הזאת היא שלו מאת ה' -כולל גרר (י"א שגרר = גוש קטיף לשעבר) - והוא יודע שאין לו סמכות לסחור באדמתה, גם לא בעבור שלום מדומה.
האם הפלשתים קיימו את ההסכם?.. נעבור כמה מאות שנים קדימה.. כשבני ישראל חוזרים לארץ אחרי גלות מצרים, שוכחים הפלשתים את חלקם בהסכם, ומצפים שרק אנחנו נמלא את חלקנו. אנו בתחילה בימי יהושע לא כבשנו אותם הגם שארץ פלשתים נמצאת בתחומי ארץ ישראל. זכרנו את השבועה אשר נשבע להם אברהם "אם תשקור לי ולניני ולנכדי" וזכרנו גם את הסכם הפסקת האש בין יצחק לאבימלך.. ולמרות זאת הפלשתים מצידם מזלזלים בהסכם.. הם מציקים לעם ישראל דורות רבים, עד שבאים מלכי ישראל הראשונים, שאול ודוד, ומכריתים אותם.
מורי ורבותי, ההסטוריה חוזרת על עצמה, וחשוב לנו שנלך בדרכו של יצחק. נמשיך ליישב את ארצינו למלוא רחבה, לא נרתע מכל הקשיים ולא נסמוך על שום הסכמים עם הגויים והאויבים הסובבים אותנו אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר. אנו בטוחים ומאמינים שבסופו של דבר תתקיים הבטחת ה' ליצחק טרם שירד לגרר לפגוש את כל האנשים "הנחמדים" האלה: "גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרֲכֶךָּ כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וַהֲקִמֹתִי אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ: וְהִרְבֵּיתִי אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְנָתַתִּי לְזַרְעֲךָ אֵת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי".
לסיום. לקראת חודש כסלו שבו חג החנוכה המציין את נצחון החשמונאים על היוונים ואת נצחון האור על החושך – נזכיר כאן את ברכת משה לשבט לוי, הרומזת על נצחון החשמונאים מול היוונים, ובימים אלה שעדיין לא הסתיימה המלחמה בכל החזיתות היא ראויה להאמר גם עתה: "ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה, מחץ מתניים קמיו, ומשנאיו מן יקומון".
שבת שלום וחודש טוב ומבורך!
פרפראות לפרשה
"ויעתר יצחק לה' לנכח אשתו כי עקרה היא ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו" [כה כא]: זה עומד בזוית ומתפלל, וזו עומדת בזוית ומתפללת. [רש"י ]
יצחק רבקה (515) בגימטריה תפלה (515). ויעתר יצחק לה' לנכח אשתו.. בתפילת שחרית של שבת ויום טוב (עפ"י נוסח ספרד) שימו לב! יצחק ורבקה מופיעות ברמז זה כנגד זה. והיינו:
וזהו "יצחק לנוכח אשתו" – זה כנגד זה. ולכן ממשיך הכתוב:
כי עקרה היא- למרות שהיתה עקרה, תפילותיהם ורצונם היו רק שיהיו להם בנים ישרים, צדיקים, חסידים, קדושים כדי שתתרומם, תתברך, תתקדש, תתהלל שמך מלך מלכי מלכים הקב"ה.
כי ציד בפיו (כה,כח)
אמר הרבי ר' שמחה בונים מפשיסחה: מזל שעשו לא קיבל עליו עול מצוות. הנה, ממצווה אחת שקיים, כיבוד אב ואם, סבלנו כל כך הרבה.. אילו היה מקיים את כל המצוות, על אחת כמה וכמה..
חדש כסלו – שמזלו "קשת"!!
חדש כסלו חביב עלינו בעיקר בשל סוף החודש שבו מאירה החנוכיה ומרצדים הנרות, אך כל החודש הוא אהוב ונחמד. המבול החל בחדש שעבר – חדש מרחשוון [ י"ז במרחשוון] המבול יצר בלבול בעולם. האש והמים שטפו את האדמה וגם העצים הוכחדו וכמובן כל בני האדם מלבד נח ומשפחתו וכל מי שהיה בתיבה. המבול מחה כמעט את כל היקום של כדור הארץ ובכך הביעה ההנהגה האלוקית דרך הבריאה את מחאתה על ההשחתה שבני האדם הגיעו אליה. אחרי שזרחה השמש ויבשה הארץ יצאו כל בעלי החיים מן התיבה והיה צריך לעשות סדר חדש בעולם. את הסדר החדש סימלה הקשת עם מגוון צבעיה המסודרים כל צבע למינו ורק כך הקשת תרהיב ביפיה .זו הברית שלא יהיה יותר מבול לעולם. הקשת היא סדר של שבעת אורות עליונים היוצאים מהאור הלבן הנבקע מאור השמש הפוגש הענן והגשם. כך הם שמונת האורות הסדורים בחנוכייתינו, כששבעה מהם מייצגים את שבעת גווני הקשת וכל שבעת החכמות שבעולם , והשמיני – הבסיסי - "נר איש וביתו" הוא השמיני הוא כעין האור הלבן המאגד את כולם, ויחד כולם מסדרים באור יפה את היחס שבין האדם וביתו - לרשות הרבים, דהיינו לכל העולם ומלואו עם חכמותיו ומראהו. יש משפחה, יש בית, יש סדרי נישואין וחינוך הילדים יחד עם עושר של חכמה ולימודים רבים שמשכללים את העולם. את סוד גווני הקשת הללו לא הכירו ולא רצו להכיר היוונים. הם טימאו, עמעמו וטשטשו בין השמנים והאורות היפים. סגדו לגוף וזלזלו בנשמה. העריצו את חכמת הפילוסופיה וזלזלו באמונה ובקבלת הנביאים, הם היו כפרחים בלא פירות [כהגדרת הכוזרי] ועל כך יצאו החשמונאים אלי קרב עם קשת וחצים להחזיר את טהרת ישראל ואורות העולם כולו למקום הנכון ומאז הולך אורם של ישראל וזורח עד נכון היום בבחינת "מוסיף והולך" ומתוך הגשם וענן הגשמיות שמכסה את הארץ תזרח ותתגלה הקשת המרהיבה שאורג עם ישראל זה אלפי שנים "כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם - כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָביב...[יחזקאל א,כח].
שבת פרשת "תולדות" -כ"ט מרחשוון – שבת מברכים
1.ההפטרה "מחר חודש" [שמואל א כ]
2. מברכים ומכריזין על ר"ח כסלו שיחול אי"ה בימים ראשון ושני הבעל"ט
3. המולד: אור ליום ראשון, שעה 4 לפנות בוקר, 49 דקות, 15 חלקים
4. למנהג אשכנזים- אין אומרים "אב הרחמים"
5. במנחה של שבת אין אומרים "צדקתך צדק".
6. במוצאי שבת – יהודי תימן – נהגו לומר לפני תפילת ערבית "שער הרחמים" וכן ברכי נפשי. הספרדים – ברכי נפשי.
7. כאמור ר"ח כסלו ביום ראשון ושני – בקיצור: יעלה ויבוא בתפילה ובברכת המזון. הלל בדילוג בתפילה, הוצאת ס"ת ובו קריאה של ר"ח ומוסף של ר"ח. חליצת תפילין לפני המוסף.
8. בחו"ל מתחילין לשאול על הגשמים אור ליום חמישי בתפילת ערבית [ד' כסלו]
9. ברכת הלבנה למברכים אחר שלושה ימים – מיום רביעי בלילה. [למברכים אחר שבעה ימים – יברכו בשבוע הבא החל מיום ראשון בערב].
סופגניה כשרה – כיצד?
עם התקרב חג החנוכה, נערכים סניפי רשתות המזון והקונדיטוריות ברחבי הארץ לקראת ייצור סופגניות. על המשגיחים לדאוג שהמטגנות יעברו הכשרה והגעלה על מנת לוודא כי אינן בשריות או בלועות איסור. יש לוודא הדלקת המטגנת באופן שלא ייכשלו בבישול עכו"ם. יש לוודא כי מהעיסה המתקבלת הופרשה חלה כדין והקמח עבר ניפוי כנדרש על פי ההלכה.
סופגניות עם מילוי ממרח חלבי - יש לדאוג לכך שחלק מהממרח יהיה גלוי על פני הסופגנייה על מנת שיהיה ניכר שהינן חלביות. בנוסף, חובה לציין בגלוי על גבי שלט שהן חלביות. יש להפריד את הסופגניות החלביות מסופגניות הפרווה המונחות על גבי המגשים. אין לאפשר הכנת סופגניות כאשר העיסה מכילה רכיבי חלב. יש לוודא כי סוג הסופגניות הנמכרות בשקיות המכירה יתאימו לציון פרווה או חלבי המסומן על גבי השקית או האריזה.
גם על הציבור הרחב לשים לב, ואם יש הערות נא לדווח למשגיח או לרבנות הנותנת כשרות.
חידות לפרשה [עם רש"י]
1. למה חנה יצחק אבינו בנחל גרר - ולא בגרר עצמה!
2. על איזה פסוק בפרשה אומר רש"י: "איני יודע מה מלמדנו"? [גם בפרשת וישלח אומר רש"י: "איני יודע מה מלמדנו". היכן?] חידון התנ"ך:
מי צעק "צעקה גדולה" בחומש בראשית, ומי צעקו "צעקה גדולה" בחומש שמות, ומי זעק "זעקה גדולה" בכתובים?
איזו "שכונה" מוזכרת בפרשה?
-התשובה: מאה שערים.. כנאמר: "ויזרע יצחק בארץ ההיא מאה שערים ויברכהו ה'" בפשט - הכוונה לרווחים של יצחק מהחקלאות.. אבל בשבוע שבו קראו על מאה שערים הוקמה גם שכונת מאה שערים בירושלים.. האם יש קשר?
על פי מסורת מבית מדרשו של הגאון מוילנא, ש"מאה שערים" שווה בגימטריא ל- 666. זהו מספר, שעל פי הגר"א- מסמל את משיח בן יוסף וקיבוץ גלויות!! (-דרך אגב, בין מייסדיה של השכונה היו צאצאיו של הגר"א- רבי יוסף ברלין ורבי יואל משה סלומון) –הקרקע לשכונה נרכשה בשלושה שלבים מערביי הכפר ליפתא, סך הכל 32 דונם, והשכונה הוקמה בשנת ה'תרל"ד. את בתי השכונה בנו מטעמי ביטחון, כך שקירותיהם החיצוניים יוצרים מעין חומה רציפה המקיפה חצר פנימית גדולה, אליה ניתן להיכנס דרך מספר שערים (לא מאה..) שנקבעו באותה חומת בתים, ניהול השכונה הופקד בידי ועד אשר מנה שבעה חברים (שבעת "טובי העיר") ואכף את התקנון הנוקשה של השכונה. כדי לשמור על אופיה החרדי של השכונה הוכנס בתקנון סעיף: "אסור להשכיר דירה למי שאינו מוחזק לישראל כשר".. סעיפים אחרים בתקנון, דברו בעיקר סביב נושא נקיון השכונה וקביעת תקנות באשר לניקוז המים באמצעות מרזבים אל בורות המים, שהיו ממוקמים במרכזה. בשכונה זו שמרו כבר אז על איכות הסביבה.. אם כן, יצחק אבינו שנצטווה גור בארץ ההיא אחרי שהצליח ה' דרכו וראה ברכה בעמלו – הוא הסמל להקמת שכונות בארץ ישראל וביניהם לפי מסורת מבית הגר"א – גם שכונת מאה שערים!
מתכוננים לחג החנוכה - דין השמנים והפתילות לחנוכה
מעיקר הדין- כל סוגי השמנים , וכל סוגי הפתילות כשרים לחנוכה.
מצוה מן המובחר- להדליק בשמן זית (צלול, וגם נעשה בו הנס במקדש)
אם אין שמן זית- מצוה להדליק בשמנים שאורם זך ונקי, אבל גם נרות משעוה או פרפין כשרים להדלקה אע"פ שמצוה יותר בשמן.
המדליקים בשמן- מצוה מן המובחר- שידליקו בפתילות מצמר גפן או חוטי פשתן.
(ויש מי שאומר- שבדורנו, אף שאר הפתילות הינן מובחרות)
אם אין לו שמן זית, אלא מעט, יכול להדליק את נר החיוב לבדו משמן זית, ונרות ההידור משמן רגיל.
השמש יהיה שונה משאר הנרות, או שיהיה מוגבה מהם כדי שיהא ניכר שאינו מנרות המצוה.
אין חובה להחליף כל לילה את הפתילות ומכל מקום יש נוהגים לקחת פתילות חדשות כל לילה, זכר למנורה במקדש, וכן מותר להשתמש בשמן שנותר מהלילה הקודם.
עדיף להימנע מלהדליק בשמן שהונח תחת המיטה וישנו עליה.
אין להדליק נרות חנוכה משמן שנעשה מפירות ערלה, וגם לא משמן משנת שמיטה.
יש להימנע מלהדליק בנרות של גז, כיוון שאין להם פתילה. ואין יוצאים ידי חובה בהדלקת נר חשמלי ( ובכל מקרה לא יברך על נר חשמלי)
מצוה להדליק נרות חנוכה בשמן או בשעוה במקום ציבורי בזמן צאת הכוכבים, וכן בעל חנות הנמצא בחנותו בזמן זה ( של צאת הכוכבים: 17:00) כדי לפרסם את הנס, וידליק בלי ברכה (אלא אם כן מתפללים במקום תפילת ערבית, שאז יש לזה דין בית-כנסת לשעה קלה.ומברכים על ההדלקה.)
הרואה חנוכיה חשמלית דולקת (כגון:על גג בית-כנסת, בחנות וכדומה)- לא יברך על ראיתו, אפילו אם לא הדליק בביתו ולא עתיד להדליק בביתו,
אבל על נרות רגילים או נרות משמן, יברך אם לא הדליק ולא עתיד להדליק ואין מדליקין עליו בביתו.כדין ברכת "הרואה"
מהלכות שבת
האם מותר בשבת, לשים גבינה צהובה בתוך סיר של פתיתים וכדומה, שמונח על הפלטה? תשובה: הדבר אסור, ואסור לשים לתוך סיר שעל הפלטה! כיון שרוב הגבינות הצהובות לא עוברות תהליך של בישול גמור אלא פיסטור [כ80 מעלות] ואם כן הגבינה לא מבושלת כל צרכה, [כמו כן יתכן שיש בה תוספות לא מבושלות כלל] . אבל לתוך כלי שני יש להתיר.
תן חיוך ...
1. הצעת חוק מטעם איגוד הגבאים בארץ הקודש! כדי להקל על הגבאים, יש לחייב כהנים ללבוש חליפה ייחודית - ולויים בחליפה ייחודית אחרת.. 2. בבני ברק "עיר התורה" מתעקשים לומר שהטיל בשבוע שעבר לא ירד בבני ברק אלא בגבול בני ברק רמת גן.. 3. שופטי בג"ץ עוד לא הודיעו אם יישמו את צו המעצר של בית הדין בהאג ..
4. "וישטום עשו את יעקב". אם אתה עצבני אל תשמור בלב, תלמד ממגהץ אדים . בכל פעם שהוא מתחמם משחרר קיטור...
5. למה דומה הפסקת אש עם חיזבאלל'ה? ל"הפסקת פרסומות וחזרנו"..
6. במלים אחרות: בהפסקת עישון - כולם מעשנים, בהפסקת אוכל - כולם אוכלים, בהפסקת קפה - כולם שותים, בהפסקת אש – כולם יורים..
7. לסיום. אנחנו מנצחים!.. על יעקב נאמר "ויקרא שמו יעקב" לשון יחיד - ועל עשו לשון רבים: "ויקראו שמו עשו" – אז כמה קוראים כיום לבניהם עשו, וכמה קוראים יעקב?...