פרשת קרח
בס"ד
על אהלים ובתים - וסיום המלחמה
סיום המלחמה בין ישראל לאירן השאירה מעט תחושת חמיצות כיון שלפני ואפשר לומר גם אחרי הפסקת האש נהרגו אזרחים בבאר שבע ונשיא ארה"ב לא נתן לנו להחזיר לאויבינו מנה כפליים . גם לא זכינו להחליף את המשטר ונשארו למשטר האכזרי עוד כאלף טילים שעדיין מאיימים עלינו ר"ל. אע"פ כן עלינו לשמוח במה שכן זכינו והוא להסיר עתה את האיום הגרעיני ורוב האיום הבליסטי שבשביל כך יצאנו למבצע "עם כלביא" ובזה הצלחנו הצלחה גדולה. ולכן במבט כללי יש כאן תשועה גדולה למרות האסונות הנוראים שפגעו במשפחות רבות כשלושים הרוגים מאות פצועים והרבה בתים הרוסים.
מובא בחז"ל שבחורבן הבית הקב"ה שפך חמתו על עצים ואבנים. זה לא אומר שלא נהרגו בחורבן הרבה יהודים אך כלל ישראל ניצל. גם כאן מול האיום שנשקף עלינו לפני המבצע "להשמיד להרוג ולאבד" ח"ו את העם היושב בציון וגם במשך כעשרת הימים של המבצע שנפלו פה טילים במשקלים של מאות ק"ג חומר נפץ - ניתן לומר שהריסות הבניינים כיפרו ומיעטו באסון הנפשות הגדול ח"ו שעלול היה להיגרם לכלל ישראל. ועל כך אנו מודים ומשבחים לה' יתברך.
ועתה לפרשתינו ששם להבדיל הריסת הבתים והרכוש לא הצילה את קרח ועדתו והשאלה למה לא היה שם ההנהגה האלוקית שה' "שופך חמתו של עצים ואבנים" ומציל אנשים?..
בפשטות אפשר לומר כיון שהעושר כולל הבתים והאהלים הם שגרמו לקרח לגאווה ולבוא במחלוקת עם משה רבינו לכן הם גם נבלעו באדמה ולא הגנו עליו ועל כל עדתו בבחינת "שפך חמתו.." אבל אולי יש עוד תירוץ אך תחילה נברר האם לקורח ועדתו היו בתים של קבע במדבר?.. לכאורה, רק אהלים היו במדבר, אבל אם נתבונן היטב בפסוקים נראה שמלבד אוהלים כתוב בפסוקים שהיה להם בתים!! אומנם נאמר "סורו נא מעל אוהלי האנשים הרשעים האלה!, ונאמר עוד, ש"דתן אבירם יצאו נצבים פתח אוהליהם" אך בשעת בליעת האדמה, נאמר "ותפתח הארץ את פיה, ותבלע אותם ואת בתיהם.." [טז, לב] וגם בחומש דברים(יא,ו) נאמר: "..ואשר עשה לדתן ואבירם.. ותבלעם ואת בתיהם ואת אוהליהם.." הכיצד?.. ניתן לפרש כפי שפירשו חלק מן הפרשנים, ש"בתים" כאן הכוונה לבית אב, למשפחה, לאישה לילדים ולא לבתים ממש, אך בעל "אזניים לתורה" מסביר שאולי היה להם גם בתי קבע [ואולי לקרח היה ארמון..] ולמה צריכים דתן ואבירם בתי קבע בחולות המדבר הנודדים?.., - מתוך מגמה זדונית! כדי לייאש את לב בני ישראל, אחרי שנגזרה עליהם גזירה בגלל חטא המרגלים שבמדבר ימותו ולא יכנסו לארץ ישראל עד ארבעים שנה, אמרו דתן ואבירם, שאין סיכוי להיכנס בכלל לארץ ישראל גם לא בדור הבא, ומוטב שנתחיל לבנות בתי קבע במדבר.. בקיצור, דתן ואבירם הכריזו שבתיהם הם כעין כרזה המוחה על אי הכניסה לארץ ישראל והקבורה במדבר.. .. ומשה רבינו הכריז כתשובה שאת הבתים הללו שנעשו להתריס כנגד הגזירה ימחו מעל פני האדמה! בתים כאלה על העצים והאבנים שבהם לא יכולים לכפר ולהגן על יושביהם בבחינת "שפך חמתו על עצים ואבנים" כי הבתים עצמם היוו כאמור התרסה כלפי שמיים... למרות מה שאמרנו היו כאלו שנמלטו מהעונש הנורא של בליעת האדמה.. בני קרח ניצלו וכן און בן פלת ניצל, אבל לא בגלל הבתים.. אלא בני קרח כיון שהרהרו תשובה בליבן בעברי פי פחת, ואון בן פלת בגלל נוות ביתו ולא בגלל ביתו..
יהי רצון שהפורש סוכת שלומו על עם ישראל וירושלים יפרוש עלינו סוכת שלומו ויגן עלינו מכל האויבים הסובבים אותנו ועתה אחרי המלחמה נגד אירן צריך להתרכז ברצועת עזה שגובה מאתנו מחירים נוראים ולסיים שם את המלאכה במהירות. יתן ה' נחמה לכל המשפחות הדואבות על מות יקיריהן, מזור ומרפא לפצועינו וישלח את שבויינו לחפשי מצפרני שונאינו ובא לציון גואל במהרה בימינו אמן.
•כאן המקום לבקש שבכל בית כנסת יברך אחד העולים לתורה בשם ומלכות את ברכת "הגומל" ויכוון על כל הקהל הקדוש. יישר כח.
שבת שלום ומבורך!!
שבת פרשת קרח [ב' תמוז]
1.ההפטרה "ויאמר שמואל אל העם" [שמואל א יא יד]
2. ברכת הלבנה לאלו הנוהגים לברך אחר שלושה ימים: מיום ראשון בערב. לנוהגים אחר שבעה ימים מיום חמישי בלילה.
פרפראות לפרשה
1.פרק במשנה שאין בו שום מחלוקת
פרק "איזהו מקומן" הוא היחיד שאין בו מחלוקת. הרא"ה בחידושיו למסכת ברכות לב. כותב שהסיבה שתיקנו הגאונים לומר דוקא פרק זה בפתיחה לתפלת שחרית, "לפי שאין בכל אותו פרק מחלוקת, והיא משנה ברורה למשה מסיני". כיו"ב כותב רבנו האר"י ז"ל בשער הכוונות (דרושי תפלת השחר דרוש ג') ומוסיף: "בעליית העולמות אנו צריכים אל השלום ולא אל המחלוקת, ולכן בחרו פרק זה". הגאון בעל תפארת ישראל (זבחים פ"ה חלק יכין אות כ"ד) מביא מסורת שהמשניות בפרק זה הם הלכה למשה מסיני ונשנו בדיוק בלשון שאמר משה רבנו. הבסיס למסורת זו הוא בכך שמקום האכילה של קדשי קדשים, מתואר במשנה כ"לפנים מן הקלעים". הקלעים, הם אלו שקבעו את גבולות חצר המשכן במשכן שבמדבר והם לא היו בבית המקדש, ולכן נראה שהפרק הוא מתקופה זו. עוד מצאו שיש בפרק "איזהו מקומן" 345 מלים כמנין "משה".
2. "העיני האנשים ההם תנקר..."
רבי יצחק אבוהב הספרדי, בעל "מנורת המאור", היה סומא באחת מעיניו. פעם אחת יצא לטייל, הוא ושלושה מתלמידיו עמו, וכשעייפו ישבו כולם יחדיו על אבן גדולה לנוח. אחד מן התלמידים אמר ברוח מבודחת: נתקיים בנו מקרא שכתוב: "על אבן אחת - שבעה עיניים"...
חידה
אותה מילה מוזכרת פעמיים בפרשה, פעם אחת בתור שם של אדם ופעם שניה היא שם של חומר כל שהוא?
מהלכות שבת
שאלה: כיצד ניתן לאכול אבטיח ומלון בשבת- בלי להכשל באיסור "בורר"?
תשובה: אין להוציא מהאבטיח את הגרעינים לפני האכילה, אפילו אם דעתו לאכול את האבטיח מיד לאחר הסרת הגרעינים, שהרי זה בורר פסולת מתוך האוכל! אלא ייקח את חתיכת האבטיח בידו, וינערנה בכוח כדי להסיר את הגרעינים ממנה, ואת שאר הגריעינים שעדיין נשארו דבוקים- מצד הדין מותר להוציאם במזלג וכד' כיון שזה נחשב דרך האכילה, ומכל מקום טוב להוציאם בשינוי קצת, דהיינו לדחותם כלאחר יד (או שיאכלם, ויוציא מפיו גרעינים) לגבי מלון- את הגרעינים והפסולת של המילון מותר להסירם ממנו כדי לאכלו מיד, כיון שבלעדי זה אי אפשר להגיע לחלק הנאכל.
על חודש תמוז
ביום חמישי וששי האחרונים ציינו את ראש חודש תמוז ואמרנו הלל ויעלה ויבוא. מה ידוע לנו על חודש תמוז ומהיכן הגיע שם זה? החודש העשירי בחודשי השנה למניין בריאת העולם, והחודש הרביעי למניין יציאת מצרים וחודשי התורה, הוא חודש תמוז. חודש זה לא נזכר במקרא כלל והגיע שמו עם עולי בבל יחד עם שאר שמות החדשים. השם תמוז מקורו בשם האכדי "תמוזי" והשומרית "דומו-זיד".. מקור השם תמוז הוא שם של עבודה זרה שדרך עבודתו היתה על ידי הסקה ועיניו שהיו עשויות מתכת היו נמסות בחום ונראות כבוכות. נשים היו מבכות את מותו בתקופה זו ועל כך מייסר הנביא יחזקאל בנבואתו: "הנה שם הנשים יושבת מבכות את התמוז, ויאמר אלי עוד תשוב תראה תועבות גדולות מאלה". רש"י והמלבי"ם מסבירים את מקור השם תמוז כמלה ארמית שמשמעותה חום והסקה, על שם תקופת הקיץ החם. בלוח החקלאי העתיק שנמצא בגזר, נקרא חודש זה בשם "ירח זמור" שבו בוצרים וזומרים את הגפנים. בחדשי תמוז ואב צריכים להזהר מן הסכנות ביתר מישנה. - מזל חודש תמוז, הוא מזל סרטן, על שם מערכת הכוכבים דמויי הסרטן הנראים בשמים בחודש זה. - שם החודש נגזר גם על שם סרטני המים שמתרבים בימי חודש תמוז, ובחודש זה צימאונם גובר עקב החום הגדול. - מזל החודש מרמז גם על העבודה זרה של תמוז שחדר לעם ישראל כסרטן וגרם לחורבן ביהמ"ק הראשון. דורשי רשומות רמזו בראשי תיבות של חדש תמו"ז = זמני תשובה ממשמשים ובאים.. יהי רצון שיהפכו חדשי תמוז ואב לימים שמחים לעם ישראל.
תן חיוך
כי כל העדה כלם קדשים [טז ג]
רב אחד הזדמן לבית כנסת בעיר גדולה, והתפלא לראות שכל המתפללים אומרים קדיש יתום לאחר התפילה . שאל הרב את הגבאי לפשר הדבר. "וכי הייתה בעיר מגיפה חס וחלילה, שכולם יתומים" "? לא", אמר השמש, "פשוט מי שבא להתפלל הם רק אלה שיש להם חיוב לומר קדיש ." נאנח הרב ואמר: עתה הבנתי מה הכוונה "כי כל העדה כולם קדושים", כולם אינם אלא אלה האומרים קדיש...
קרח הפיקח וקופה של שרצים
''וקרח שפיקח היה..." [רש"י] אמרו חכמינו: "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו" [יומא כב] - כלומר: מן ההכרח שיהיה לו למנהיג איזה פגם במשפחתו, כדי שלא יוכל להתגאות יתר על המידה לפיכך שואל רש"י: "מה ראה לשטות זו" - איך רצה להיות מנהיג ונשיא בזמן שהיה מיוחס גדול ולא הייתה לו קופה של שרצים מאחוריו?
והוא מתרץ, שראה כי עתיד נינו שמואל להיות שופט על ישראל אף-על-פי שגם הוא לא תהא לו קופה של שרצים ויהיה בן אותה משפחה מיוחסת . אולם "לא ראה יפה" - שלא ידע כי באמת תהיה לשמואל קופה של שרצים מאחוריו, היינו שהיה לו סבא בעל מחלוקת כקרח...
סיכום המלחמה [בהומור]
1.ראש הממשלה: שלושים שנה איראן מנסה להשיג "פצצה", בעשרת הימים האחרונים היא סוף סוף קיבלה לא רק פצצה אחת אלא טונות של "פצצות"..
2. "כל העדה כולם קדושים"... באסיפה שנערכה ב"משמרות המהפכה" נעמד ראש האסיפה ושאל: כולם פה משלנו? – כן! בטוח? - בטוח! ענו כולם. - בטוח בטוח?? - בטוח בטוח!! - אם ככה אפשר לדבר בעברית...
3. השר לוין: מה שווה כל החיסולים שעשו באיראן, כל זמן שלא נגעו ביועמ"ש שלהם...
4. אם היו בני אדם ממתינים למשיח כמו שממתינים לאזעקה לאחר ההתראה לפלאפונים כי אז.. .
5. רבים בארץ יודעים עכשיו מה זה פורדו נתנז ואיספהאן - מעניין כמה זמן יקח עד ששוב יזכירו לנו את השמות הללו ..
6. אמא למשפחה ברוכת ילדים: לא תאמינו מה עשתה האזעקה, שנים שאנו לא מצליחים לארגן משפחה בת עשר נפשות בתוך כמה דקות...
7. מספר יהודי שעקב אחרי הפרשנויות לפני התקיפה של אמריקה בפורדו: שלושה אלופים ושלושה מומחים לענייני איראן ושלושה עיתונאים על תקן פרשנים אמרו בוודאות שארצות הברית לא תתקוף. לעומתם שלושה נהגי מוניות ושלושה מתפללים בשטיבלך השכונתי אמרו לי שארה"ב תתקוף..
8. איך מפעילים גוי של שבת? אומרים לו סיפור והוא יבין מעצמו.. וכך ניסה השר דרמר להפעיל את נשיא ארה"ב [הגוי] שיתקוף את פורדו כבר בעיצומה של השבת האחרונה:
השר דרמר: אדוני הנשיא, פורדו מקום מסוכן מאד..
טראמפ: אתם רוצים שאני אפציץ אותם ?
השר דרמר: פורדו מקום מאד מסוכן - ולא כדאי שיהיה מקום כזה..
טראמפ: אני לא מבין.. דבר ברור! אתם רוצים שאני אפציץ אותו בשבילכם ?
השר דרמר: פורדו מקום מאוד מסוכן ולא כדאי שיהיה מקום כזה על פני האדמה עד יום ראשון..
טראמפ: הבנתי... אפציץ במוצ"ש...
9. הרבנות הראשית: לזכר הנסים במלחמה נגד אירן מהיום נקרא לכיסוי ששמים על החמין, "עלי חמינאי"... .