פרשת שלח
בס"ד
כלב בן יפונה - והאדם הגדול בענקים
אחרי המכות שספגה "המעצמה האזורית" אירן והראו שהיא נמר של נייר ולא כפי שהפחידונו כל מיני מומחים.. ושלא כדאי לצאת נגדה למלחמה.. אנו נזכרים במה שהמרגלים בפרשתינו – פרשת שלח - הפחידו את עם ישראל מ"המעצמה האזורית" כנען עם ארבעת הענקים בחברון [ושני הענקים בשערי ארץ ישראל סיחון ועוג] עד כדי כך שכינו את עצמם "חגבים" -"ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם".
לעומתם יהושע וכלב הבינו שאם ה' הבטיח לנו את הארץ הזו שהיא טובה מאד מאד – אין מה לפחד מהם -"אל תיראו את עם הארץ כי לחמינו הם"..( יד,ט) – נאכל אותם כמו לחמניות טריות... דרך אגב באמרם כי לחמינו הם - מהו "הלחם" שאכלו בני ישראל במדבר? – המן! עליו נאמר: "וחם השמש ונמס"(שמות טז,כא) כשהיו קמים בבקר היו רואים את ערימות המן במחנה ובסביבותיו והיו חושבים שיחזיק מעמד עוד שבוע שבועיים לפחות... אבל הנה רק "חם השמש - ונמס", כבר בסביבות השעה עשר בבקר "ונמס"... אמרו להם יהושע וכלב שכך עתידים עמי כנען להימס ולהיכנע מרוב פחד מבני ישראל!!
הבעיה של המרגלים שהם לא האמינו בעצמם ובכוחות שה' נתן להם ולעם ישראל עד כדי כך חשבו שגם לקב"ה אין כח להוציא את הכנענים מארץ כנען.. "אין בעל הבית יכול להוציא את כליו משם" כלשון רש"י הם לא האמינו שכאשר יש סייעתא דשמיא אנו הענקים והם הגמדים.. ואם לא אנו הענקים אז אבותינו אברהם יצחק ויעקב הם הענקים!.. ולכן כלב בן יפונה הלך לחברון -"ויבא עד חברון" [ כדברי רש"י] כמובן שהלך לשם כדי שה' יציל אותו מעצת המרגלים בזכות האבות הקדושים - שחיבבו את הארץ וגם לומר לעם ישראל: אל תפחדו מהענקים אשר בחברון כי לנו יש ענקים משלנו שם – שלעומתם - כולם גמדים..
וכך נאמר בספר יהושע: [יד] עַל־כֵּ֣ן הָיְתָֽה־חֶ֠בְרוֹן לְכָלֵ֨ב בֶּן־יְפֻנֶּ֤ה הַקְּנִזִּי֙ לְֽנַחֲלָ֔ה עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה יַ֚עַן אֲשֶׁ֣ר מִלֵּ֔א אַחֲרֵ֕י ה' אֱל-ֹקי יִשְׂרָאֵֽל ... וְשֵׁ֨ם חֶבְר֤וֹן לְפָנִים֙ קִרְיַ֣ת אַרְבַּ֔ע הָאָדָ֧ם הַגָּד֛וֹל בָּעֲנָקִ֖ים ה֑וּא וְהָאָ֥רֶץ שָׁקְטָ֖ה מִמִּלְחָמָֽה: וכתוב במסכת סופרים [ועוד מדרשים ] שהאדם הגדול בענקים, הכוונה לאברהם אבינו שהוא גבוה יותר מענקים, כי הוא ענק ברוח, מאמין בצדקת דרכו!! ובזה קומתו הרוחנית גבהה כנגד שבעים וארבעה אנשים... ומי הם שבעים וארבעה אנשים? -מסביר הגר"א - כנגד כל הסנהדרין ומשה ואהרון נדב ואביהוא שהם ביחד שבעים וארבעה אנשים שגדולים ברוח ואברהם ענק שבענקים שווה כנגד כולם!!
גם רש"י [שם] בספר יהושע מביא את המדרש אגדה הזה שהכוונה באדם הגדול בענקים זה אברהם אבינו - אבל מקדים את הפשט - האדם הגדול בענקים הוא - אביהם של אחימן ששי ותלמי "ארבע" היה שמו, או על שם האב ושלושת בנים שהם ביחד ארבעה ענקים.. אולי לומר לך שענקיותו הרוחנית של אברהם אבינו גברה על ענקיותם הפיזית של ארבעת הענקים אחימן ששי ותלמי ואביהם.. ועוד מוסיף רש"י שם שמה שהחזיק אותם עד עתה בחיים זו הזכות "שכבדו את הזקן בקרית ארבע שאמרו לו נשיא א-להים אתה בתוכנו"...
מכאן יוצא שכלב בן יפונה שהלך להתפלל במערת המכפלה בקברו של אברהם אבינו – כדי שלא יתעכבו ישראל במדבר אלא יכנסו תיכף לארץ ישראל כשידברו בשבחה של הארץ ולא בגנותה – אבל מצד שני היה מגיע לכנענים ובני חת שכר על זה שכבדו את אברהם אבינו והיה "עיכוב" בדבר..אולי על זה גם התפלל כלב בן יפונה שלא יעכב השכר הזה של הכנענים את ביאת הארץ ויקבלו שכרם מושלם במקום אחר.. באחת ממדינות אפריקה כפי שהגרגשי פנה והלך לו וניתן לו ארץ באפריקה..
אם כן, המרגלים פחדו מהענקים, אבל כלב בן יפונה עשה אותם "ענקים" לגרגרותיו, כשלא פחד מהם ואמר : כי לחמינו הם, ובשכר זה ניתן לו כל אדמת הענקים – חברון וכל סביבותיה!!
ולסיום. שוב בעניני דיומא . מבצע עם כלביא יקום עורר השתאות בעולם כולו! הרב שמואל אליהו שליט"א שיש לו קשרים עם מנהיגים ממדינות מוסלמיות קרובות ורחוקות, קיבל תמונה מיוחדת ביום שישי האחרון, לאחר פתיחת מבצע "עם כלביא", ממנהיג באיחוד האמירויות. התמונה הציגה אריה עם דגל ישראל, כסמל לעוצמתו הרוחנית והמנהיגותית של העם היהודי. אחד המנהיגים הכי חשובים שלהם אמר לרב שמואל , דע לך - אנחנו רואים בכם את "הקטר" של העולם [ כמובן לא מדינת קטאר המרשעת אלא כמו קטר של רכבת...] ולא רק את הקטר הטכנולוגי, אלא את הקטר הערכי של העולם". ממש כך, קטר הערכי של העולם. אתם מביאים ברכה לעולם כולו!!
חזקו ואמצו, בשורות טובות בצפיה לגאולה השלמה, ושבת שלום ומבורך!!!
"מגילת אסתר" של ימינו נכתבת בימים אלו
בימים אלו נכתבת מגילת אסתר של ימינו, אבל הפעם לא בשושן הבירה אלא מכאן בארץ ישראל. אדרבה שושן הבירה [הלא היא חמאדן] היא היעד להתקפה כמו שאר הערים ומאגרי ההשמדה בטהרן נתנז בושהאר שירז פרצ'ין אהוואז ועוד ועוד... ממש "הנה עם כלביא יקום"! – ועוד הבדל חשוב! - רק כאן במדינת ישראל ניתנת הזדמנות לאריה לקום וליקום באויביו מתוך קוממיות!!! רק כאן ניתן לומר "הללו עבדי ה'" ולא "עבדי אחשוורוש"...
וכמו במגילת אסתר ששרשרת "המקרים" שנארגה הוכיחה מעל כל ספק שיד ה' הייתה כאן - ממשתה אחשוורוש שהשפיל את עם ישראל וביזה את כלי המקדש ואת בגדי כהן גדול – עד הרגע שבו המן נתלה על העץ ובוטלה הגזירה "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה באויביהם".. כך בימינו אלה אנו זוכים לשרשרת "מקרים" מופלאה שכל המתבונן בהם אומר "הנה זה עומד אחר כתלינו משגיח מן החלונות ומציץ מן החרכים.." ויותר ויותר משגיח מן החלונות מאשר מציץ מן החרכים...
המגילה של תשועת עם ישראל בארצו אמנם גדולה היא ומופלאה אך כמובן אנו נתרכז במה שקרה משמחת תורה דאשתקד. כידוע לכולם היה תכנון של אירן ושלוחיה במזרח התיכון להקיף את מדינת ישראל בטילים בצפון ובדרום ובחיילי נוחבה ונוכבא ואז לפתוח יום אחד במלחמת פתע עלינו מכל העברים ח"ו להשמידנו. ואנחנו מצדינו פחדנו לפתוח במלחמה עם חיזבאללה שיש להם מאה וחמישים אלף טילים וגם כשהציבו שני אהלים בגבולינו חששנו להעיפם.. חששנו מהחמאס בעזה והעדפנו להשתיקו ע"י כל מיני דברים עד שנרדמנו בשמירה ..
והנה הקב"ה הכביד את ליבו של יחיא סינוואר, ראש הנחש בעזה שמתוך שיקולים וניתוחי מצב שהעם היושב בציון נתון בפירודים, פתח במתקפה עצמאית בשמחת תורה בלי לחכות לחביריו והנחית לבדו מכה קשה רוויית דמים על עוטף עזה, בתקוה שכולם יצטרפו אליו מצפון וממזרח וגם מתימן.. אבל ב"ה הם לא הצטרפו על כל פנים לא בגודל שהוא ציפה ..
וכגודל המכה – כן גודל ההתאוששות ומעז יצא מתוק . עם ישראל התעורר מתרדמה פצוע וכאוב ויצא למלחמת קיום שנקראה "חרבות ברזל" וכתש את החמאס ועדיין כותש אותם עד עצם היום הזה. במקביל ביהודה ושומרון פתחו כוחותינו במבצע למיגור הטרור בערים כמו ג'נין ושכם וכו' כדי שלא יעזו לפלוש לערינו ולבתינו.
ובצפון המאיים.. חיזבאללה שתחילה הסתפק בירי מרחוק ובטפטוף, החל להגביר את המכות על הצפון עד שאחרי חדשים שהירי משם הלך והתגבר החליטה ישראל להפעיל את התוכנית הסודית שלה של פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר במבצע מדהים שהביך את ארגון הטרור ובהמשך את חיסול הבכירים שם ובראשם את נסראללה ימ"ש [זה שקרא לנו "קורי עכביש"] .... מחליפו, נעים קאסם, מבוהל מהגורל שישראל זימנה לקודמו - נרתע ונכנע להסכם שלא יאיים יותר על מדינת ישראל..
אחרי כחדשיים מאותו חיסול נפלה סוריה בראשות אסאד ואינני צריך להזכירכם איזה איום הייתה סוריה בשבילנו שנים רבות והנה ישראל ניצלה את ההזדמנות והשמידה את כלי הנשק והמטוסים של אותה מדינה ואף הגיעה לחרמון הסורי ועוד ועוד...
וכשהאיראנים ראו שאין עוזר ואין סומך , לא לבנון, לא סוריה , לא חמאס ולא יהודה ושומרון.. הם החליטו לפרוץ לעבר פצצה גרעינית ובליל ששי האחרון [י"ז סיון תשפ"ה ... תזכרו את התאריך הגדול הזה!!] כשהתברר שאיום ההשמדה קרוב מתמיד, ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו הי"ו - שההשגחה העליונה הטילה עליו בדור הזה את השליחות להציל את צאן הקדשים היושב בציון - גילה מנהיגות אמיתית וקיבל את ההחלטה האמיצה והנכונה, לצאת למלחמה נגד ראש התמנון -ולהכות באירנים להרוס את תשתית הגרעין את מפעלי הטילים והכטב"מים ועוד ועוד... גל אחרי גל אחרי גל, יצאו מטוסינו בחופשיות שאיש לא פילל, בלי לחשוש מתגובת חיזבאללה וחמאס ובלי לחשוש מתגובת סין ורוסיה -הפטרונים של אירן - יצאו להכות במלכות פרס ומדי.. אמנם גם אנו "חטפנו" ולצערינו יש הרוגים ופצועים אך לבנו איתן וחזק מול הדברים הגדולים להצלת עם ישראל.
למי שמביט בעיניים מאמינות על כל שרשרת הנצחונות של עם ישראל, איך אויב אחר אויב קורס , נהיר לו וברור שיד ה' מכוונת את כל התהליך הזה ולולא הטלטלה האיומה שספגנו לפני יותר משנה וחצי לא היינו מתנערים להשיב מלחמה לאויבינו בצורה כזו מדהימה - והכל כמובן בסייעתא דשמיא. בעת כתיבת שורות אלה המערכה נגד אירן לא הסתיימה ועדיין יש חטופים לשחרר ועלינו להמשיך להתפלל – ובקיצור לא רק לומר "אנא ה' הצליחה נא" - אלא גם "אנא ה' הושיעה נא"!!! בשורות טובות!
חידה לפרשה
אלו "מרגלים" נוספים חוץ משנים עשר המרגלים מצא רש"י בפרשתינו? [לא אנשי "מוסד"...]
שבת פרשת שלח [כ"ה סיון]
1.מפטירין ב"וישלח יהושע" [יהושע ב]
2.מברכים ומכריזין על ר"ח תמוז שיחול ביום חמישי וששי
המולד: ליל חמישי / שעה 21 / 58 דקות / 4 חלקים
3. למנהג אשכנז – אין אומרים אב הרחמים.
פרפראות לפרשה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂראל.." [ במדבר יג, לב]
פעם אמרו לרב הראשי לישראל אברהם יצחק הכהן קוק: מורנו ורבנו, כיצד אתה מסביר פנים לחלוצים בארץ-ישראל שאינם נזהרים בחמורות, כל-שכן בקלות, כיצד ראויים בעיניך החלוצים להיכנס אל הקודש?
החזיר הרב קוק: צאו וראו מקודש-הקדשים. לאחר שנגמר בניינו לא נכנס לשם אלא כוהן גדול בקדושה ובטהרה פעם בשנה ביום הכיפורים... אבל בשעת בניינו, כלום רק "כוהנים גדולים" בנו אותו? ודאי שלא, אלא בונים בחול ואחר כך מקדשים...
הלכות שבת
שאלה: האם מותר להקפיא מים בשבת?
תשובה: בספר "שמירת שבת כהלכתה" (י,יד) כתב "טוב להמנע מלתת מים לתוך תא ההקפאה של המקרר החשמלי, על מנת להפכם לקוביות קרח אלא אם כן יש צורך גדול בכך", וטעמו- משום איסור "נולד". גם הרב חיים פלאגי כתב לאסור, וזאת מטעם אחר- שדומה למגבן (הפיכת החלב לגבינה). אולם לעומתם הרבה פוסקים, דחו את דבריהם וטעמיהם- והתירו לכתחילה להקפיא מים בשבת (עיין בשו"ת יחוה דעת (א,ל), בשו"ת ציץ אליעזר (ו,לד)) וכך ראוי להורות- כיון שיש בזה גם משום עונג שבת, והמחמיר תע"ב
ויש להעיר 1. אם המיכלים להקפאת הקוביות וכו' עשויים ממתכת או זכוכית- צריכים טבילה במקוה (עם ברכה).
2. יש שקיות ניילון המיוחדות לקרח, וכשמקפיא בהם בשבת, יזהר שלא יקשור אלא בקשר עניבה.
"רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה.."[מן הפרשה]
הפרשת חלה [עפ"י "כושרות" בתוספת הערות]
1. קמח בשיעור של 1.700 ק"ג, שנילוש במים ונעשתה ממנו עיסה העתידה להיאפות, מפרישים מעיסה זו חלה בברכה (יש הסוברים שרק מ- 2.400 ק"ג קמח מפרישים בברכה). [הרב עובדיה זצ"ל כתב 1560 גר' קמח והר' רצאבי 1666 גר' אבל כיון שאנו חוששים שמא במפעל ערבבו בתוך הקמח דברים אחרים אנו מעגלים ל1700 גר' / שיעור הפרשת חלה לדעת הבן איש חי הוא כ2400 גר']
שיעור 1.7 ק"ג הוא מקמח לבן, (נפח 1.7 ק"ג הוא כ- 2.4 ליטר) אולם, קמח מלא, הכבד יותר, מתחייב בהפרשת חלה ממשקל של כ- 2 ק"ג קמח (שאף הוא בנפח של 2.4 ליטר).
2. בלילות שונות מצטרפות לפני האפייה או לאחריה.
3. במקרה של שני בצקים שבשניהם יש שיעור קמח המספיק להפרשת חלה, ורוצים להפריש חלה על שניהם יחד, אם שניהם מונחים לפנינו, אין צריך לצרפם, ומפרישים מאחד על שניהם. אם רוצים להפריש מאחד ולאחר זמן להפריש מהשני, מברכים פעמיים.
4. בצקים מטעמים שונים (למשל מתוק עם מלוח, מתוק עם חריף וכד') אינם מצטרפים. כלומר, אם אין שיעור להפרשת חלה בבצק מטעם אחד לבדו, הבצק מהטעם השני אינו מצטרף להשלים. אך אם יש באחד מהם שיעור, מחברים אליו את השני ומפרישים מהבצק הגדול על הכול, כולל הבצק הקטן.
5. בצק נוזלי, כמו עוגה בחושה, אשר מכיל קמח במשקל 1.7 ק"ג – אם אופים בתבנית או מנג'ט, או מטגנים בשמן דק (כמו חביתה), חייב בהפרשה בברכה.
6. בצק מטוגן או מבושל:
אם הבצק מטוגן בשמן עמוק, דינו מבושל, והדין הוא:
- בצק סמיך שאפשר ללוש אותו – [כמו סופגניות] יפריש חלה בלי ברכה.
- בלילה רכה, נוזלית (לדוגמא נטיפים), המבושלת או המטוגנת בשמן עמוק פטורה מהפרשת חלה.
8. בצק שמחלקים אותו ואח"כ אופים אותו:
עיקר חיוב הבצק בחלה הוא, כאשר הבצק עצמו מכיל קמח במשקל 1.7 ק"ג, וגם כל הכמות נאפת כלחם אחד. בד"כ לפני האפיה מחלקים את הבצק לחתיכות, כך שכל אחת אין בה שיעור קמח זה, וחובת ההפרשה היא כדלהלן:
א. מאפיה, או קונדיטוריה האופה לחמים, עוגות, לחמניות, וכד', למרות שהבצק נחלק לבצקים קטנים, הכל חייב בהפרשת חלה, בברכה.
ב. אשה המכינה בצק שיש בו שיעור להפרשה, ומחלקת אותו ואופה לחם או לחמניות קטנות, כדי להשתמש לצורך בני ביתה, חייבת בהפרשת חלה בברכה.
ג. אשה המכינה בצק, בשיעור הפרשה ומחלקת אותו ואופה לחמים, לחמניות, עוגות, על מנת לחלקם לאחרים (למשל: למשלוחי מנות), עיסה זו פטורה מהפרשת חלה, אולם, מאחר ויש ספק קל בפוסקים, תפריש בלא ברכה. [והרב שניאור רווח שליט"א כתב שאם מחלקת את הבצק לאחרים (כשעודו בצק) אזי תפריש בלי ברכה, אבל אם מחלקת אחרי האפיה תפריש בברכה]
תן חיוך...
1.המכות באירן בזה אחר זה, מזכירים קצת את עשר מכות מצרים, אלא שכאן המכה הראשונה הייתה "מכת בכורות"..
2. מה אמרו האירנים כשפגענו להם במתקן הגרעין בנתנז? -"ה' נתנז - וה' לקח"...
3.איראן אומרת שהם הצליחו לפגוע בבניין המוסד במתקפת טילים. למרבה המזל, אף אחד לא היה שם... כולם באיראן...
4. מודעות ברחבי אירן : אנשי מוסד יקרים! ניתן להשיג אצלינו אוכל פרסי כשר לשבת: אורז ברנז'י, גונדי, אָש-רֶשטֶה, הלים ועוד ועוד..
5. מי יודע להיכן נעלם חמינאי? – אף אירני לא יודע, היחידים שיודעים...אלו הישראלים!...
6. הדובר החדש של משמרות המהפכה אימאן טאג׳יק ( קולונל לשעבר במשמרות המהפכה) יצא בחשיפה מודיעינית מדהימה: ״ישראל עושה שימוש ברוחות רפאים, שדים ומכשפות כדי לאתר ולחסל את מנהיגנו"
תגובת דובר צה"ל: אנו חוקרים את ההדלפה הסודית... עכשיו תבינו מה שאמרנו לכם שיש הפתעות בדרך, ושהביפרים יראו קטנים לעומתם!...