פרשת ראה
בס"ד
"בצאתי לקראתך -לקראתי מצאתיך"!!
אלול מגיע! - החודש האחרון בשנה, זהו החודש שבו מתקרבים לקב"ה ומתפייסים אתו לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, שבו ספרי חיים ומתים פתוחים לפניו. לכאורה בחודש זה היינו צריכים להיות עצובים כי אנו יודעים שבמשך השנה לא שמרנו על כל הכללים... הלכנו פה ושם רחוק מדי, אולי גם כעסנו ודברנו דברים לא טובים וזה קשה, קשה עד מאד לחזור בתשובה ולומר טעינו במיוחד ממידות לא טובות כי זה נראה ממש דבוק בעצמותינו ואיך נשתנה למה שאנחנו לא?... אולי כל מושג התשובה זו הצגה מעושה ולא רצינית ולכן בגלל זה אנשים בדרך כלל קצת נרתעים מימים אלו במיוחד שאומרים להם שהדגים בים רועדים כששומעים הכרזת חודש אלול.. אבל הרי רק תמול שלשום הייתי בים ואולי זה רק אני שלא ראיתי שהדגים מתכוננים לרעוד?...
אבל האמת צריכה להיאמר אם לא היה חודש אלול היינו צריכים להמציא אותו... במהותו זהו חודש שצריך מאד לשמוח בו . אמנם וגילו ברעדה והשמחה צריכה להיות פנימית אך כשאתה יודע ש"המאמץ הרוחני" שנעבור בעזרת ה' בחודש זה יקרבנו למקור האושר ולמקור הטוב שבעולם - לקב"ה, אז מבינים כמה חסד עשה אתנו הבורא ש"ברא" לנו את חודש אלול שבו אני לדודי ודודי לי...
במלים אחרות לפני שנאמר בשבת שובה דרשו ה' בהמצאו [בעשרת ימי תשובה] אנו גם בלי "דרשו" צריכים למצוא אותו כאן ועכשיו , כי אם לא הייתה ההכנה של חודש אלול כשסוף סוף אנו מתייחסים לעצמינו ועושים חשבון נפש לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, כי אז היינו צוברים עוד ועוד הררים של תעוקות ומבוכות ביער המפותל של העולם הזה והיינו אובדים ביער הסבוך ללא מוצא וללא שביל מאיר לארמונו של המלך...
ואכן, בחסידות אומרים שבחודש אלול "המלך בשדה" וזו הזדמנות פז לפגוש את מלכו של עולם ללא גינוני כבוד מיוחדים כי גם הוא "צועד" לכיוון ארמונו ובדרך אתה יכול להשחיל איזו בקשה למלך הנכבד.. או אם אתה מתבייש לדבר אתו ישירות כאשר ידבר איש אל רעהו, תשחיל לכיסו איזו פיתקא לתפילה ולברכה... לא לחינם אמרו שיש רמז לחודש אלול בפסוק "ואֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱ-לֹקים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה" – "אנה לידו ושמתי לך" = ראשי תיבות = אלו"ל. [שמות כא] כאומר: אדוני המלך היש לך מקלט בשבילי אשר אנוס שמה? [כמו שיש שחסמו את המקלט הציבורי לאנשים שנסו באזעקה... המקלט האלוקי חסום?..] ואם תשאל אותי בשביל מה לנוס? האם שמעת אזעקה? כן שמעתי את זעקת לבי.. אני רוצה להפגש עם עצמי!... כי פגישה איתך מלך א-ל חי וקיים היא פגישה עם הנשמה הטהורה שבי.. וכפי שכתב ר' יהודה הלוי בשירו "דרשתי קרבתך": "בצאתי לקראתך -לקראתי מצאתיך"!!
יש להוסיף ולומר שבדיבור שלנו הישיר עם רבונו של עולם ובשלוש עשרה מידות רחמים המאירים בחודש הזה צריך לבקש גם על הכלל ולא רק על מצבך הפרטי או מצב משפחתך.. עם ישראל עדיין נתון במלחמה. אם זו מלחמה פיזית למגר את החמאס ושאר האויבים ולשחרר החטופים, ואם זו מלחמה נגד האנטישמיות המתגברת של העמים "העוברים מן העולם" - נגד עם הנצח אשר נהרות של אש ושנאה לא יכבוהו וגם לא יכבו את האהבה שביננו ובין הקב"ה והא בהא תליא...
ולסיום. בפרשתינו נקרא השבת על הבחירה החפשית.. "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה.. בידינו להפוך את החודש הזה לברכה ע"י בחירתינו הטובה וכאמור בחודש זה יש סייעתא גדולה לבחור בטוב אז שיהיה בהצלחה לכולנו!!!
חידה לפרשה (עם רש"י)
האם קרבן פסח יכול להיות פר?
פרפראות לפרשה
1.כי יסיתך אחיך בן אמך [יג ז]
כומר מלומד אחד שאל פעם את רבי יהונתן איבשיץ: "אתם היהודים מתפארים שאין דבר בעולם שאין לו רמז בתורה. אם כן אשאלך, היכן מרומז שאסור להאמין בנוצרי הראשון מיסד הנצרות ובדתו"? השיב רבי יהונתן מיד: "בפרשת ראה כתוב 'כי יסיתך אחיך בן אמך... לא תאבה לו ולא תשמע אליו'. ולכאורה תמוה, מדוע הזכירה התורה שהוא אחיך בן אמך ולא בן אביך? אלא באה התורה לרמז לנו, שאם יבוא אדם שהוא יהודי מאחיך ויספרו עליו בדיות שיש לו אם ואין לו אב, לאיש כזה לא תאבה לו ולא תשמע אליו"...
2. כי פתח תפתח את ידך לו [טו ח]
בגמרא מסופר על רב פפא, שפעם נשמטו מדרגות תחת רגליו והיה נתון בסכנה. אמר לו רב חייא בר רב: "שמא עני בא לידך ולא פרנסתו"? רבים תמהו, מנין לו לרב חיא שעונש הנפילה בא על המנעות מצדקה? והגר"א מוילנא מצא כאן רמז נאה בטעמי המקרא, כי המלים פתח תפתח מוטעמות בטעמי דרגא תביר, לרמז על המדרגה – דרגא שנשברת – תביר, כאשר נמנעים מצדקה.
3. ראה אנכי ..
פעם אחת חסיד אחד עמד בדלת חדרו של הרב הקדוש החידושי הרי''ם זצ''ל [הרי"ם =רבי יצחק מאיר אלתר - מייסד חסידות גור] והביט בפניו זמן רב, שאלוהו החידושי הרי''ם מדוע אתה עומד ומסתכל, ענה לו החסיד ראיתי באור החיים הקדוש בפרשת "ראה אנכי" שיביטו ויסתכלו עליו [על משה רבינו] אז ישפיע עליהם ברכה, לכן ברור שיש מעלה בהסתכלות בפני הצדיק, השיב לו בעל חידושי הרי"ם: הלא כתוב (ישעי' ס' כ''א) "ועמך כולם צדיקים", אם כן, גם אתה צדיק, אז מוטב כי תסתכל לתוך עצמך...
שבת פרשת ראה – [כ"ט מנ' אב] שבת מברכים
1.ההפטרה- עני'ה סוערה [השלישית משבעה דנחמתא. הספרדים והשאמים מוסיפים בסוף ההפטרה פסוק ראשון ואחרון של הפטרת "מחר חודש"]
2.מברכים ומכריזין על ראש חודש אלול - שיחול אי"ה ביום ראשון ושני הבאים עלינו לטובה.
3.המולד: מוצאי שבת / שעה 23 / 26 דקות / 6 חלקים
4. ברכת הלבנה לנוהגים לברך אחר ג' ימים – מיום רביעי בלילה . [לנוהגים אחר שבעה ימים ימתינו בסבלנות ליום ראשון הבא בלילה. לא יום ראשון הקרוב - אלא הבא אחריו - אור לח' באלול.]
4.בא' באלול –ביום שני - ר"ח אלול – מתחילין יוצאי אשכנז לתקוע בשופר תשר"ת לעורר את העם בתשובה. ונוהגים לומר מזמור " לדוד ה' אורי וישעי" בשחרית וערבית .[ הספרדים בשחרית ובמנחה]
5. בב' באלול – דהיינו ביום שלישי , נוהגים עדות ספרד ותימן, לקום לסליחות [ =לאשמורות] ונוהגים לתקוע בשופר באמירת י"ג מידות וגם בסוף הסליחות. הערה: ניתן לומר את הסליחות אחר חצות הלילה אבל לא לפני כן! אם אין עשרה נוהגים לדלג אמירת י"ג מידות, ויש שאומרים בניגון המקרא.[ ויש אומרים אותו - ובמקום שם ה' אומרים " מ- צ – פ – ץ " שהוא שם ה' בא-ת ב-ש]. ולגבי אמירת הקטעים בארמית –יש נוהגים לדלג אם אין עשרה. אבל המהרי"ץ והבא"ח [והגרי"מ אליהו ] כתבו שאין לדלג וכך נהגו חלק מהספרדים והתימנים.
6. בג' באלול – [ יום רביעי] האזכרה השנתית להראי"ה קוק זצ"ל -–.ועל חודש אלול כתב הרב באגרות הראי"ה: "ירח אלול הבא עלינו לטובה, החודש המעודד את הנשמה הטהורה הישראלית, מני אז, החודש החותם את מערכי השנה העומדת לעבור, יהיה למעיין ישועה ולמקור ברכה, לכל אסירי התקוה ולכל כְּמֵהֵי יֶשֶע וּפְדוּת! "אמן!!
לכבוד ג' אלול – יום הסתלקותו של הראי"ה קוק זצ"ל
אוירא דארץ ישראל
אחד מגדולי רבני הגולה שעליו ישב על כסא הרבנות באחת מערי הארץ, נחלק על הרב קוק בעניינים שונים, בפרט בעניין שביעית. פעם אחת בא הלה אל הרב ואמר לו: הלוא מר היה צדיק גמור, כפי שידענוהו בהיותו יושב בבויסק ועתה מה היה לו? השיב לו הרב: שם, היה למר מושג מההנהגה שלי, אבל משעליתי לארץ ישראל, כבר אין לו למר, מושג ביושר דרכי. שאלו הלה: והרי עכשיו גם אני בארץ ישראל! השיב לו הרב: אני בארץ ישראל ונושם אוירא דארץ ישראל ואילו מר, נמצא כאן- ועדיין נושם אוירא דחוץ לארץ!
מהלכות מזוזה –מנהג טוב לבדוק המזוזות בחדש אלול
שאלה: האם מרפסת חייבת במזוזה?
קובעים את המזוזה מצד ימין של הנכנס לחדר. והיכן מניח את המזוזה האם מצד ימין של היוצא מהבית למרפסת, או מצד ימין של הנכנס מהמרפסת לבית? לדעת הספרדים, אם המרפסת בקומה השניה - מניח את המזוזה מצד ימין של היוצא למרפסת. וי"א בשם החזון איש, שיניח המזוזה מצד ימין של הנכנס מהמרפסת לבית. על מזוזה במרפסת בלי תקרה – אין מברכים.
שאלה: הסיר את המזוזה כדי לבודקה – האם יחזור ויברך כשמחזירנה למקומה?
אם הסיר את המזוזה כדי לבודקה, והחזירה באותו היום - אינו חוזר ומברך. אבל אם החזירה למחרת (ועבר לילה)– חוזר ומברך. ואם ידע מראש שבדיקת המזוזות תתארך יום או יומיים ובינתיים לקח מזוזה מגמ"ח – עליו לברך על קביעתה. וכשיחזיר את המזוזה שלו מהבדיקה – יברך שוב על קביעתה, כי עבר לילה מהסרתה וזה היסח הדעת שמחייב ברכה שוב.
מהלכות שבת - האם מותר לכסות כלי גדול בשבת?
מצוי במוסדות וכדו', אמבטיות גדולות (על גלגלים) שמשתמשים בהם לאחסון אוכל או כלים וכדו' - יש להיזהר מלכסותם, כמו שכתב השו"ע (סעיף י"ג.), שאסור לשטוח בגד על פי החבית, משום איסור עשיית אהל. ודווקא באם מכסה את כולה אסור, אבל אם משאיר טפח מגולה לא אסרו בכיסוי זה משום עשיית אהל. וכל זה רק אם יש חלל טפח על טפח תחת הכיסוי, אבל אם בין תכולת האמבטיה לכסויה אין חלל טפח, אין בזה משום איסור עשיית אהל .(שם.)
[דרך אגב, מה ההבדל בין אכסון לאחסון? אכסון מתייחס לאירוח או מתן מקום לינה, בעוד אחסון מתייחס לשמירה או החזקה במחסן. ]
ברכת הרב לילדים לנערים ולתלמידי הישיבות החוזרים ללמוד בר"ח אלול
די לומר חודש אלול כדי לעורר את האדם לתשובה. ואין לך תשובה רצויה אלא בחיזוק לימוד התורה באהבתה וברצון לשקוד באהלה של תורה על מנת להתגדל להיות תלמידי חכמים אמיתיים המעוטרים בכל המידות הטובות ויראת שמיים. חזקו ואמצו והמשיכו לעלות ולהתגדל בתורה וביראת שמיים.
ונסיים בדבריו של הרא"ה הגדול באורות התורה [ו:יא] "לִמּוּד הַתּוֹרָה, בַּהֲלָכָה, בְּאַגָּדָה, בְּפִלְפּוּל וּבְכָל דְּבַר תּוֹרָה, מַכְנִיס אֶת הַמָּאוֹר שֶׁבְּחַיֵּי הַיִּשְׂרְאֵלִיּוּת בְּתוֹךְ נַפְשׁוֹתֵנוּ, וּמֵעִיר בְּקִרְבָּהּ אֶת הַדֵּעוֹת הַנָּאוֹת וְהָרְגָשׁוֹת הַטּוֹבוֹת הַכְּמוּסוֹת בְּקִרְבָּהּ מִצַּד הַתְּכוּנָה הַמְיֻחֶדֶת שֶׁל יִשְׂרָאֵל, כְּשֵׁם שֶׁלִּמּוּדִים כּוֹלְלִים מְעִירִים בְּקִרְבֵּנוּ אֶת הַדֵּעוֹת וְהָרְגָשׁוֹת שֶׁל הָאָדָם הַכְּלָלִי. אָמְנָם הַתּוֹרָה נוֹתֶנֶת לָנוּ חַיִּים, לֹא רַק חַיִּים לְאֻמִּיִּים פְּרָטִיִּים, כִּי-אִם גַּם חַיִּים כְּלָלִיִּים. כִּי הַתְּכוּנָה הָאֱנוֹשִׁית הַיּוֹתֵר טוֹבָה תַּגִּיעַ לָנוּ בַּצּוּרָה הַיּוֹתֵר מְתֻקֶּנֶת כְּשֶׁתָּבוֹא לָנוּ עֲרוּכָה בְּמַטְבֵּעַ יִשְׂרְאֵלִי, וְזֶה נִמְצָא עַל יְדֵי שְׁקִידַת הַתּוֹרָה".
תן חיוך...
1. ."כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם .." [מן הפרשה]
משוגע אחד אמר לחבירו - אלוקים התגלה לי בחלום ואמר לי שאני הוא המשיח!! אמר לו חבירו – לא זכור לי שבאתי אליך בחלום...
2. ראש הישיבה מתקשר לתלמיד בג' אלול: מה קורה אתך? שכחת? אלול, אלול!! עונה לו התלמיד מתוך הבריכה: רבי, אוגוסט אוגוסט!!...
[כידוע אוגוסט השנה עד ז' באלול...]
3. לכבוד חודש אלול: שערי דמעה לא ננעלו – ולכן השער לחפץ חיים [תרתי משמע] פתוח יומם ולילה...