פרשת ויחי

בס"ד
אנא שא נא...
אחרי הסתלקותו של  יעקב אבינו, הרגישו האחים שמשהו שלילי קורה ביחס של יוסף אליהם.. ראשית, אחרי עלותו לקבור את אביו, יוסף לא שוכח לבקר בבור בשכם.  לבור זה השליכו האחים את יוסף למרות תחנוניו,  ויוסף מברך שם  "ברוך שעשה לי נס במקום הזה", שנית, מאז מותו של יעקב אביהם - יוסף מתחמק מלאכול איתם כפי שהיה בהיות אביהם חי [ ולא ידעו שכוונתו לשם שמיים כדי שלא ייראה מכובד מאחיו בהיותו מיסב בראש]  ולכן הם פונים אל בלהה (כך כתוב במדרש תנחומא) ומבקשים שתכנס אל יוסף ותאמר לו, משהו שהוא לא שמע עד כה- צוואה של אביהם הזקן שנתן לפני מותו, המופנית ישירות אל יוסף: "כה תאמרו אל יוסף: אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך  ועתה שא נא לפשע עבדי א-לוקי אביך.."  ותגובת יוסף: "ויבך יוסף בדברם אליו".
והשאלות: מדוע יוסף בכה? והאם באמת היתה צוואה כזו או שהכל היה "מפוברק"?
יש אומרים: שהתשובה לשתי השאלות היא אחת, לא היו הדברים מעולם!! יעקב אבינו לא ציווה צוואה כזו!!  -כך עולה מדבריהם של חז"ל [ יבמות סה:] ומובאים כאן ברש"י. כי יוסף מכיר את אביו שלא עלה על דעתו שיוסף שומר טינה כלפי אחיו, ולכן יוסף בכה על כך שאחיו עדיין חושדים בו שיש בלבו טינה עליהם על דבר המכירה,  ומשום כך היו צריכים למצוא ולהמציא צוואה שלא הייתה מעולם...
יוסף גם ידע שהוא נזהר מאד בכבוד אחיו וחשש מאד שלא יענשו בגללו. לכן   מעולם לא סיפר לאביו על דבר המכירה, בין בהיותו אצל פוטיפר, או בבית הכלא, ובין בהיותו משנה למלך, ואפילו לאחר בואו של אביו למצרים, הוא כמעט ולא נפגש עם אביו גם כשאביו היה חולה ובא לבקרו - לא בא יחידי כדי שאביו לא יחקור אותו מה אירע לו שהתגלגל הנה לארץ מצרים..(עיין רמב"ן מה,כז) ולכן יוסף היה משוכנע שה"צוואה" של אביהם מפוברקת ואינה אלא  "צוואה" מדמיונם הקודח של אחיו האהובים והחוששים שלא בצדק לגורלם.. (טורי זהב) אבל אם כך, הקושיה חוזרת אל שבטי י-ה:   וכי יעלה על הדעת שהאחים הקדושים יאמרו דבר שקר?!
הגאון רבי שלמה זלמן אוריבך זצ"ל יישב את הקושיה בפשטות: שהכוונה ב"אביך ציוה" היא שלפי דרכי הנהגת אביך כל ימי חייו שהייתה דרכו  להתנהג במידת הרחמים והסליחה, לכן כאילו ממש ביקש בפיו לפני מותו "אנא, שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך ".. ולא לנטור איבה להם , נמצא שהם לא שיקרו לגמרי אלא "שינו" מפני השלום!!
 וכך אומרים חז"ל: אמר רבי אילעא משום רבי אלעזר בר' שמעון: מותר לו לאדם לשנות בדבר השלום, שנאמר: אביך ציווה.. אנא שא נא.." .[עיין יבמות סה:] כלומר: האחים שינו מפני השלום ולא אמרו את האמת. הם ידעו שיוסף מכבד את אבא ומצד שני הם חששו מאוד לגורלם עתה, לכן היו נאלצים לשנות ולומר דברים שלא אמר אביהם אבל רק שינו לא שיקרו.
ואפילו הקב"ה בעצמו משנה דיבורו מפני השלום, שהרי כשנתבשרה שרה אמנו שעתיד להיוולד לה בן, צחקה בקרבה ואמרה, איך אחרי בלותי אלד ואדוני זקן. כלומר, שרה לא האמינה למשמע אוזניה מפני שגם היא וגם אברהם כבר זקנים. אולם כאשר סיפר הקב"ה לאברהם ששרה לא האמינה לבשורת הבן, הזכיר רק שאמרה שהיא עצמה זקנה. [ואני זקנתי...]  וזאת משום שכל אדם נפגע כשהוא שומע שאשתו חושבת שהוא זקן, ולכן שינה הקב"ה את דבריה. ומכאן שמצווה לשנות מפני השלום.
והטעם לכך שמותר לשקר למען השלום - אומר בעל "פניני הלכה" -  מפני שהאמת השורשית היא, שכל בני האדם מאוחדים ביסודם, בורא אחד בראם, ומטרה אחת לכולם, ורק סיבוכי העולם גרמו למחלוקות ולמריבות. אם כן, כשיש התנגשות בין ערך השלום וערך האמת, למעשה יש התנגשות בין האמת הפנימית לאמת החיצונית. שמצד האמת החיצונית אכן יש ביניהם עוינות ושנאה, אולם מצד האמת הפנימית הם מאוחדים בנשמתם, ורוצים לאהוב זה את זה. וכשיש התנגשות כזו, הורתה התורה להעדיף את האמת הפנימית על פני האמת החיצונית. ולכן נפסקה הלכה שמותר לשקר למען השלום. וכן אהרן הכהן שהיה משכין שלום בין אדם לחבירו ובין איש לאשתו (כמובא בהלכה הבאה), היה מכחיש את המעשים הרעים שעשו זה לזה, כי השלום הוא האמת היותר גדולה.
כמובן, לכתחילה, עדיף שלא להשתמש בהיתר לשקר, ולכן אם למשל, בא אדם ושאל את חבירו, האם פלוני דיבר עלי דברים רעים, עדיף להטות את השיחה לכיוונים אחרים. אבל אם הוא מתעקש, ודורש לדעת האם דברו עליו דברים רעים, מותר לומר שקר גמור מפני השלום (חפץ חיים הל' רכילות א, ח).
 
 
אולם יש מחז"ל שמצאו כמה דברים ורמזים בכתובים שמהם משתמע שיעקב אכן ביקש שיוסף ימחל לאחים.
ראשית, כשאביהם כינס את בניו לקבל את הברכות, אמר להם "האספו ואגידה לכם.." האספו- שתהיו כולכם באגודה אחת ובאהבת עולם ואהבה רבה.. (השל"ה הקדוש) ואם יש צורך למחול – ימחלו זה לזה...
 שנית, עוד לפני שנמכר יוסף, שלח יעקב את יוסף בשליחות שלום: "לך נא ראה את שלום אחיך.. והשיבני דבר.." כאן רמז לו שיעשה שלום בינו ובין האחים, והאבא חיכה לשלום המיוחל (הרב הקדוש מפרשיסחא, חידושי הרי"מ וגור אריה) ואם גם – שלום זה - יתמהמה עשרות שנים חכה לו....
שלישית, בברכתו אל יוסף ציין יעקב את שבחו "ויפוזו זרועי ידיו" שהכוונה שיוסף לא ירה חצים וקשת בחזרה נגד אלו שמיררו לו את חייו.. ובודאי טמונה בשבח זה גם בקשה ליוסף שלא ישיב לאחיו כגמולם, אלא יסלח להם (הנצי"ב בהעמק דבר).
 נמצינו למדים מכל האמור, שהאחים לא דברו חלילה דברי שקר גמורים כששלחו את בלהה בשליחות שלום לבוא אל יוסף ולומר לו "אביך ציוה.." כי גם אם לא ציווה ממש כך, הרי בדבריו ובכל הנהגתו של אביהם הצדיק, יש מעין "צוואה רוחנית" על "אחרית הימים"- "האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים"
- ומה נגיד אנחנו, בדורנו כשבאמת אנו כבר נמצאים ב"אחרית הימים"? מה היה אומר כיום יעקב אבינו בימים  של מלחמה ממושכת נגד אויבינו שקמו עלינו לכלותינו -אם היה יוצא לו לשמוע את "החדשות" על "מלחמות היהודים"?...
לסיום. בשבת הזו נסיים בעזרת ה' את חומש "בראשית" הוא "ספר הישר", שתחילתו - יצירתו של נזר הבריאה- אדם הראשון- בגן עדן, ואחריתו עם בחיר האבות יעקב אבינו - מי שחז"ל כינו שופריה (=יופיו) של אדם הראשון, ונפשו הזדככה כאחד השרפים העומדים לפני ה' יתברך ודמותו חקוקה בכסא הכבוד, ועם דמות מופלאה כזו כשבניו הצדיקים מעטרים אותו מסביב נתחיל בעזר ה' בשבוע הבא את ספר הגלות והגאולה!!...
יהי רצון שה' יתברך ישמור על כל חיילי צה"ל וכוחות הבטחון ואת כל עמו ישראל בארץ ובחו"ל , ישלח רפואה שלמה לכל הפצועים והחולים ויפדה ממאסר המחכים לפדיון נפשם וגופם מידי הרשעים האכזרים- את החטופים השבויים, וינחם את כל שבורי הלב האלמנות והיתומים וההורים השכולים, "חזק חזק ונתחזק" – עד "ותכון מלכותו מאד"...
שבת פרשת ויחי  [ ח"י טבת]
  1. נוהגים לומר בסוף הפרשה חזק [או : חזק חזק ונתחזק] כיוון שמסיימים את החומש. והעולה לשביעי אינו אומר "חזק" בהשלמת הספר שלא יפסיק קודם הברכה.
  2. ההפטרה "ויקרבו ימי דוד" (מלכים א' ב,א) עד "ותיכון מלכותו מאוד".
  3. למנהג הספרדים – בשבת זו נקראת "ברכת השבטים". בקהילות צפון אפריקה נהגו לקרוא את ברכות יעקב לבניו בטעם מיוחד ובתרגום כל פסוק.
  4. התימנים שנוהגים לתרגם כל פסוק בפרשה – לא מתרגמים את ברכת ראובן "פחז כמים אל תותר...יצועי עלה" מפני כבודו של ראובן.
  5. אחרי השבת, מתחילים ימי השובבי"ם (אין הכוונה שמותר בימים אלו להשתובב.. הפוך!  אלו ימים רציניים לתיקון קדושת האדם). שובבי"ם = ראשי תיבות של הפרשיות: שמות וארא בא בשלח יתרו משפטים.
 
פרפראות לפרשה
"וישתחו ישראל על ראש המטה" [ט"ז: ל"א]
שהפך עצמו לצד השכינה, מכאן אמרו שהשכינה למעלה מראשותיו של
חולה. [רש"י[
1.מה ההבדל בין חזרה בתשובה של אדם בריא לבין חזרה בתשובה של אדם חולה - אומר רבי יהונתן אייבשיץ: אדם בריא יכול לתקן מעשיו במעשה. במעשה פגם - ובמעשה יכול לשוב. אבל החולה לא יכול לחזור ע"י המעשים, שהוא כבר שוכב ומרותק למיטת חוליו, ויכול לחזור בתשובה רק ע"י הרהורים, ולכן השכינה נמצאת למעלה ממראשותיו של חולה, מעל המחשבות וההרהורים שלו. וזה חסד שעשה הקב"ה עם ברואיו, שהחולה יכול לחזור בתשובה שלימה גם במחשבה. ותשובה כזאת אינה נראית למלאכים ושרפים, שאינם מכירים במחשבות אדם, ותשובה זו היא רק לפני השכינה שהטריחה את עצמה לבוא ולשכון למעלה מראשותיו של חולה.
2.שהשכינה למעלה מראשותיו של חולה. [רש"י[
סיפר רבי בן ציון ידלר, מעשה שרכשו אנשי ירושלים שטח קרקע גדול ליד שער שכם, כדי להקים עליו בית חולים. וכשבאו לספר לרבי יהושע לייב דיסקין, אמר להם בחידוד, יהי רצון שלא תשרה שכינה במעשה ידיכם. וכשהם תמהו על "הברכה" הזו,  הסביר להם, כוונתו למאמר חז"ל "ששכינה שורה למעלה מראשותיו של חולה [שבת י"ב ] ולכן בירך אותם שלא תשרה שכינה בבית החולים, כי לא יהיו חולים... והמשיך לספר ר' בן ציון, תראו כמה כוחה של מילה במיוחד של ת"ח  אפילו שיצאה מפיו שלא במתכוון, כי בסופו של דבר בית החולים לא נבנה שם, אלא היכן שהיה בית חולים "שערי צדק" הישן. [וכידוע היום ביה"ח "שערי צדק" נמצא במורדות בית וגן בירושלים]...
 
תן חיוך...
1."האספו ואגידה לכם.."
- לכל שבט ושבט יש מעלה משלו, אחד אריה, אחד נחש ואחד זאב...  גם אחינו בני ישראל בכללותם כולם קדושים וטהורים,  אבל לכל אחד ואחד יש דרך משלו בעבודת הבורא, אם למשל תשחק "שחמט" עם חב"דניק -אצלו "המלך" אף פעם לא מת..  עם ברסלבי - גם אם "המלך" מת אפשר להמשיך לשחק.. עם שאר החסידים - כש"המלך" מת - קמים במקומו שלושה יורשים..  אצל חסידי "גור" - נעלמת "המלכה".. עם ליטאים - יהיו על המשבצות רק כלים "שחורים", ועם חסידי הרב קוק -רק "לבנים"...  עם מתנחלים - הם אף פעם לא יפנו לך  את "המשבצת" – ועם "נערי הגבעות" - הם יפילו לך אפילו את "הצריח" !!!...
2. השר סמוטריץ': החל מראשון לינואר [למניינם] לא לשכוח להוסיף בתפילה ובברכת המזון  "על המסים"... ומי שקשה לו לשלם את החשמל שימשיך להדליק נרות חנוכה...
3. זו לא בדיחה.. לאחר שהתושבים טוענים שהימים - תותים והלילות- חותי'ם, בחיל המודיעין חיפשו תימנים שיודעים לדבר תימנית ובקיאים במנהגיהם כדי לאתר היכן  תהיה להם המכה כואבת במיוחד.. לראיון הגיעו שלושה..
זכריה: לדעתי, העצה הראשונה.. הפציצו להם את שדות הגת, זה בטוח יעזור יותר מהפצצת חשמל ונפט..
סעדיה: הפציצו את מפעל הפחים של החמוצים , כי בלי פח אין רקודים ואין דעס'ה...
מורי סעיד: תפסיקו עם כל השטויות שלכם, תבנו להם בית כנסת בנוסח חות'י ושלום על ישראל.. כי הבא להשכימך - השכם להשכימו!!... 
4. דרך אגב, לכל אלו שנשארים בדרך כלל לדבר אחרי תפילת ערבית:  השבת בסיום הצום, כל הנשים יידעו בדיוק כמה זמן לוקח להתפלל מעריב בליל שבת...
חידה לפרשה
בדרך כלל רועים את הצאן. היכן מצאנו בפרשתינו שרועים בני אדם ?
 
הרב שאר ישוב הכהן
כיצד ניתן לקשר את סוף ספר בראשית עם תחילתו? מהו הנושא המקשר בין פרשיות הספר? - ספר בראשית הוא ספר הברכות, פותח בברכות ומסיים בהן. מאדם הראשון המתברך מפי עליון ועד יעקב ובניו הבאים מצרימה, ויוסף ובניו וכל שבטי ישראל המתברכים מפי אביהם. כמו שפרשת השבוע היא בעיקר פרשת הברכות - ברכת יעקב ליוסף, אפרים ומנשה, וברכת יעקב לכל בניו שבטי ישראל – כך ספר בראשית כולו מלא ברכות, ברכת ה' וברכת האבות. בראשית הספר, מיד אחרי בריאת האדם נאמר: "ויברך אותם אלוקים ויאמר להם אלוקים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ" [בראשית א, כא] כך גם בהמשכה של הפרשה "ויברך אותם ויקרא את שמם אדם"[שם ה, ב]. בפרשת נח אחרי צאתו מן התיבה נאמר: "ויברך אלוקים את נח ואת בניו ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ" [שם ט, א]. בפרשת לך-לך מיד עם בחירתו של אברהם אבינו על ידי הקב"ה ללכת אל ארץ ישראל, הוא מתברך בכח לברך אחרים, שנאמר: "ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה" [שם יב, ב], ועוד הפעם "ואברכה מברכיך ומקללך אאור ונברכו בך כל משפחות האדמה" [שם ג]. אכן כוח הברכה הוא כוח מופלא, שמימי.
 
בגדים רטובים בשבת
  1.  לא פותחים מטריה בשבת- משום אוהל עראי שאסור לעשותו בשבת,
  2.  הבגדים  הרטובים- כל עוד שהמעיל עליך ונרטב, אפילו נרטב הרבה, אתה יכול להמשיך ללכת אתו, ואין חשש סחיטה- אך אם הורדת אותו, והוא רטוב הרבה כ"כ, עד שאפילו בנגיעה בבגד נסחטים מים- אסור ללבשו בשבת.
  3. כשמורידים את מעיל הגשם הרטוב כדי לייבשו אסור לתלותו בחבל כביסה וכד' במקום שניכר שמתכוון לייבשו, אבל מותר לתלותו על מתלה (של מעילים) או להניחו ע"ג כיסא. יחד עם זאת צריך להיזהר שלא יהיה סמוך למקור אש או חום של "יד סולדת בו " (=45 מעלות).
  4. לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל- מותר להוריד כביסה בשבת, אם יש חשש שהגשם ירטיבם- [גם אם לא ישתמש בבגדים שמוריד בשבת הזו] ויש המחמירים בזה אם הבגדים היו רטובים בשיעור "טופח על מנת להטפיח" .
  5. דרך אגב: אדם שישב ליד שולחן ונתלכלכו בגדיו במיץ או בשיירי מאכל- אסור לשפוך מים או לנקות בסמרטוט רטוב את הלכלוך – אלא ינקה בנייר יבש בלבד!
  6. יש להשתדל לא לחצות שלוליות בשבת שמא ירטבו הבגדים ויבואו לידי סחיטה. אבל אם הולך לדבר מצוה- מותר.  ויעשה לו "תזכורת" שלא יבוא לידי סחיטה- למשל: יכניס ידיים לכיסים עד שיגיע למקום שבו יוכל להוריד את הבגד הרטוב.
 
מהלכות כלאי זרעים - איסור זריעה וקיום
1. הזורע שני מיני זרעים כאחד בארץ ישראל - לוקה, שנאמר שדך לא תזרע כלאים.
2. איסור כלאי זרעים מדין תורה הוא בכל גבולות עולי מצרים.
3. אסור לזרוע מן אחר ליד מין שנזרע ונבט קודם.
4. אסור לזרוע כלאים אפילו בבית.
5.  אסור לבקש מגוי שיזרע כלאים עבור יהודי בשדה השיכת ליהודי, אבל מותר לבקש שהגוי יזרע בשדהו עבור יהודי.
6. אסור לקיים ( לנכש, לחפות, להשקות, לגדור) כלאי זרעים בשדה, אלא חייב לעוקרם. יש אומרים שאיסור קיום הוא מדברי תורה ויש הסוברים שהוא מדרבנן.
7. כלאים שנזרעו על ידי גוי בשדה ישראל, ג"כ אסור לקיים.
8. מותר לקיים כלאים כשיש לגוי שותפות בשדה.  ויש אוסרים.
 
מכירת "מבכירות" - באמצעות הרבנות
כל מי שמחזיק ברשותו עזים, כבשים, פרות ויש בעדרו בהמות שצריכות להמליט המלטה ראשונה [=מבכירות]  מתבקש לבוא בהקדם אל הרב המקומי- אלעזר שרעבי, ולעשות מכירה לגוי על ידי טופס מיוחד שיועבר לרבנות הראשית!! [מוכרים רק קנה וושט..] אחרי ההמלטה- אם לא עשית את המכירה – חייב הינך לגדל הבכור זכר  שיוולד  ואחר כך לתנו לכהן ואסור ליהנות מבכור בהמה זה, עד שיפול בו מום. לכן, כדי למנוע מכשול , הקדם ועשה מכירה!! 

דפי מידע

חדשות ועדכונים

שנה טובה



טפסי מכרז- מזכירת לשכה (מילוי מקום)
פרטי עיסוק:
http://mdba.org.il/pics/_5.pdf

טופס הגשת מועמדות:
http://mdba.org.il/



פניה למחלקה