פרשת יתרו
בס"ד
איך ניתן לראות קולות?
במעמד הר סיני נאמר: "וכל העם רואים את הקולות.." אלו מין קולות היו אלו? וממתי אפשר לראות קולות?...
לדעת רש"י- אלו היו קולות היוצאים מפי הגבורה, כלומר, מפי ה' בכבודו ובעצמו בעשרת הדברות, ואין הכוונה כאן לקולות שקדמו למעמד הר-סיני (ויהי קולות וברקים..). עם ישראל חזה התגלות א-לוקית משובבת לב כשהאותיות והמלים שיצאו מפי הבורא גם נראו בבירור.. כל כך נכספה וגם כלתה נפשם להדבק בבורא עולם – "נפשי יצאה בדברו" [שיר השירים ה] ואחר שתי הדברות הראשונות כבר פרחה נשמתם ובקשו שמשה ימשיך לומר את שאר הדברות, כשהשכינה מדברת מתוך גרונו.
ר' חיים מוולוז'ין מסביר את מה שהתרחש באותה שעה. בני ישראל היו שומעים את הנראה, ורואים את הנשמע, פירוש הדבר, שעם ישראל זכה במעמד הנשגב, לבטל את כוחות החומר, ונזדככה השגתם מאוד, עד שכל מציאות העניינים הגשמיים, שהיו תחילה רואים אותם בראיה חושית, נתבטלו אצלם לבלתי אפשרי לראותם בחוש כלל. עד שדרך משל, אם היה רוצה מישהו לתאר בפניהם חפץ מוחשי גשמי, היה צריך לספר להם ולהשמיעם כי ישנם במציאות בכלל, והיפוכו של דבר- לעניין המושגים הרוחניים, שתחילה היה צריך לסבר את אוזנם על עצם קיומם ומהותם , עתה יכלו לראותם בחוש, ולהביט על נפלאות השגתם.
בדרך דומה הסביר בשו"ת "מים חיים" לגאון ר' חיים כהן רפאפורט: הן את האוזן השומעת והן את העין הרואה, ברא הקב"ה. ואולם מטבע הבריאה, שני החושים הללו, אינם דומים. כידוע, חוש הראייה ברור יותר מחוש השמיעה, ואם כך בדברים הגשמיים כל שכן בדברים הרוחניים! ועל כן אמרו חז"ל שכאשר נסתלקה הנבואה ונסתם החזון, עדיין היו משתמשים בבת-קול, דהיינו בשמיעה.. וכן מצינו לגבי משה רבינו, שזכה ל"פה אל פה אדבר בו" אולם לגבי ראייה, נאמר "וראית את אחורי, ופני לא יראו" שעדיין לא הגיע למדרגת הראייה בשלמותה. במעמד הר סיני - כל העם עלו במעלה כזו, שהשיגו בראייה- מה שהאדם שלפני מתן תורה, השיג רק בשמיעה, הם זכו לראות את הקולות!
אולם כאן ניתן לשאול: לשם מה היו צריכים "לראות" את הקולות? למה לא ניתן להסתפק בשמיעתן?
אלא אמרו חז"ל: "זכור ושמור - בדיבור אחד נאמרו"[ רש"י שמות כ,ח] אם כן היו פה שני ניסים, האחד- שהדיבור של "זכור" וגם של "שמור" נשמע בבת-אחת, אבל קרה פה נס שני שהשמיעה, לא היתה שמיעה מעורבבת.. אלא העם ראה את הקולות כשהם שונים ונפרדים אפילו שיצאו בבת-אחת, מפי הגבורה!! הם קלטו את הכל - גם זכור –וגם שמור- דהיינו: גם מצות עשה של השבת, וגם מצות הלא-תעשה..
אולם ישנו עוד הסבר מעניין, אודות נחיצות ראיית הקולות! שהרי שנאמר בעשרת הדיברות לא תרצח ולא תגנוב וכו' ואם היו רק שומעים את הקולות היו ליצני הדור אומרים, שהם שמעו: לו תרצח! לו תגנוב! כלומר - שלשם-שמים-מותר לרצוח ולגנוב ולעשות את כל העבירות שבעולם... לכן היה צורך גם לראות ולא רק לשמוע : "לא תרצח! לא תגנוב! .." שלא תהיינה כאן, אי הבנות..
אולם דומה שההסבר הפשוט, כפי שאמרנו. שעם ישראל כל כך התעלה במעמד הר סיני עד שהחושים נזדככו ועלו לשרשן ושם הכל אותו דבר . שם, כל החושים נובעים ממקור אחד!
האם נזכה עוד פעם בעתיד, לחזור על הנס הזה להתעלות ולראות וגם לשמוע את דברי ה'?.. מסתבר שכן!!
אנו מבקשים בקדושה "והוא ישמיענו ברחמיו שנית "לעיני" כל חי לאמור.. אני ה' א-לוקיכם" –"לעיני"- דווקא! שנזכה בעזרת ה' לעתיד לבוא לראות את הנשמע - "אני ה' א-לוקיכם"!! - כמו במעמד הר סיני, אלא שאז, במעמד ההוא, נאמר לנו בלשון יחיד "אנוכי ה' א-לוקיך" ומאז מתן תורה, החל ה' לומר בלשון רבים: "אני ה' א-לוקיכם"! ועוד – זה לא יהיה חד פעמי אלא יהיה מתמיד ובאופן רצוף! ופסוקים מפורשים הם: "ונגלה כבוד ה' "וראו " כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר"[ ישעיה מ,ה] "עין לא ראתה א-לוקים זולתך- יעשה למחכה לו" [שם סד,ג] שיצליחו לראות את הדברים אשר ידבר! וכן בספר יואל: "וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלמוֹת יַחֲלמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיונוֹת יִרְאו".
ובכן ציבור יקר וקדוש, כולנו בעזרת ה' נזכה בימות המשיח לראות מראות אלוקים ולדבר עם האלוקים ככתוב בדברי הנביאים שזה עתה ציטטנו לכן הבה נשמור על עצמינו ועל ילדינו מכל מיני דעות רעות ומראות לא הגונים דבורים אסורים ומכל מיני מאכלים לא כשרים כי עוד מעמד הר סיני עומד לפנינו - אבל לא חד פעמי כבימי קדם - אלא מתמשך לנצח נצחים "והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים" אשרינו ואשרי חלקינו, וברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת.
יהי רצון שיפדינו ה' מכל הגלויות ואת שבויינו יחזיר מלוע הרשעים הארורים, ולכל הפצועים ישלח הקב"ה מרפא לחליים במהרה ויעמידם על קו הבריאות הגשמית והנפשית. ויוליכנו קוממיות לארצינו ויתן לממשלתינו עצה והדרכה נכונה כיצד לנווט את מלחמותינו ואת יישוב ארצינו. ונזכה במהרה לגאולה השלמה במהרה בימינו . אמן.
שבת שלום.
שבת פרשת יתרו [ י"ז שבט]
1.בשבת זו אנו קוראים את עשרת הדברות, מנהג אשכנזים שקוראים בטעם התחתון ונוהגים לעמוד בשעת קריאת עשרת הדיברות אבל למנהג ספרד ותימן - קוראים את עשרת הדיברות בטעם העליון ואין עומדים בעשרת הדיברות (ומי שבכל זאת רוצה לעמוד, יעמוד בתחילת המעמד של קריאת עשרת הדברות)
2.ההפטרה בישעיה ו'- "בשנת מות המלך עוזיהו".
פרפראות לפרשה
"1. וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶך"
בַּתּוֹרָה יֶשְׁנָן תַּרְיַ"ג מִצְווֹת, וְרַבָּנָן הוֹסִיפוּ שֶׁבַע מִצְווֹת, סַך הַכֹּל שֵׁשׁ מֵאוֹת וְעֶשְׂרִים מִצְווֹת, כְּמִנְיַן שֵׁשׁ מֵאוֹת וְעֶשְׂרִים הָאוֹתִיּוֹת שֶׁיֶּשְׁנָן בַּעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת, וְזֶהוּ "כת"ר [-שֵׁשׁ מֵאוֹת ועשרים.]
וּמוֹסִיף הַ "חֲתַם סוֹפֵר", שֶׁשֶּׁבַע הַמִּצְווֹת מִדְּרַבָּנָן רְמוּזוֹת בִּשְׁתֵּי הַמִּלִּים הָאַחֲרוֹנוֹת שֶׁבַּעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת –אֲשֶׁ"ר לְרֵעֵ"ך
א - אֲבֵלוּת. שִׁבְעָה יָמִים מִדְּרַבָּנָן.
ש - שִׂמְחָה. שִׂמְחַת חָתָן וְכַלָּה לְשִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה.
ר - רְחִיצָה, מִצְוַת נְטִילַת יָדַיִם.
ל - לֶחֶם, בִּשּׁוּלֵי עַכּוּ"ם, פַּת עַכּוּ"ם.
ר - רְשׁוּיוֹת, עֵרוּבִין.
ע - עֲמָלֵק, פּוּרִים, קְרִיאַת הַמְּגִלָּה.
כ - כֹּהֲנִים, חַשְׁמוֹנָאִים, חֲנֻכָּה.
2. כה תאמר לבית יעקב - אלו הנשים, ותגיד לבני ישראל -אלו האנשים"(י"ט ג'(
לקראת מתן תורה עמדו ישראל בהר סיני, ערוכים האנשים לבד והנשים לבד. אמר הקב"ה למשה: 'לך אמור לבנות ישראל, אם רוצות הן לקבל את התורה', שדרכם של אנשים שהולכים אחר דעתן של נשים. (פרקי דרבי אליעזר מ"ט( ואכן הנשים קיבלו את התורה תחילה, שנאמר "כה תאמר לבית יעקב". (מדרש תנחומא( תירוצים רבים נכתבו מדוע הקדים נשים לגברים: כגון: שלא יקרה כמו עץ הדעת שלא שיתפתי באזהרה את האשה וקרה מה שקרה.. או לפי שהן מגדלות בניהם לתלמוד תורה. שהאישה היא סיבה לתורה, שיכולה למשוך את בנה לבית המדרש. שהרי בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים. וכן שהן מזדרזות למצוות . ובשביל שחלק כבוד זה לנשים להקדימן תחילה, לא הסכימו לתת תכשיטיהן לעגל הזהב.
אבל מעניינת אמירתו של רבינו משה מנבורנה. [=רבינו משה הדרשן- חי לפני כאלף שנה] וכך אמר עליו רבי יעקב מאורליאנש (מבעלי התוס'(מי יגלה עפר מעיני רבינו משה מנרבונה, שהיה רגיל לדרוש שבזכותה של לאה אמנו זכו הנשים ראשונות לדיבור! שהיתה לאה נותנת על לבה טבלה של זהב, בה חקוק "תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב ..." ובה היתה הוגה יומם ולילה, לכן עיניה היו רכות מזהרורית של זהב. [ובזכותה זכו הנשים ל"כה תאמר לבית יעקב תחילה"...]
3. דרך ארץ קדמה לתורה
ולמה דרך ארץ קודמת? כי הקב''ה הודיע שמתן תורה יהיה בשעה 8, הי'קים הגיעו בדיוק ב 8:00- , אבל כידוע אצל היהודים כשאומרים 8 זה לא חייב להיות בדיוק 8 אלא זה יכול להיות גם 9, וא''כ ב 8- עדיין לא התחיל כלום, וכדי שלא יצאו בידיים ריקות חיפשו מה לתת להם, ונתנו להם שילמדו בינתיים מסכת "דרך ארץ", ולכן זה קודם לתורה, ואכן עד היום הי'קים מקפידים על דרך ארץ.. זו המורשת שלהם ממתן תורה!
הספרדים הגיעו ב-8:15.. ונשאר מעט זמן לפני המעמד הגדול לסלסל ולפייט בקשות..
הליטאים מבינים עניין והגיעו ב 8:30- וקיבלו מיד את התורה, ולכן בזה הם משקיעים את חייהם, רק תורה ורק תורה ואפילו בשעת הסעודה...
החסידים הלכו לפני מתן תורה לטבול במקווה עשר טבילות כנגד עשרת הדברות.. ועד שהגיעו, כבר אחזו בקידוש שאחרי. ומאז הם מרימים כוסית יי"ש בסוף התפילה ואומרים "לחיים" "לחיים"..
ואם תשאלו ומה עם התימנים? הסיפור כאן מאד מורכב... האמת היא שהם השכימו ורצו להר סיני בעוד לילה כששמעו את הקולות וראו את הברקים הראשונים.. ברוך הוא וברוך שמו.. אבל כיון שלשיטתם אין לקרוא בתורה בלי תרגום הם הגיעו בחזרה למחנה הכי אחרונים .. ומה שנשאר על הפלטה זה רק ג'חנון סמנ'ה וכובנ'ה... וזה נשאר מורשת לדורות.. אז שיהיה לכולם לבריאות ושבת שלום!....
חידה
מים מים משמיים. תודה לקב"ה על גשמי הברכה!! והשאלה מהפרשה: היכן מוזכרים "מים" בעשרת הדברות?
מהלכות שבת
מלחייה שיש בה גרגרי אורז לספיגת הלחות האם יש בעיה להשתמש בה ? האם יש כאן איסור בורר בשבת?
תשובה: לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל אין בזה משום בורר כיון שהכלי לא עשוי לשם ברירה, אלא כדי לפזר מלח על ידו, והמשתמש בו אין לו כל כוונה לברירת המלח מן האורז, אלא להנות מן המלח שבו, ודומה למה שאמר המגיד משנה על הרמב"ם פרק י"ב מהל' שבת ה"ב- שהכל תלוי בכוונתו. וכל שאינו מתכוין אין בו מלאכה כלל, ואפי' אם תמצא לומר שלא יצאנו מדי איסור פסיק רישיה, הנה בודאי שגם במתכוין לברור אין איסורו אלא מדרבנן, דלא עדיף מקנון ותמחוי שעשויים לברירה ויש הרבה מרבותינו שפוסקים שמותר פסיק רישיה בדרבנן..ולכן ניתן לדעתו להקל וכך אכן מנהג העולם.
אבל בספר שמירת שבת כהלכתה [פרק ג' סעיף ס'] החמיר שבמלחיה מכוסה ויש בה גרגרי אורז טוב יותר שלא להוציא ממנה מלח דרך המכסה המנוקב שבה,[ ובהערה קע"ט הביא שכן משמע מהגרש"ז אוירבך שאסור להשתמש במלחיה בשבת משום שאפשר שזה כמו בורר בנפה ובכברה,[ אלא ישתמש במלחיה פתוחה. [וישתמש במלחיה אחת לבשר ובמלחיה אחרת לחלב]
תן חיוך
1.אומרים שמי שקורא "פרשת המן" ביום שלישי של פרשת "בשלח" – זו סגולה לפרנסה בשפע.. אז שימו לב! לפי השמועות 'מס הכנסה' ביקר בשבוע שעבר בבתי כנסת רבים לעקוב אחרי מי שקורא...
2. טראמפ הצהיר – עד השבת החמאס חייב לשחרר את כולם! ואם לא – אשבור להם את השיניים!! בצעד ראשון – הוא יתחיל להאכיל אותם בטנים אמריקאים...
3. מאז שטראמפ הכריז שישתלט על עזה, בישיבות הקדושות החלו להתפלפל האם לנהוג בעזה שני ימים טובים של גלויות...
4. ומגולה לגולה... אשריכם סוכני נסיעות ותיירות: עוד יותר מחודשיים לפסח וכבר מתפרסמות מודעות שקוראות לנו להזדרז ולהבטיח לעצמינו "פסח מהדרין - לא שרויה" בארצות הגולה. ומה יקרה אם המשיח יבוא בפסח? איפה "המהדרין"?.....
5. "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים..." (י"ט, י"ז) רש"י-"כחתן היוצא לקראת הכלה".
חתן הגיע לשבת ראשונה אצל חמיו וחמותו.. האוכל היה אמנם 'על הפנים' אבל לא הייתה לו ברירה והוא אכל את כל מה שהביאו לו כמו ילד טוב... לפני שנפרד הוא החמיא לחמותו על האוכל הטעים... החמות הודתה לו מקרב לב: "בשמחה, כל פעם שתבוא אשתדל לבשל בדיוק כמו השבת הזו..."
שואלים ודורשים [כבר פחות מ..] שלושים יום לפני פורים...
מהלכות מגילת אסתר [מלוקט ומעובד מספרים שונים]
1.מגילת אסתר נחשבת כאחד מספרי הקודש, ולכן צריך לכתוב אותה כדרך שכותבים ספר תורה, בדיו שחור על הקלף. ואם כתבה שלא בדיו, או שכתבה על נייר – פסולה, והקורא בה לא יצא ידי חובתו. וכן מי שמדפיס מגילה אפילו על קלף כשר – פסולה.
2.צריך לעבד את העור לשם כתיבת המגילה, ולתפור את היריעות זו לזו בגידים. כמו כן צריך לשרטט את השורות בחרט לפני הכתיבה, כדי שהכתיבה תהיה ישרה. וצריך לכותבה ביד לשם קדושת המגילה.
3. כשם שמדקדקים בכתיבת ספר תורה שכל אותיותיו יהיו כצורתן המדויקת, ושלא תדבק אות אחת בחברתה, ושלא תחסר או תתווסף בו אפילו אות אחת, כך יש לדקדק בכתיבת המגילה. אולם בדיעבד, יש הבדל בין דין הקריאה בתורה לקריאת המגילה. בקריאת התורה אין לברך על ספר תורה שיש בו טעות אפילו באות אחת. ואילו לגבי מקרא מגילה, כשאין מגילה כשרה בכל אותיותיה, מותר לקרוא בברכה במגילה שחסרות בה חלק מהאותיות. לפיכך, אם טעה הסופר והשמיט מהמגילה אותיות רבות או שטעה בכתיבתן, או שבתחילה כתבה כהלכתה ובמשך הזמן נמחקו ממנה חלק מהאותיות – כל זמן שעיקרה כתוב, אפשר לקיים בה את מצוות מקרא מגילה עם ברכותיה. וזאת מפני שהמגילה נקראת גם 'אגרת', ומכאן שמגמתה לספר את הסיפור מתוך הכתב, אבל אין הכרח שתהיה מדויקת כספר. ומזה למדנו שכל זמן שעיקרה כתוב כהלכה, יוצאים בקריאתה ידי חובה, ובתנאי שישלימו את מה שחסר בה, בקריאה מספר או בעל פה.
4. מעיקר הדין, מותר לכתוב את תרגומה של המגילה בדיו על קלף, עבור מי שאינו מבין עברית, ובקריאת התרגום יקיים את מצוות מקרא מגילה. למשל, למי שאנגלית היא שפתו היחידה, יכתבו בדיו על קלף את תרגום המגילה באנגלית, ובמגילה זו יוכל לקיים את מצוותו (שו"ע תרצ, ח-יא). אולם למעשה אין נוהגים כן, מפני שאין אנו יודעים לתרגם במדויק את המילים, אלא יצא ידי חובתו בשמיעת המגילה בעברית. ואף שהוא אינו מבין את המילים, כיוון שהוא מכוון לקיים את מצוות מקרא מגילה – הוא יוצא ידי חובתו (שו"ע תרצ, ח, מ"ב תרצ, לב, ערוה"ש טו)
5.אין חיוב לקנות מגילה אישית צריך רק לעקוב אחרי כל מילה ואם השמיטו כמה מלים להשלים אותן גם מתוך חומש. עם זאת מי שמצבו הכלכלי מאפשר זאת מומלץ לקנות מגילה אישית.
6. יש כמה סוגים של מגילות. הגדולה ביותר היא המגילה שנוהגים לקרוא בה בקהילת חב”ד – לשיטתם כותבים את המגילה על יריעה כמו של ספר תורה בדיוק, זאת אומרת 42 שורות של ס”מ כל שורה ביחד עם השוליים זה נע בין 48-50 ס”מ גובה המגילה, תלוי בגודל הכתב. המגילה משתרעת על פני 10 עמודים ולשיטת מוהר”ש נ”ע על 11 עמודים.
מגילת “המלך” 28 שורות – נקראת כך משום שסידרו את הטקסט ככה שכל עמוד יפתח במילה ‘המלך’. גודלה בשורות שגובהן הוא 0.8 מ”מ יהיה כ-30 ס”מ, ובשורות של 1 ס”מ גובה המגילה כולה יהיה כ-37 ס”מ.
מגילת “המלך” 21 שורות – גם היא סודרה שכל עמוד יפתח במילה ‘המלך’ אך פחות שורות בכל עמוד. בשורות של 0.8 מ”מ זה יוצא 24 ס”מ סך הכל, ובשורות של ס”מ – 28 ס”מ סה”כ.
הקטנה ביותר מבין הפופולריות בשוק – מגילת 11 שורות. בשורה של 1 ס”מ – 18 ס”מ סה”כ. בשורה של 0.8 מ”מ – 15 ס”מ סה”כ (!!!) יוצא בגודל של מזוזה בינונית.
יש מגילה שנקראת מגילת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כי במגילת אסתר שמותיהם של עשרת בני המן רשומים על עמוד בפני עצמו. (חוץ מהמגילות של חב”ד ותימן ששם שמות בני המן נכתבים בתחילת העמוד אך יש את המשך המגילה תחתיהם באותו העמוד) כתוצאה מכך כותבים את השמות בקולמוס עבה במיוחד כדי לפרוס את השמות בצורה טובה לאורך כל העמוד. ביסוד הדברים לשיטת הגאון מוילנא לא מן הראוי ששמות בני המן יהיו בכתב גדול יותר משאר המגילה, לכן הגאון מוילנא אמר לכתוב את כל המגילה בגודל של 11 שורות בכל עמוד וכך לא נצטרך להגדיל את הכתב שלהם והוא יהיה שווה לשאר הכתב במגילה. הרב עובדיה יוסף זצ”ל הוסיף על כך פרט קטן: שהמגילה תהיה מהודרת גם בגודל השוליים שלה – שיהיו שוליים כמו בספר תורה (גובה 3 אצבעות למעלה ו-4 למטה) לכן כדי להרוויח גם את השיטה של הגר”א וגם שיהיו שוליים כמו בספר תורה לא נותרה ברירה אלא להגדיל את כל הכתב של המגילה ולהשוותו לשמותיהם של עשרת בני המן. (כי אחרת השטח החלק של השוליים יהיה גדול יותר מהשטח הכתוב ואז זה יהיה פסול) בקיצור – לשיטת הגאון הקטנו את הכתב של עשרת בני המן כדי להשוותו לשאר הכתוב במגילה ולשיטת הרב עובדיה הגדלנו את כל הכתב במגילה כדי להשוותו לגודל הכתב של עשרת בני המן והגדלנו את השוליים.מגילה כזאת לפי שיטת הרב עובדיה תיכתב בכתב גדול שכל שורה תהיה 1.5 ס”מ או אפילו 1.8 ס”מ וגודלה הכללי יהיה 30.5 ס”מ או קצת יותר. על מגילה נוסח תימן נדבר בעזרת ה' ב"נ בשבוע הבא.
7. יש היום יצרני סת”ם שרצו להדר את המגילה באיורים צבעוניים מרהיבים שממחישים את סיפור המגילה [כמו שהיה מצוי בקהילות בגרמניה ועוד...] . ויש שהסתייגו מכך, ואכן רוב ככל המגילות- ללא איורים בפנים.
8. המגילה נקראת איגרת ולכן נגללת ולא רצוי לקפלה כמו ספר. אם קיפלה כספר יש מכשירים מגילה כזו רק בדיעבד.
בשורה טובה - משתלה כשרה – חוות יערים - ליד שערי אברהם
בצומת שערי אברהם, ליד בני ראם, פועלת משתלת חוות יערים, המשתלה היחידה בעולם שמתמקדת אך ורק בגידול ומכירת עצי פרי כשרים. חוות יערים היא הרבה יותר ממשתלה – היא חוויה של חיבור לאדמה, לטבע ולמצוות התלויות בארץ.
אריאל פוקס, מייסד המשתלה, הסביר כי הפרויקט נולד מתוך צורך ממשי לספק לציבור עצי פרי ללא חשש כלאיים, באיכות מעולה ובפיקוח רבני מחמיר. חשוב להבין שכל העצים עוברים הרכבה לצורך החוזק שלהם ולצורך כל מיני שיקולים חקלאיים, וזה מביא לכך שההרכבות של העצים הן לא תמיד לפי ההלכה," "חוסר הידיעה בנושא הזה נובע מכך שאת הפרי של עץ מורכב מותר לאכול, בשונה מעורלה שהיא אסורה באכילה. לכן אנשים לא תמיד נתקלים בזה, אלא אם הם חקלאים או שותלים עץ בגינה". ככל שיותר אנשים מחפשים לנטוע עצי פרי בגינות פרטיות, כך עולה המודעות לחשיבות רכישת עצים כשרים. "היות והיום הרבה אנשים רוצים עצי פרי בגינה, אנשים מאוד מאוד התעוררו לנושא," "אנשים כבר בנו בתים ורוצים לטעת עצים, ולכן חשוב להדגיש שהם יכולים לקבל עצים טובים, איכותיים וכשרים".
"הרמב"ם וספר החינוך מדברים על כך שכלאיים מכחישים את מעשה בראשית, וזה ממש מצווה דאורייתא. לכן מבחינתי זה לא חומרה, אלא הבסיס ההלכתי לכל עם ישראל שרוצה ליישב את ארץ ישראל עם עצים כשרים".
המעבר של המשתלה למיקומה החדש בצומת שערי אברהם מאפשר חוויית ביקור ייחודית, עם סביבה טבעית ואקולוגית. "יש לנו כאן אגם אקולוגי, דבורים, תרנגולים ושמן זית שאנחנו מייצרים במקום, המקום פתוח לקהל הרחב, ואנשים מוזמנים לבוא ולחוות משהו אחר – חיבור אמיתי לטבע, לאדמה ולמצוות התלויות בארץ בנוסף, המשתלה מספקת פתרון למי שמחפש עצים שכבר עברו את שנות העורלה. כל עץ מגיע עם תיעוד מסודר, כך שמי שרוצה יכול לקבל עץ שהוא כבר אחרי שנות עורלה, בהתאם לנוהגים כך, הכול מסודר וברור, כך שהרוכשים יכולים להיות בטוחים שהם שותלים עץ שאין בו בעיה הלכתית . אנחנו רוצים לבנות את הארץ על הצד הטוב ביותר, עם עצים כשרים ואיכותיים – ושהבריאה תשתבח בעזרת ה'"
(בהשגחת הרב אפרתי) טלפון: 0548460944