פרשת וישלח
בס"ד
הנהגה של גלות – והנהגה של ארץ ישראל..
יעקב אבינו שולח מלאכים לעשו, "כה תאמרון לאדוני לעשו".. הוא קורא לעשו "אדוני", ולו עצמו "עבד"- "כה אמר עבדך יעקב", ושולח לו דורון, עדר עדר לבדו להשׂביע את עיניו, הוא משתחווה לעשו שבע פעמים. גם כל המשפחה ניגשת ומשתחווה לעשו עד האחרון בהם (חוץ מבנימין שעומד זקוף בבטן אמו...) ונשאלת השאלה האם הייתה הצדקה להתרפסות הזו בפני עשו? וכי כך היה צריך לנהוג יעקב אבינו, אחרי שה' הבטיחו בחלום הסולם [וגם לפני צאתו לשוב] "ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דיברתי לך" (כח,טו)?
נקדים ונאמר שכל דברינו על יעקב אבינו הם רק כדי ללמוד דרך מוסר והנהגה, וחלילה לא לדבר על יעקב עצמו שאין לנו תפיסה בו כלל ועפר אנו לרגליו שהרי הוא הבחיר שבאבות ואחת מרגלי המרכבה של הקב"ה, ובוודאי מעשיו כולם עפ"י רוח הקודש כנזכר בספרי רבותינו המקובלים ועיין בזוהר הקדוש דברים נפלאים ומתוקים מדבש על חכמתו של יעקב כלפי עשו עד כדי כך שאם היה יודע עשו מה עשה לו יעקב בדורון ובהשתחוויות היה מעדיף לקבור את עצמו באדמה.. אך כל דברינו הם לפי הנגלה ובעקבות רבותינו המפרשים ראשונים ואחרונים.
ובכן, בחז"ל יש דעות שונות בהתייחסות להכנעה של יעקב לפני עשו הרשע. גם שלח לו דורון בשיירה ארוכה עדר עדר לבדו, גם לקרוא לו "אדוני עשו" והוא "עבדך יעקב" , גם להשתחוות לפניו שבע פעמים - זו כבר נראית התרפסות היוצאת מגדר כללי הנימוס המחייבים. לכן יש מחכמינו המסתייגים מצעדיו של יעקב עד כדי התבטאויות חריפות כפי שנראה בהמשך, ולעומת זאת יש מחכמינו המצדיקים את הנהגותיו וטוענים שכך היה צריך לנהוג!! ובילקוט שמעוני אף מכנים זאת בשם "ארך רוח"- "טוב ארך רוח"- שלא נתגרה בעשו, אלא האריך אפו ובא לו דרך שפלות! ורבינו הקדוש- רבי יהודה הנשיא- כשכתב אגרת למלך אנטינונוס הרומאי [וכידוע רומא=אדום] שינה וכתב דרך שפלות- "למרן מלכא אנטינונוס מיהודה עבדך" וכששאלו רבי אַפַס, מדוע הוא מבזה בכבודו, כבוד נשיא ישראל - ענה לו רבי- האם טוב אני מזקני (יעקב) שאמר לשליחיו: "כה תאמרון לאדונִי לעשו"? (בראשית רבה פרשה ע"ה)
לעומתם כאמור לעיל, יש המבקרים את דרך התנהגותו של יעקב אבינו ואומרים שכלל לא היה צריך להעיר את "הכלב"..- "מחזיק באזני כלב, מִתְעַבֵּר על ריב לא לו"- רב נחמן בר שמואל אמר: משל לליסטים שישן בדרך, עבר אחד והחל מעוררו, אמר לו: קום לך, שסכנה מצויה כאן. קם (השודד) והחל מקפח בו (=מכה אותו) אמר לו : יגער ה' בך-משיב רעה תחת טובה! אמרו לו: ישן היה- ואתה עוררתו! כך אמר לו הקב"ה ליעקב: לדרכו היה מהלך, והיית משלח אצלו :(כה תאמרון לאדוני לעשו..)?" עד כדי שחז"ל מביאים על ההתרפסות הזו את הפסוק: "מְעְיָן נִרְפַּש ומקור מָשְחַת- צדיק מַט לפני רשע"! (ב"ר שם) ואמרו עוד חז"ל, ששבעה חורבנות באו על זרעו של יעקב במשך ההסטוריה בגלל שבע ההשתחויות (אוהל מועד, גלגל, שילה, נוב, גבעון, בית ראשון ובית שני) כמן כן בגלל שמונה הפעמים – שקראו יעקב לעשו "אדוני"- זכה עשו והעמיד שמונה מלכים קודם למלך הראשון מבני יעקב! (ב"ר שם) ומעשה אבות סימן לבנים, גם אנחנו התחלנו נפילתנו בידי אדום, כי מלכי בית שני (החשמונאים כגון: יהודה המכבי) באו בברית עם הרומיים![הרמב"ן] וכשהיה מאבק בין האחים אריסטובלוס והורקנוס (בני שלומציון המלכה) בימי בית שני באה משלחת לפומפיוס שמסרה בידיו את מפתחות ירושלים והמיטו עלינו חרפה![קדמוניות היהודים]
אולם יש האומרים, ששתי ההנהגות הם נכונות, בארצות הגולה כשהיינו למרמס תחת ציפורני החיה החזירית, ששמה: "תרבות אדום", או תחת רגלי פרסותיו של "הגמל הישמעאלי".. כי אז לא הייתה ברירה אלא לכוף את ראשנו, להחניף לדוכסים ורוזני ארץ כדי לבטל גזרות ולמצוא חן בעיניהם- ואף להשתמש בשוחד וב"בַּקְשִיש" כדי "לסדר את העניינים"... אבל ב"ה כשחזרנו לארצנו- ארץ ישראל- כאן יש הנהגה אחרת!! כאן -הקדושה אינה נכפפת לפני הטומאה! בפרט כשאנו ריבונים בארצינו, ושולטים בה ביד רמה! וכפי שבדיוק נהגו מתתיהו ובניו כשגרשו מכאן את היוָנִים!
כך ניתן גם להסביר את פשר הנהגתו של יעקב כלפי עשו. כי עתה בעזבו את הגלות ארץ ארם נהריים, ושם פעמיו לארץ ישראל הקדושה, הוא מגיע לצומת דרכים. שם הוא פוגש שני מחנות של מלאכים- מלאכי א"י ומלאכי חו"ל, ושם - ליד מעבר יבוק - הוא גם פוגש את "שרו" של עשו . ו"בתפר" הזה שבין ארץ ישראל לארצות הגולה - הוא גם פוגש את עשו עצמו! לכן יעקב אבינו משתמש במקום ההוא בשתי ההנהגות גם יחד - זו של ארץ ישראל - וזו של הגלות! במלים אחרות: יעקב מכין עצמו לשלושה דברים: "לדורון, לתפילה ולמלחמה". לדורון- כי שמא עדיין לא נגמרה הנהגת הגלות.. ומתכונן למלחמה – שמא יצטרך את הנהגת ארץ-ישראל.. והתפילה הרי היא נצרכת בין בגלות ובין בארץ ישראל!!
ואכן, לאחר שיעקב ובניו מגיעים לארץ-ישראל- אנו מוצאים הנהגה אחרת, הנהגה של זקיפות קומה מול האויב, ומעניין שדווקא הנהגה זו לא החלה מ"ראש הממשלה" אלא מדרג השרים למטה.. כי בני יעקב - שמעון ולוי – הם שמכתיבים את ההנהגה החדשה של עוז ואומץ בארץ ישראל מול אנשי שכם. לאחר ששכם וחמורו [=שכם בן חמור ואביו..] מעיזים לקחת את דינה ולהתעלל בה, שמעון ולוי מחסלים את כולם ביום אחד. בדיעבד -[בפרשת ויחי]- מגלה לנו יעקב שאף הוא כביכול אולץ להשתתף באותו קרב. הוא מוציא את חרבו ודורך קשתו מול האויב הארסי-ישראלי [ככתוב שם בפרשת ויחי :"אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי"] . אמנם, בתחילה הוא לא רצה להשיב לשכם וחמורו כגמולם והעדיף להבליג ב"הפסקת אש" בלתי מובנת, אבל יותר מאוחר כשהבין שסכנה גדולה נשקפת לכולם מתוצאות הקרב על שכם הוא לקח אחריות בלעדית ופיקד על כל המבצע, גם על חילוצם של כל בני משפחתו ורכושם הרב מאזור שורץ מחבלי כנען החווי "ויהי חיתת א-לוקים על הערים אשר סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב".
את מורת רוחו של יעקב כלפי היזמה הפרטית - לחיסול אנשי שכם - של שמעון ולוי מביע יעקב בפניהם ותוכחתו אליהם - לא בגלל שלא "מגיע" להם שישלחו לגנזי שריפת מרומים, ביום השלישי בהיותם כואבים, אחרי שחקקו בגופם את "מיהו יהודי" - אלא שיש שיקולים בטחוניים רגישים בסביבת ארץ כנען כולה, אולי עמי כנען שב"חזית הצפונית", אולי עמי כנען מהחזית הדרומית ואולי מכל הכיוונים "וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוני" [בראשית לד:ל ] לצבור עוד עוצמה –אומר יעקב - עד אשר "תפרה ונחלת את הארץ" אחרת יש חשש שיתאספו עלינו שאר האומות למלחמה גדולה [עפ"י החזקוני].
ואם תשאלו: מי צדק בוויכוח הזה? מעניין שלפי "אור החיים" הקדוש דווקא גישת שמעון ולוי היא שהייתה נכונה במצב הנתון. כי אם יבליגו על מה שנעשה לדינה, הם עלולים לאבד את "ההרתעה" כבר בתחילת בואם לשכון בארץ הזו, וזה המצב המסוכן באמת!! ובלשונו הזהב :".. אדרבה יסתכנו בין האומות כשיראו שבָּזוי אחד שָלט בְּבַת יעקב, ופעל ועשה כחפצו ורצונו לא תהיה לשונאיהם [=לשון סגי נהור] תקומה בין העמים, ואדרבה בזה תהיה חִתָּתָם על העמים ורעשו וגעשו מפניהם" [אוה"ח בראשית לד : לא]
כך בימינו אלה ממש זוכים לראות בעינינו מהלכים נפלאים בסדר "אתחלתא דגאולה" . אנו קוראים בתהלים [קכ"ו] שבעת הגאולה נהיה במצב של "היינו כחולמים".. ואכן השבוע היינו כחולמים... מי היה מאמין שתקרוס סוריה תוך עשרה ימים?... סוריה הייתה פעם אחת מהמדינות הערביות שהיוותה איום גדול על ישראל ונודעה כמדינה קשה וחזקה לפיצוח..והנה כל מגדל הקלפים נהרס בין רגע. ולא עוד, תוך קריסתה של ממלכת הרשע הזו ניתן האות החל צה"ל להשמיד את ארסנל הנשק של הסורים. בתוך 24-48 שעות ברצף תקיפות מטורף וחסר מעצורים, מערכת הגנה אווירית אחת אחרי השניה, מטוס אחר מטוס, מסוק אחר מסוק, ספינה אחר ספינה. חתיכות מתכת דוממות שפעם הטיסו לוחמי קומנדו סורים לכבוש את החרמון במלחמת יום כיפור , הפכו ממתכת דוממת לגרוטאות. וכך חווינו בשנה האחרונה את המהלומות שישראל מנחיתה על אויביה "עדר אחר עדר" תחילה כתישת החמאס [שהרים ראש לאחרונה וצריך לחסלו לגמרי] אח"כ "העדר" מצפון - ריסוק יכולותיו של החיזבאלל'ה בלבנון, ועתה סוריה, ובדרך בעזרת ה' גם את אירן.. נמשיך להתפלל לישועת ה' ולגאולה השלמה , להחזרת החטופים, לשלום חיילי צה"ל ורפואה שלמה לפצועים.
בשורות טובות ושבת שלום!
חידה לפרשה
מצא שני מקומות בפרשה שיעקב בנה מזבח.. ושני מקומות בפרשה שיעקב בנה מצבה? [תשובות אחרי פרפראות]
שבת פרשת וישלח [ י"ג כסלו]
1. פרשת וישלח-מהי ההפטרה?
למנהג אשכנז: "חזון עובדיה" [כל ספר עובדיה..] ויש נוהגים "ועמי תלואים"
למנהג ספרד ותימן: "חזון עובדיה" .
2. סוף זמן ברכת הלבנה – יום ראשון בערב עד שעה 23:11
פרפראות לפרשה
1."אם יבוא עשו אֶל־ הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ.." (לב, ט)
המילה "וְהִכָּהוּ" - נִקְרֵאת מִיָּמִין וּמִשְּׂמֹאל – יָשָׁר וְהָפוּךְ - לְרַמֵּז שֶׁכָּל מַכָּה שֶׁהַגּוֹיִים מַכִּים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, עתִידָה הִיא לחזור עליהם ולנקום את נִקְמַת ה'! (דעת חכמים)
2. "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה".
אומר הדעת זקנים שבני יעקב היו צריכים ללוות את יעקב ולא להשאירו לבדו, וזה שנשאר לבדו גרם "ויאבק איש עמו" ועל זה צוה ה' לא לאכול את גיד הנשה כדי לזכור תמיד שצריך ללוות את האורחים ולא לתת להם ללכת לבדם.
3. האור החיים אומר שיעקב נתן לעשו 580 בעלי חיים שזה בגימטריא כמנין תק"ף וכמנין שעי"ר, שעל ידי מספר זה יצליח לשבור את תוקפו של שעיר עשו.
הבעל הטורים אומר שסך הכל נתן 550 בעלי חיים שהם כנגד קרבנות השנה, ולשיטתו היו גמלים רק 15 זכרים ו 15 נקבות וביחד היו שלושים, ולכן היו רק 550 ביחד, אבל האור החיים סובר שגם בגמלים היו 30 זכרים ו 30 נקבות ולכן היו ביחד 580 .
הבעל הטורים אומר שכל הבהמות הנזכרים בפרשה מסתיימים באות ם', לרמז שכל הבהמות שנתן יעקב לעשו היו בעלי מומין.
תשובה לחידה
שני מזבחות: . בשכם. ובבית אל..
שני מצבות - מצבת קבורת רחל. מצבת ניסוך בבית אל
תן חיוך...
1. תפסו ערבי אחד שצעד בתל אביב והניף דגל כחול לבן גדול. שאלו אותו מה זה, אתה בעד מדינת ישראל? והוא ענה: לא, אני נגד נתניהו ...
2. אסאד הודיע ממקום מחבואו כי הוא רואה את כל מה שקורה עכשיו בסוריה כהפיכה משטרית, על כל המשתמע מכך.
3. בעקבות הפתקים שראש הממשלה נתניהו מקבל בעת עדותו, מערכת המשפט הישראלית פונה למורדים בסוריה ולשאר הגורמים היוצרים חוסר שקט באיזור לעכב את פעולותיהן עד להשלמת משפטו של נתניהו .
4. יעקב מתפלל לה' שיציל אותו מעשו. האם יש לנו מושג מה זו תפילה מעומק הלב?
מספר שלמה: לקחתי את הבת שלי בת חצי שנה לתפילה, ופעם ראשונה שקבלתי מושגים בתפילה : כל התפילה היא בכתה.
מהלכות שבת
האם מותר בשבת לחתוך ירקות בצורה מיוחדת כמו משולש או עגול וכד'?
תשובה: אין היתר להשתמש בכלי המיוחד לחיתוך פירות או ירקות בצורה מיוחדת, כיון שאין היתר לא לכתוב וגם לא לצייר ע"י אוכלין אם כוונתך לכך. (כמו כן אין לסדר סוכריות קטנקטנות זו על יד זו בצורה מסויימת, אותיות או עיגולים וכד' או למרוח דברי מאכל הנתונים בתוך שפופרת שמוציאים ע"י לחיצה ויוצרים צורה מיוחדת על העוגה)
אומנם אין איסור לסמן באוכלין (כמו בעוגה וכד') כשהשירטוט והחיתוך הם לצורך המאכל או לצורך שימושו של האדם, לפיכך מותר לסמן קווים בעוגה או בקליפת תפוז בעזרת סכין כדי לדייק בשעת הפריסה או כדי לחתוך את המאכל למנות שוות. כמו כן, אם אין כוונתו ליצור צורה מיוחדת, אלא סתם לפזר סוכריות או למרוח קרם על העוגה- מותר. (עיין סימן ת"ק במ"ב סקט"ו ובשש"כ פרק יא, יב).
זמן ההדלקת נרות חנוכה
מהו זמן הדלקת נרות חנוכה? יש כמה וכמה שיטות ונמנה את העיקריות שבהם.
לדעת מרן השו"ע הזמן הוא בצאת הכוכבים. וז"ל השו"ע (סי' תרע"ב סעי' א'): "אין מדליקין נר חנוכה קודם שתשקע החמה, אלא עם סוף שקיעתה, לא מאחרים ולא מקדימים". והסבירו שהכוונה "סוף שקיעתה" זהו צאת הכוכבים. או במלים אחרות בערך בשעה 17:00.
אולם יש נוהגים להדליק עם שקיעת החמה, שהשמש נכסית מעינינו. כשיטת הרמב"ם והגר"א . דהיינו: בערך 17:40 אם עבר זמן ההדלקה - לדעת הרמב"ם אין להדליק אחר חצי שעה. לעומתו הגר"א סובר שידליק בלי ברכה. וכתב בעל ה"בן איש חי", אם הגיע לביתו בשעה מאוחרת ואחד מבני הבית ער - ידליק בברכה (בא"ח וישב אות ז'), וכן נוהגים גם האשכנזים וגם הספרדים , ולא אומרים ספק ברכות להקל .אמנם עדיף שימנה אחד מבני הבית להדליק בזמן.
בערב שבת שמדליקין קודם נר חנוכה ואח"כ נר שבת – ידליק נר חנוכה סמוך לכניסת השבת ותיכף ומיד תדליק האשה נר שבת. על כל פנים לא להקדים את הדלקת נר חנוכה לפני פלג המנחה. אלא משעה 16:00 ואילך. ויניח שמן שידלוק עד אחרי חצי שעה מצאת הכוכבים. [ דהיינו שישים שמן שידלק כשעה וחצי לפחות. יש מהדרין יותר ושמים שמן שיספיק גם בעת שאוכלים ויהיה יותר פרסומי ניסא.]
עוד מהלכות חנוכה
1. מותר לעשות כל מלאכה בחנוכה, אך הנשים נהגו שלא לעשות מלאכה בזמן שהנרות דולקים (ולפחות בחצי שעה הראשונה), וראוי לגברים ללמוד תורה באותו הזמן.
2. אסור להספיד בחנוכה אלא לתלמיד חכם שנפטר ח"ו, ודווקא בפניו. ואין לומר צידוק הדין.
3. אסור לצום בחנוכה. והמתענה בחנוכה תענית חלום, צריך להתענות לאחר חנוכה יום נוסף על שהתענה בחנוכה.
4. יש נוהגים לאכול מאכלי חלב בחנוכה, זכר לנס שנעשה עם יהודית.
5. כל שמונת ימי חנוכה יש לומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ, ואם שכח ונזכר לפני שהזכיר את השם – חוזר לעל הניסים. ואם נזכר לאחר שסיים את הברכה, כשמגיע להרחמן יאמר: "הרחמן יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. בימי מתתיה וכו'".
6. כל שמונת ימי חנוכה יש לומר על הניסים גם בתפלה בברכת מודים, ואם שכח ונזכר לפני שהזכיר את השם – חוזר לעל הניסים. ואם נזכר לאחר שסיים את הברכה, אינו חוזר.
7. גם במוסף של שבת וגם במוסף של ר"ח החלים בחנוכה צריך להזכיר על הניסים.
חשמונאים של ימינו – על עידו ז'אנו הי"ד מיהוד-מונסון שנהרג השבוע
רס"ן הרב מנחם נוביק, רב גדוד שקד במילואים במהלך המלחמה, סיפר השבוע על שיחה שפתחה קשר בינו לבין סמ"ר עידו ז'נו, בן 20, מיהוד-מונסון, חובש קרבי בגדוד שנפל אתמול בעזה. "לפני קצת יותר משנה פגשתי את עידו בשדה תימן. הם בדיוק עלו לגדוד והתכוננו להיכנס לעזה. הוא ניגש אלי ושאל בהססנות אם הוא יכול לדבר איתי. בוודאי עניתי. הוא סיפר בדמעות שכבר 3 שנים הוא מצליח לשמור שבת בכיף למרות שבא מבית חילוני, אבל עכשיו עם כל הלחץ של המלחמה הוא התחיל להשתמש בפלאפון בשבת וזה ממש שובר אותו", מתאר נוביק את המפגש.ד באותו נושא:
הוא מוסיף "הרגעתי אותו ואמרתי לו שהקב"ה כל כך שמח בהשתדלות שלו וזה לא מובן מאליו הדרך שעשה ושלא ישבר וישתדל לשמור על מה שיכול ויתחזק כמה שיכול. בו במקום היה לי ספרון של "משיבת נפש" של רבי נחמן ופתחתי לו פסקה שמראה שגם אם אדם מגיע למקום נמוך, אבל זה כואב לו ומפריע לו, ה' יתברך שמח בזה מאוד מאוד. נתתי לו את הספרון וכתבתי לו הקדשה מרב הגדוד. הוא שמח מאוד ואמר שמזל שהוא אזר אומץ לפנות אלי".
"מיני אז הוא היה שמח לפגוש אותי כל פעם והייתי שואל אותו בחיבוק מה שלומך איך הולך וכו'. השבוע הוא נהרג בדרך החוצה מעזה. הלב נשבר.
"ה' יקום דמו ושאר חבריו הקדושים",
הורים יקרים, שמרו על ילדיכם מאופניים חשמליים ומקורקינט!!
לפני מספר ימים הגיעה לטיפול נמרץ בבי"ח שערי צדק שבירושלים פעוטה כבת שלוש לאחר שנפגעה בראשה מאופניים חשמליים. בסוף השבוע האחרון נותחה בראשה וכרגע היא בהכרה מלאה ומתאוששת במחלקת נוירוכירורגיה ילדים.
זו דוגמא אחת מני רבים על הסכנות הטמונות ברכיבה על קורקינטים או על אופניים חשמליים. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המקרים. במחקר שבוצע על ידי ד"ר כהן וצוות המחלקה לרפואה דחופה ילדים בבית החולים, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת הרפואי Pediatric Emergency care, נמצא כי בין 2023-2018 התקבלו 1,460 פניות של ילדים לאיכילוב כתוצאה מפגיעות של קורקינטים ואופניים חשמליים, מתוכם 260 ילדים שנזקקו לאשפוז בעקבות כך. מרבית המקרים הם בני נוער שנפגעו בעת רכיבה. טווח הפציעות רחב – החל בפציעות בגפיים לרבות חתכים ושברים בידיים וברגליים, דרך חבלות בפנים כולל שברי שיניים ועד חבלות ראש, זעזוע מוח או שבר בגולגולת.
לכן גם מי שכבר נוהג - יש לנהוג בזהירות בעת רכיבה על כלים חשמליים, חבישת קסדה אמנם עשויה למזער את הנזק המוחי, אך הקסדה לא מגינה באופן מוחלט והיא אינה מספקת הגנה על אזור הפנים, הבטן והחזה. כמו כן יש ליידע את ההורים כי רכיבה על כלים חשמליים מתחת לגיל 16, אסורה על פי חוק. חלק מהרוכבים נפצעים גם בתאונות עצמיות בעת רכיבה על המדרכה. במקרים אחרים מדובר בהולכי רגל - ילדים קטנים וגם מבוגרים וקשישים, שנפגעו בעת שחצו את הכביש, או בשל נסיעה פרועה של הרוכבים על המדרכה.
אם כן, בראש ובראשונה יש להפקיד על חבישה נכונה של קסדה בעלת תו-תקן ועל כך שהכלי הדו-גלגלי יהיה בטוח, תקין ומותאם לגיל הילד ולנתוניו הפיזיים. מומלץ מאוד לציידו בפעמון או צופר ובמחזירי אור ולהעדיף רכיבה במקומות הסגורים לכניסת כלי רכב או בשבילי אופניים. נוסף על כך, יש ללמד ולתרגל עם הילדים את חוקי התנועה ואת כללי הרכיבה הבטוחה בכל הזדמנות. אסור להשתמש בטלפון נייד או באוזניות בזמן הרכיבה ובשעות חשיכה מדליקים פנסים, לובשים בגד בהיר ואפוד זוהר. כמו כן, אין להרכיב תינוקות באופניים אם הם אינם יכולים לשבת באופן יציב במושב נפרד ולחבוש קסדה ולא מרכיבים תינוקות כשהם במנשא . "והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כמי נהר".
בס"ד
לתושבי בני עי"ש היקרים!!
עומדים אנו נפעמים מול קריסת ממלכת הרשע הסורית בבת אחת .
מאת ה' הייתה זאת היא נפלאת בעינינו.
יחד עם זאת אין ספק שהמלחמה בדרום שכתשה את החמאס והמלחמה בצפון שריסקה את כוחו של החיזבאל'לה כשגם תימן ובעיקר אירן סופגות מהלומות מידינו הן שנתנו את אותותיהם והעירו את הכוחות המורדים שחיכו לחולשת המשטר בדמשק וחולשת כל הכוחות התומכים בהם. אפילו רוסיה המעצמה קיפלה את הציוד וברחה מכאן..
כמו כן, מי יודע אם כל המלחמה באוקראינה הייתה הכנה לחולשתם של הרוסים כאן..
מה שברור הוא שיחד עם העמידה האיתנה על הגבול הסורי של כוחותינו ושירת הגאולה ממשטר הרשע שנפל וציר הרשע שספג מכה כואבת ומשפילה – אנו צריכים להיות ניצבים בתפילה לרבונו של עולם שמכל המהלך האדיר הזה של מעלה ממלכות ומשפיל ממלכות מעלה נשיאים מקצה הארץ [טראמפ..] ומוריד את מי שהיה צריך להוריד.. יצא רק דבר טוב לעם ישראל ולא נינזק חלילה.
נתפלל לבשורות טובות לעם ישראל! חיזקו ואימצו!!
וכאן המקום לקרוא לציבור להמשיך להתפלל לשלומם של חיילי צה"ל וכוחות הבטחון, להחלמת הפצועים, ולחזרתם של שבויינו וחטופינו במהרה .
ולסיום המלים היפות מהשיר הידוע...
רק פתח לנו
שערי אמונה, שערי הבנה
שאין לנו מלך...
אלא אתה!
סיבת הסיבות, עילת העילות
נורא תהילות
ורק לך נאה להודות, על כל הימים וכל הלילות!!!
שלכם, הרב אלעזר שרעבי