פרשת חוקת

בס"ד
וכי נחש ממית או נחש מחיה?...
בפרשתינו נאמר: "וידבר העם  בא-לוקים (ובמשה)" על מה? על המן שאכלו במדבר ארבעים שנה.. נמאס לנו כל הזמן לאכול אותו דבר... ואולי זה עוד עלול להתפוצץ בבטן..  ובכך חטאם היה בדומה לחטא הקדום של הנחש, שגם דיבר לשון הרע על א-לוקים ואמר לחוה, שה' לא מרשה להם לטעום מפרי עץ הדעת, כיוון שאז יפקחו עיניהם ויהיו כאלוקים (=מלאכים), ואם כן- אלוקים מונע הטוב מהם וחושב לרעתם – גם כאן בנ"י טענו כלפי הקב"ה שחושב לרעתם, כיון שנתן להם את המן "הקלוקל" ועוד מעט יתפחו המעיים והכל יתפוצץ..
וזה היה לשון-הרע גמור, כי אדרבה, ה' למען חסדיו ורחמיו נתן להם את המן שירד משמיים, וטעמו כצפיחית בדבש וכל הטעמים יש בו אם רק רצית.. זהו אוכל מיוחד שנבלע בכל האיברים ולא יצטרכו לרוץ- חוץ מכבודכם- לשירותים, בסוף המחנה שארכו כשנים עשר ק"מ..
בתגובה, "וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים", כי ע"י דיבורם הרע, התעורר "הנחש הקדמוני" דהיינו השטן וקטרג עליהם, כי זאת לדעת, שכאשר אדם מדבר לשון הרע כאן בארץ - ולא משנה אם זה על ה'- או על חבירו- מתעוררת במקביל בשמים, הרוח הרעה והטמאה, ומקטרגת, חלילה, עליו ועל סביבתו וגורמת צרות נוראות, שלא נדע. כך מגלה לנו הזוהר הקדוש. ועל כן, שלח ה' (=במידת הרחמים), את הנחשים, כדי לכפר עליהם שיקבלו ענשם בעוה"ז ולא בעוה"ב.
 האמת היא, שהנחשים השרפים הללו, לא היו "חדשים" בסביבה... אלא שכל אותם ארבעים שנה שהלכו בני ישראל במדבר, לא העזו לנגוע בהם לרעה, כי ה' שמר על עמו ישראל, "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל"  אבל עתה בעקבות לשון הרע, נפתח "השער" לנחשים הארסיים והם נכנסו בכמויות למחנה ישראל. יותר מכך! ה' גירה בהם את הנחשים. הם קיבלו "עידוד" משמים לתקוף ולנשוך את העם.. ולא רק את הפחותים שבעם- אלה שהסיתו נגד ה' ונגד משה רבינו- אלא הכישו גם את "הטובים" שבעם, את אלו שהם בבחינת "ישראל"  כי כאשר יש מקטרג גדול בשמים, אין שמירה גם על הצדיקים "כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל גדיש" וממילא "וימת עם רב מישראל".
כשבני ישראל "תפשו" את המשגה הגדול שעשו, במיוחד, כשהבינו, שהם עוררו בשמים את המקטרג הגדול, הם התחרטו מעומק הלב וצעקו למשה, "חטאנו  כי דברנו בה' ובך"  אנא התפלל שה' יסר מעליהם את - "הנחש"- לשון יחיד- דהיינו: את המקטרג הגדול בשמים,  וממילא גם יוסרו הנחשים פה למטה, ותשוב השמירה עליהם כפי שהייתה כבתחילה.
ואכן, משה התפלל עליהם מכל לבו, ותשובת ה' לא איחרה לבוא. "ויאמר ה'- עשה לך שרף ושים אותו על נס". מצטער- אומר הקב"ה- את הנחשים אי-אפשר להסיר לגמרי, כיוון שבני ישראל נתנו כוח משחית למקטרג הגדול בשמיים ע"י דיבוריהם השליליים וכשהוא התחיל לפתוח פיו-  אי אפשר כבר לסתום את פיו לגמרי ואי אפשר שתחזור "השמירה" עליהם כבתחילה. אבל, זאת אני מבטיח לך, משה הרועה הנאמן, שבזכות תפילתך לא אגרה בהם יותר את הנחשים. הם לא יקבלו את העידוד משמים אבל השמירה מהם לא תהיה כבעבר... עדיין "השער" יהיה פתוח לפניהם, להיכנס למחנה והם מסוכנים. וכדי להינצל מהם - "עשה לך שרף ושים אותו על נס" – דהיינו: לתלות אותו בגובה, ואז כשיסתכלו כלפי מעלה, יבינו היטב שעל ידי דיבורם עוררו את "השרף" העליון- שקטרג עליהם בשמים לפני כיסא הכבוד- ועל ידי זה יהיו נכנעים לה' וירחם עליהם.
 זאת ועוד. התרופה לנחש לא מתאימה לכולם בשווה. "והיה כל הנשוך וראה אותו וחי".  "כל הנשוך" אם הוא אדם פשוט (בבחינת "עם") אם יראה, את "הנחש", התלוי, אפילו ראיה בעלמא כבר יתרפא, אבל "אם נשך הנחש את איש", כלומר: אדם חשוב ונכבד שדיבר לשון-הרע, כי אז לפי גודל מעלתו- כן מעשיו ודיבוריו  פוגמים יותר,  ולכן האיש החשוב הזה, לא תספיק לו ראיה רגעית ושטחית, אלא יהיה צריך התבוננות יתירה על השרף העומד לנס, ומתוך כך, יראה ויבין שאין הנחש ממית אלא החטא ממית, וגם הוא יקבל על עצמו להבא להישמר מלשון הרע, ושב ורפא לו.
 הנה כי כך, מלמדנו- בעל "החפץ חיים"- שכל דברינו לקוחים מספרו "שמירת הלשון" - שכאשר יהודי חוטא בלשון הרע, ידע לו, שהוא מעורר את "המקטרג" הרדום למעלה, ואז כשההוא למעלה מתעורר, קשה מאד "להרדים" אותו בחזרה ולעצור את פיו, במיוחד כשאין מישהו מושלם ולכל אחד הרי יש עוד מה לתקן...
בירושלים הבנויה, אחד הנסים שהתרחשו בה לפי מה שנאמר בפרקי אבות , שלא הזיק בה "נחש" ועקרב מעולם . כנראה, שהנס היה גם, שלא דברו שם לשון הרע, לפחות "בימים הטובים" של ירושלים [שהרי זה ממש "נס" לא לדבר לשון הרע או אבק לשון הרע...] ... ובירושלים, שאוירה טהור ומחכים, כמאמר המשורר: 'אוויר הרים צלול כיין', כנראה "עבדו" על המידה הזו השלילית וטיהרו את לשונם ומתוך כך התרחקו מהם הנחשים והעקרבים.. והיה שלום ובטח בעיר כמאמר נעים זמירות ישראל [תהלים קכב] "למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך".
שבת שלום!!
לפרשת חוקת (ט' תמוז)
1.ההפטרה – בספר שופטים "ויפתח הגלעדי" עד פס' לג "מפני בני ישראל". והתימנים ממשיכים עד פסוק מ – "ארבעת ימים בשנה".
2.ברכת הלבנה- - מי שעדיין לא בירך יברך במוצאי שבת קודש. סוף זמן ברכת הלבנה - יום רביעי  בערב [כל הלילה]
חידה לפרשה (חוקת)
פעמיים מופיע הציווי למשה "עשה לך" . אחד בפרשתינו ואחד בפרשת "בהעלותך". מה הצטווה משה לעשות בכל פעם?
חידון התנ"ך
מי ראה את  "אֶת־הַמַּ֖יִם אֲדֻמִּ֥ים כַּדָּֽם"
פרפראות לפרשה:   היכן היא כיום "באר מרים"?
נאמר בפרשה: "עלי באר ... ונשקפה על פני הישימון" השאלה מהיכן משקיפים על הבאר?.. במסכת שבת לה: הרוצה לראות בארה של מרים , יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים , וזו היא בארה של מרים. בירושלמי ובמדרש הובא שבאר מרים נגנזה בימה של טבריה. מסכת [כלאים ט' ג' ויק"ר כ"ב ד' תנחומא חקת]
על כך תמה ה"כפתור ופרח" איך הדברים מסתדרים?... הלא הר הכרמל נמצא במערבה של ארץ ישראל, על שפת ים התיכון ואם הבאר היא בים כנרת, לא יוכל לראותה מהכרמל? וכן תמה הרד"ל, והוסיף, שדוחק לומר שהר הכרמל היה כה גבוה שניתן לראות ממנו עד הכנרת.
אכן בדברי הירושלמי והמדרשים נאמר שהרוצה לראות את בארה של מרים יעלה על הר ישימון, מיהו "הר ישימון"?  יש אומרים שנראה שההר הזה עומד במזרחה של ארץ ישראל . ונראה שכן בסוגייתנו זו הגירסה הנכונה, אלא שמתוך שבמימרא הסמוכה אודות זמן בין השמשות נזכר הר הכרמל, טעו הסופרים להעתיק גם במימרא זו הר הכרמל. (ויק"ר שם (
רבינו חננאל כתב, שאין זה הר הכרמל הידוע, אלא יש הר סמוך לטבריה שנקרא כרמל. (כשם שיש עיר כרמל בנחלת יהודה ( .
למעשה כיום - אודות מקומה של באר מרים בכנרת יש שתי מסורות עיקריות. האחת, מול טבריה הקדומה, מול קברו של רבי מאיר בעל הנס ששם האר"י השקה את רבי חיים ויטל מעט מים מבארה של מרים ונפתחו לו מעיני חכמה לקלוט את תורת הקבלה של האר"י בזמן מועט.  ויש מסורת שניה  שבארה של מרים נמצא בכנרת מול הרובע היהודי .
יוצאים לחופשה הגדולה? כדאי לצרף "תפילת הדרך" לשלום בית..
" יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוקינוּ וֵאלוקי אֲבותֵינוּ אדון השלום מלך שהשלום שלו שתשרה אהבה ואחווה שלום ורעות ביני  לבין בעלי/ אשתי וביננו ובין ילדינו  ובינם לבין עצמם, מעתה ועד עולם והושיענו מהרה למען שמך והסר מאיתנו כל מחלוקת קנאה שנאה ותחרות, ובעבור שמך  הגדול בטל מעלינו כל משׂטנים ומקטרגים, בין למעלה בין למטה, ולא יהיה בהם כוח להשׂטין ולקטרג עלינו. ותצווה למלאכיך לעזור לנו ולסייענו  כדכתיב:"לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ". אנא ה'  אֵ- ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא את הכול,  אַל יהיו עונותינו מונעים הטוב מאיתנו, ותטה את ליבותנו שנכבד אחד את השני ותשרה את שכינתך בנינו, ותהיה בנינו אהבה ואחווה שלום ורעות,  אורה ושמחה,  מעתה ועד עולם. וקיים בנו את הכתוב: "הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ". יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ".וברכנו  נא בברכה הכתובה בתורתך: "יְבָרֶכְךָ ה'  וְיִשְׁמְרֶךָ,  יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ,  יִשָּׂא ה'  פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם". והתמלא ברחמים גדולים עלינו ומלא כל משאלות ליבנו לטובה ולברכה וקיים בנו את הכתוב: "וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם"  ה'  עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם!!"
עצות בעניני כשרות ליוצאים לטייל ...
עם היציאה לחופשת הקיץ, פוקדים המוני בית ישראל את אתרי הקניות ,הבילויים והנופש בכלל רחבי הארץ ועל כן מומלץ להיות ערניים למקרים הבאים על מנת שלא להיכשל. בהגיעכם לבית עסק המוצג ככשר יש לדרוש לראות תעודת הכשר מקורית ואין להסתמך בשום אופן על תעודות הכשר מצולמות! יש לוודא כי שם הרבנות המופיע על גבי תעודת ההכשר שייך לאזור בו אתם נמצאים  ולא מחוץ לתחום. יש לוודא כי תעודת ההכשר בתוקף. יש לוודא כי שם בית העסק וכתובתו, כפי המופיע בתעודת ההכשר, אכן מתאים  לנתונים בשטח ולא שייך לעסק אחר. רצוי להתעניין היכן המשגיח ובמידה ואיננו ניתן להשיגו טלפונית בהתאם למספר המופיע ברוב התעודות או לחלופין לבקש מבעל העסק את מס' הנייד שלו ע"מ לחטוף עמו מס' מילים ולהתרשם. אין להיכנס לבית עסק המציג תעודת המעידה על השגחה במקום וכדומה ללא שווידאתם תחילה הימצאותה של תעודת הכשר מטעם הרבנות המקומית המוסמכת. אין להסתפק בהבטחותיו של בעל עסק ללא השגחה,  המציג את עצמו ככשר בכתב או בע"פ תוך טענה כי בשל פתיחה  בשבת אין לו תעודת הכשר . כמו"כ אין לקבל טענה שהתעודה אינה בנמצא כי "המשגיח עוד לא הספיק להביא אותה מהמועצה הדתית..."- פשוט לעזוב את המקום לאלתר! אין לסמוך על כשרותם של "עוגות אישיות" הנמכרות בקיוסקים ללא השגחה , הנושאות מדבקות בעלות ציוני כשרות בלבד ללא שם היצרן ופרטים מזהים אחרים.  והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כמי נהר..
מעלית של שבת
כידוע, אסור להפעיל מעלית רגילה בשבת, כיון שכל לחיצה על כפתור המעלית כרוך באיסור תורה ולכל הפחות באיסורי חכמים. ונשאלת השאלה  לגבי המעליות הפועלות האופן אוטומטי והנקראות "מעלית של שבת". היינו שמתוכנתות מערב שבת לעצור בכל קומה או שתיים, ודלתותיהן נפתחות מעצמן למשך זמן מסויים ושוב נסגרות, ואח"כ ממשיכות לעלות לרדת. בזה נחלקו פוסקי דורנו.
  1. יש אומרים שאסור לרדת בהן, מפני השימוש במעלית הוא מעשה חול. בנוסף לכך, הנכנס למעלית גורם למנוע של המעלית להפעיל יותר כוח ולצרוך יותר חשמל בעת העלייה והירידה.
  2. ויש אומרים, שמותר לעלות במעלית אבל אסור לרדת בה, מפני שבעת הירידה, המעלית נעזרת במשקל האדם כדי להפיק חשמל, יוצא מכך, שהנכנס למעלית כדי לרדת נעשה שותף ביצירת חשמל.
  3. ויש אומרים  שמותר להשתמש במעלית אוטומטית, גם לעלות וגם לרדת, שהואיל והאדם אינו עושה שום פעולה לשם הפעלת המעלית, אלא היא עובדת על פי תוכנית שהופעלה בערב שבת, ולכן אין בשימוש בה שום איסור. וזה שיש במעלית מנגנון ששוקל את האדם ומורה למנוע כמה כוח יש להפעיל, ואף משתמש במשקלו כדי להפיק חשמל, אינו מעניינו של האדם שנכנס למעלית. מפני שבכל אופן המעלית תעלה ותרד לפי התוכנית שנקבעה לה מראש.
להלכה למעשה: לאדם בריא – לרדת- עדיף בלי מעלית. לעלות- אפשר להקל להשתמש במעלית שבת.                                                                      לאדם מבוגר או חולה – יכול להקל לרדת וגם לעלות במעלית של שבת.                דרך אגב:  גם למקילים-  צריכים להיזהר שלא להכנס או לצאת בעת שהדלת עומדת להיסגר, כדי שלא לגרום לדלת להפתח שוב. כמו כן,  טוב שההפעלה האוטומטית של המעלית תיעשה בפיקוח של אחד המכונים התורניים המוסמכים לכך, כדי לוודא שאכן הכניסה למעלית אינה מפעילה או  מכבה נורות וכדומה, וגם כדי למעט
תן חיוך...
1.שששש... לא להפריע! ב"מוסד" לומדים עכשיו לדבר טורקית! ..
2. זוהי התכנית בממשלה ל"יום שאחרי"..
  1. מכניעים סופית את חמאס
  2. עושים שלום עם סוריה
  3. מנצחים את טורקיה
  4. מפרקים את סין
  5. מפטרים את היועמ"שית...
3. דרישה בציבור: טראמפ, תתערב לביטול דוחות החניה...וחוץ מזה אם תוכל להפציץ את המדוזות בים...
4. השיר הכי פופולרי שהיה בממ"ד: לשבת לקום, לשבת לקום,  לשבת ולקום..
5. הכונו! מקלטים מבית היוצר של רפא"ל. עם גגות שקופים שאפשר יהיה לראות את היירוטים..
6. הילד חוזר מהגן ומודיע: אמא, ביום ששי אני אבא של שבת.. אז תכיני חבילה של עתונים וארבעס...
7. [לבחורי ישיבות ואברכים.] לא לשכוח! החל ממחר - י' בתמוז - שואלים ודורשים בהלכות "בין הזמנים" - קודם "בין הזמנים" שלושים יום...

דפי מידע

חדשות ועדכונים

שנה טובה



טפסי מכרז- מזכירת לשכה (מילוי מקום)
פרטי עיסוק:
http://mdba.org.il/pics/_5.pdf

טופס הגשת מועמדות:
http://mdba.org.il/



פניה למחלקה