פרשת ניצבים

ויעשו כולם אגודה אחת!!..
בחוץ לארץ חוגגים בדרך כלל, יומיים יום טוב ובארץ ישראל רק יום טוב אחד אבל ישנו חג אחד בשנה שגם אנו כאן בארץ ישראל חוגגים יומיים "יום טוב" – זהו ראש השנה.  כביכול בראש השנה כולנו חו"ל. כך שבכל העולם חוגגים יומיים יום טוב.
הטעם ההלכתי הפשוט לכך הוא כי זהו החג היחידי שחל בראש חודש וכיון שכך, לא ידעו גם תושבי ארץ ישראל  [חוץ מירושלים] אם בית הדין שבירושלים קידש את החודש ויש בחודש שעבר רק 29 יום או שעיבר את החודש והחודש שעבר הוא בן 30 יום וכמובן יש לזה השלכות לגבי ראש השנה.. בחגים אחרים ניתן לעדכן את הציבור מבעוד מועד אבל לא את ראש השנה ולכן מראש החליטו בית דין של כלל ישראל שיחגגו יומיים. ובחו"ל לא תמיד היה ניתן לעדכן גם על חגים אחרים לכן יש שם בקביעות יום טוב שני של גלויות. זהו ההסבר הכללי עפ"י הפשט להבדלים בשאר החגים ול"תופעה" שבראש השנה כולם חוגגים יומיים...  אבל לרבי מליובאוויטש יש כאן רעיון נפלא. ובימים אלה שעם ישראל בכל העולם מרגיש עד כמה הוא "עם לבדד ישכון" כשהאנטישמיות גואה בכל מקום, יש לדברים משנה תוקף.
יהודים נושאים סוד אדיר כיצד לזכות בדין ולעורר רחמי שמים ביום המשפט -אומר הרבי.  לכנס את המשפחה, משפחת עם ישראל, ולבוא כולם יחד למשפט. כשאנחנו מחוברים, הקשר העמוק והמאחד צף מעל כל הפרטים הבעייתיים של כל יהודי בפני עצמו וכך אנחנו יוצאים זכאים. לכן בראש השנה גם בני ארץ ישראל חוגגים יומיים יום טוב – כדי לעמוד לפני הקב"ה ביחד, יהודים מכל העולם; כדי שלא ייווצר מצב שבני חוץ לארץ תוקעים בשופר ומתחננים בזמן שהישראלים כבר חזרו לעבודה... והשנה כמו שאמרנו אנחנו מרגישים מאד את הצורך הזה להיות מאוחדים – כל עם ישראל בכל כנפות הארץ!!
הסוד הזה – אומר הרב שניאור אשכנזי -נמצא מול העיניים בפסוק הפותח את פרשת ניצבים: "אתם ניצבים היום כולכם לפני השם אלוקיכם, ראשיכם, שבטיכם, זקניכם ושוטריכם, כל איש ישראל". זה הפסוק שפותח בכל שנה את הפרשה שקוראים לפני ראש השנה. ובספר הזוהר הקדוש כתוב שבכל מקום בתנ"ך האזכור "היום" מכוון ליום הגדול, יום הדין והמשפט. [כמו אצל השונמית וכמו אצל איוב] הרעיון הוא שכאשר יהודי נעמד למשפט לבד, רואים אותו חיצונית לא כל כך את הפנימיות שבו; אך כאשר הוא בא כחלק מכלל ישראל, רואים את היהודי שבו!  "בתוך עמי אנכי יושבת"! כעת, מה שגלוי לעין זו אותה נקודה עמוקה שמחברת ומאחדת אותו עם כל עם ישראל ועם הקדוש ברוך הוא – ואין מלאך מליץ זכות טוב יותר ביום הדין.
מסופר שפעם אחת ישבו חסידים בהתוועדות עם רבם, הצדיק רבי מנחם מענדל מוויטבסק, ובמקום נכח גם האדמו"ר הזקן. לפתע נכנס אדם חיגר וחולה והחל לבכות: "יהודים, התפללו עליי. התחננו לרחמי שמים עבורי".
התלמידים הביטו אחד על השני בפליאה ואמרו שאינם מסוגלים לברך. "עליך לפנות אל הרבי, רק הוא יכול לברך".
לפתע שקע אדמו"ר הזקן בדבקות ואמר: "חברים, האם שכחתם את מה ששמענו מתלמידיו הדגולים של המגיד ממזריטש? מה שהתוועדות חסידית יכולה לעשות, אפילו מלאך מיכאל לא יכול". והוא הביא לכך משל: "כאשר ילד נעמד בפני אביו ומבקש משהו, האבא מסוגל לדחות אותו. אך כאשר כל הבנים יושבים יחד סביב השולחן ואחד פונה לאבא ומבקש עבור אֶחָיו מעומק הלב – אין אבא שלא ייענה לבקשתם"...
לכן מה טוב ומה נעים שלאחר תפילת ערבית בליל ראש השנה הראשון, נוהגים לברך אחד את השני: "לשנה טובה תכתב ותחתם". והתימנים מברכים איש את חבירו בנוסח: "תכתב בספר החיים ובספר הזכרון" ולמה זה חשוב? 
כי אם אחרי תפילה מעמיקה כזו יהודי יוצא מההתכנסות העצמית הפנימית שלו ופונה לחבר לאחל לו "שנה טובה" זה אומר שאכפת לו מהחבר ואיכפת לו מסביבתו! הבעל שם טוב אמר: "נשמה יורדת לעולם לשבעים-שמונים שנה כדי לעשות טובה ליהודי אחר", זו הסיבה שאנחנו כאן. לכן, דווקא בליל ראש השנה, היום המכריע, אנחנו חייבים להרים את העיניים ולברך את מי שלידנו.
האמת היא, שעלינו לדאוג גם לפני החג שכולנו נגיע לחג שמחים ורגועים גם לאלו שאין להם יכולת כלכלית או נפשית או כל סיבה אחרת,  לחשוב איך לעזור להם שיהיה להם ארוחות לחג, ואם יש צורך גם לארח אותם.. זאת הדרך הטובה ביותר להתכונן לשנה החדשה ולהתפלל לזכות לשנה טובה ומבורכת שנה שנשמע בה בשורות טובות ישועות ונחמות!!
יהי רצון שה' יברך את כל חיילי צה"ל וכוחות הבטחון - במיוחד בגיזרת עזה - ובכל מקום שהם ואת כל החטופים הנמצאים בצרה ובשביה יוציאם מאפילה לאורה וכשם שיצא יוסף מבית האסורים בראש השנה כך הקב"ה יוציאם לאורה ולרווחה, וישמרם ויחיים ומכל צרה וצוקה ונזק יצילם השתא בעגלא ובזמן קריב. ונאמר אמן!! שנה טובה ומתוקה לכולם!!
היתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?
לציבור היקר והקדוש. עתה ממש לפני יום המשפט, משפט לאלוקי יעקב שעל מדינות בו יאמר איזו לחרב ואיזו לשלום איזו לרעב ואיזו לשובע ובריות בו יפקדו להזכירם לחיים ולמות - התחיל התמרון הקרקעי מרכבות גדעון ב'  לתוככי עזה ואנו מתבקשים לעזור גם בתפילות אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו [גם כן עם רכב וסוסים אבל אנחנו גם] בשם ה' אלוקינו נזכיר" ובעזרת ה' נזכה להמשך המזמור "המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד". חזקו ואמצו והרבו בקריאת מזמורי תהלים!!
חידה לפרשה
היכן מצאנו בפרשה שאדם עושה "מי שבירך" לעצמו?
חידה לראש השנה
1.מהן שלש הברכות האמצעיות של תפלת מוסף בראש השנה? ולמה הסדר הוא דווקא כזה? [עיין מסכת ראש השנה לד]
שבת פרשת ניצבים (כז' אלול)
  1. ההפטרה (שביעי משבעה דנחמתא) "שוש אשוש" (ישעיה סא, י)
  2. אין מברכים את החודש, על פי דרשת הפסוק "בכסה ליום חגינו" –שיום ראש השנה מכוסה. [החסידים אומרים : בשבת זו - הקב"ה עושה "מברכים"...] 
  3. במוצש"ק – למנהג אשכנז- אין אומרים "ויהי נועם" ואתה קדוש. למנהג שאר העדות – אין שינוי.
מהלכות ערב ראש השנה [כניסת החג 18:16 ]
1.בערב ר"ה [יום שני] עושים התרת נדרים. אשה יכולה למנות את בעלה להתיר את נדריה. (ויאמר הבעל למתירים - כי הוא מפר גם את נדרי אשתו )
2.אין אומרים וידוי ותחנון.
3. מכבסים ומסתפרים  וטובלים במקוה  (טוב להסתפר לפני חצות היום) (מי שאין באפשרותו לטבול במקוה –  ישפוך על עצמו כ-13 ליטר מים מהברז).
4. מצוה לקצץ צפרניו בערב ר"ה
5. גם יש נוהגות לזכות במצות חלה לפני ר"ה.
6. בערב ראש שנה – אין תוקעים בשופר (גם בסליחות) ולדעת המקובלים איסור זה חל כבר מהלילה. 
7. נותנים צדקה לעניים ויש נוהגים להשתטח על קברי צדיקים - לבקש מהקב"ה שימליצו טוב בעדינו ביום הדין.
8. להכין מערב ר"ה נרות גם ליום השני של ראש השנה (בשביל יו"ט הא' +יו"ט הב' כדי שלא להדביק את הנרות ביו"ט, כיון שזה מלאכת "ממרח"). (גם המדליקים בשמן יכינו את הכל בערב ר"ה, ובדיעבד יכולים להכין גם בר"ה וטוב שיעשו זאת בשינוי).מי שמדליק בנרונים אין בעי'ה. יש להכין נר-נשמה גדול שידלק לפחות 48 שעות, כדי שידליקו ממנו מנר לנר לשני ימים  טובים.
9.  לבדוק היטב את העלים הםירות והירקות לפני החג.
10. אין מכינים מיו"ט הראשון לשני ובכלל זה אסור לבשל או לערוך את השלחן ולשטוף את הכלים מהיום הראשון לשני עד צאת הכוכבים.[ אבל אפשר לעשות סיר-מרק בשרי בבקר עם כמות  גדולה וישתייר לערב.]
11. שעון-שבת- כדאי לסדר הכל מערב ר"ה אבל במקרה הצורך יש מקילים  ללחוץ על הלחצנים על מנת  לאחר את ההדלקה – אבל לא להקדימו. ויש מחמירים לא להקדים ולא לאחר את שעון השבת [הרב אליהו חשש "תוקע" בבניין] 
12. לא לשכוח לנתק את החשמל מהכיריים כדי שלא תהיה הצתה חשמלית בחג. אלא מנר לנר. מי שחסר לו מים במיחם- יחמם מים בסיר וכדו' ויוסיף למיחם החשמלי.
פרפראות לפרשה ולראש השנה
1.  "אם יהיה נדחך בקצה השמיים, משם יקבצך.." (ל,ד) בשיחה עם "המשולחים" הנוסעים לקבץ כספים לקופת רבי מאיר בעל הנס ומגיעים למקומות יישוב נידחים ביותר בגולה, העיר הראי"ה קוק זצ"ל בדרך הלצה, שכאשר הוא רואה עם היכן "המשולחים" מצליחים להגיע, הוא לפעמים מתחיל לפקפק בקיומם של עשרת השבטים, שכן אילו היו קיימים, בוודאי היו המשולחים מגלים אותם זה מכבר..
2. תכלה שנה בברכותיה..
פעם נכנס חסיד להרה"ק רבי אהרן מטשרנוביל כשבועיים לפני ראש השנה. אמר החסיד: "רבי, ה' יתברך יעזור שתהיה כבר תכלה שנה וקללותיה". השיבו רבי אהרן: "ה' יתברך יעזור שכבר יהיה 'תכלה שנה בברכותיה', שהשנה גם תגמר בברכות..."
3.  ללמד זכות על עם ישראל!
ידוע שהקב"ה חפץ שילמדו סנגוריה על ישראל, על הכלל ועל הפרט. כך מצינו שנענשו בזה אליהו זכור לטוב וישעיהו ומשה רבינו, וגדעון זכה למלכות על שלימד זכות על ישראל. הנה כי כן מה מאד צריכים להזהר הדרשנים בפרט בימי הדין בימים הנוראים שלא לעורר דין ולא לומר קטגוריה בדרשותיהם בהזכירם חטאי הרבים חס וחלילה, רק יאמרו מה צריך לעשות וממה צריך להזהר, והשומע ישמע... ואם ימצא אדם בבתי כנסיות של עמי הארץ וישמע שמלמדים חובה על ישראל, יאזור חיל ללמד עליהם זכות, אפילו בטענות שאינם ברורות לו...  יאמר: מה יעשה הבן ולא יחטא. עניות לא הניחה מידה טובה. גלות ... יצר לב האדם רע מנעוריו. אנוס או לכל העם בשגגה, לא ידעו מה איסור וחומר בו. כזאת וכזאת יבקש לדון לכף זכות. וכל הדן לכף זכות המקום ידונו לכף זכות! ("פלא יועץ" סנגוריה(
מהלכות התרת נדרים בערב ראש השנה
1)אם אדם קיבל על עצמו בלשון נדר והוציא את זה בפיו ולא רק במחשבה וכעת רוצה לחזור בו ולהתיר את נדרו – לא מועילה לו התרת הנדרים הכללית אלא אם כן יפרט את נדרו לפני אחד הדיינים המתירים וימצא לו פתח וחרטה על נדרו [ יש לדעת שישנם נדרים שלא מועילה להם התרה]
2)אם כן מה מועילה התרת הנדרים הכללית שעושים למשל בערב ראש השנה? שאם קיבל על עצמו לעשות מצווה מסויימת אך לא אמר בלשון נדר או בלשון שבועה  [ הריני נודר כך וכך / הריני נשבע שאעשה כך וכך] אלא קיבל על עצמו סתם איזו הנהגה של מצווה ולא אמר בלי נדר, או הנהיג עצמו באיזו הנהגה טובה שלוש פעמים כגון: לקרוא שיר השירים או שירת הבריאה או כמה פרקי תהלים כל יום ולא אמר בלי נדר, אז יכול לסמוך על התרת נדרים הכללית גם אם לא פירט את ההנהגה הטובה בפני הדיינים בבית הכנסת וגם לא מצאו לו לפני כן פתח וחרטה. מי שלא הספיק בערב ראש השנה יכול לשמוע התרת נדרים גם בערב כיפור. [ וגם אם לא הספיק שיבוא לכל נדרי..]
3)אשה יכולה למנות את בעלה שליח להתרת נדרים אבל כאמור אם נדרה נדר מפורש צריכה היא בעצמה לבוא ולהתיר בפני שלושה אנשים בקיאים שיתירו לה הנדר כפי ההלכה.
4)אם בעלה של האשה שמע נדר שאשתו נדרה אז ביום ששומע את נדרה יאמר לה "מופר לך" ג"פ [ או שהתבררה לו ההלכה שהוא יכול בעצמו להפר לה אז ביום ששמע את ההלכה הזאת יפר לה מיד..] . מכל מקום טוב להשתדל לבוא לבית הכנסת וישמעו כולם התרת נדרים של ערב ר"ה או ערב כיפור.
5)דרך אגב: בבית הכנסת לקהילת יוצאי תימן "עץ החיים" מתקיימת "התרת נדרים" מידי יום ששי [ עפ"י  הנהגתו של  המקובל הא-לקי הרש"ש כמובא בספר כף החיים]. שתהיה לכולנו כתיבה וחתימה טובה.   
אופן בדיקת ה"סימנא טבא" לראש השנה
1. תמר יבש – חותכים בסכין את הפרי לאורכו, פותחים ומוציאים את הגלעין. אם נראים פרורים כהים באיזור הגלעין (שהם הפרשות של תולעת) אין להשתמש בתמר זה. מחזיקים את התמר הפתוח כנגד מקור אור (חלון או נורה), ומתבוננים בצידו הפנימי והחיצוני אם מצוי חרק בצבע כהה. בתמר שהתיישן נוצרים גבישי סוכר לבנים שאינם סימן לנגיעות.. תמר לח – תמרים גדולים שקליפתם חלקה וצבעה חום כהה, המשווקים בקירור. בדרך כלל נקיים ואין חיוב לבדקם.
3. רימון – מתבוננים אם מצוי נקב בקליפת הפרי, שהוא סימן לחדירת תולעת. פותחים את הרימון ואם רואים איזור שהפך לחום מסירים אותו. כתמים כהים בגרגרי הרימון אינם סימן לנגיעות. רימונים הגדלים בגינה פרטית נגיעותם גבוהה.
4. תפוחים – תפוחים מסוג מעולה הם בחזקת נקיים. תפוחים באיכות בינונית, מתבוננים על קליפת הפרי אם מצוי סימן של חדירת תולעת – כמין פצע חום-אפור השקוע בקליפה – ומסירים את האזור הנגוע. לעיתים רחוקות, בעיקר בתפוחים מזן ענה, מצויות כנימות בצבע חום-אפור על קליפת התפוח, הגורמות לכתמים אדומים על הקליפה. יש להסיר את הכנימות ע"י שפשוף קל בציפורן או בסכין. הכתם האדום שנותר על הקליפה לאחר הסרת הכנימה מותר באכילה.
5. קרא – [דלעת או הקישוא הלבן והגדול] - בדרך כלל נקי ואין חיוב לבדוק.
6. רוביא טריה – יש לפתוח את התרמילים, לבדוק אם יש בגרגרים כרסום או סימני חדירה של תולעים ולהסיר את הגרגרים הנגועים.
7. רוביה יבשה – 1. הרתחה: מרתיחים את הרוביה בסיר עם מים בכמות פי שלשה מהרוביה. לאחר הרתיחה מכבים ומשאירים מכוסה כשלש שעות.. בדיקה: שוטחים על כף היד קומץ של 10-15 גרגרים, ומתבוננים אם מצוי כתם כהה המעיד על המצאות חרק תחת הקליפה הדקה. מניחים את כף היד השניה על הגרגרים, הופכים את כפות הידיים ובודקים באותו האופן את צידם השני של הגרגרים הגלוי כעת לעין. במרכז גרגר הרוביה מצוי כתם כהה שאינו סימן לנגיעות וכן כתמים שטחיים בצבע כתום אינם סימן לנגיעות. אם נמצאו שלשה גרגרים וודאי נגועים (נמצא חרק תחת הכתם הכהה שעל הקליפה הדקה) יש לפתוח את כולם ולבדקם מבפנים. אם נמצאה נגיעות רבה אין להשתמש ברוביה.
8. גזר – גזר מטיב מעולה בדרך כלל נקי מנגיעות.
9. עלי סילקא – בגידול רגיל הירק נגוע בחרקים רבים וכן מצויות רימות בתוך עובי העלה, שאינן יורדות בשום שטיפה, לכן מומלץ להשתמש רק בעלים מגידול מיוחד "ללא תולעים", הנמצא תחת השגחה מוסמכת, להשרותם במים עם מעט סבון נוזלי ולשטוף היטב כל עלה ועלה.
10 . סלק אדום – יש לחתוך את הסלק לפרוסות לרוחב, בעובי של 1-1.5 ס"מ, להתבונן אם מצויה מחילה של זחל לבן ולהסיר את האיזור הנגוע.
11 . כרתי – כרתי מגידול רגיל - חותכים ומסירים את איזור השורש ואת העלים הירוקים שבקצה השני. חוצים את החלק המרכזי הלבן של הכרתי לכל אורכו, מפרידים את כל השכבות ושוטפים שכבה שכבה תחת זרם מים תוך כדי שפשוף כל שטחה משני צידיה, באצבעות. לחילופין אפשר להשרות את השכבות המופרדות במים עם מעט סבון נוזלי למשך 2-3 דקות ולשטוף היטב כל שכבה תחת זרם מים.– כרתי מגידול מיוחד "ללא תולעים" (הנמצא תחת השגחה מוסמכת) - חותכים את החלק הסמוך למקום התפצלות העלים הירוקים (בערך 1/3 מהחלק הלבן) מפרידים את השכבות ושוטפים היטב תחת זרם מים. את החלק הלבן הסגור ( 2/3 הנותרים) אין צורך לפרק.
12 . ראש של דג – ראש דג קרפיון, בורי וכסיף - מן הראוי להשתמש רק בראשים המשווקים בחנות הנמצאת תחת השגחה מהודרת .– ראש דג סלמון – יש לפתחו להסיר את הזימים, לשטוף היטב ולבדוק מטפילים חומים באורך של כ- 1.5-2 ס"מ (גם בדגים הנמכרים תחת השגחה מהודרת עלולה להיות נגיעות זו).– ראשי דגים אחרים - הראש בד"כ נקי.
13 . דבש – בחזקת נקי.
14 . צימוקים- לנוהגים להשתמש בצימוקים בר"ה – יש עדיפות להשתמש בצימוקים מיצור מיוחד ללא תולעים.
השקית שנשכחה והפיגוע ברמות
 בשבוע שעבר ביום שני יצאתי יחד עם שתי חברותיי לערוך קניות לקראת החגים הבאים עלינו לטובה. כך מספרת נערה חרדית מרמות  בירושלים בלי להזדהות בשמה.  הסתובבנו במהלך שעות הבוקר בכמה חנויות ורכשתי לעצמי את מה שחפצתי. “ במהלך הקניות פגשנו באישה שקבצה כסף. חברותיי אמרו לי שהם מכירים אותה וכי היא איננה נזקקת כלל וכלל וכביכול היא סתם אוספת כסף. אבל באותם רגעים, בלי הסבר הגיוני, הרחמים שלי התגברו והחלטתי לתת לה מספר מטבעות. גם אמרתי לעצמי בלב: כמו שאני תורמת כסף בלי לחשבן האם האישה אכן צריכה את הכסף אם לאו, כך יהי רצון שבורא עולם יתן לי רק טוב משמיים בלי להתחשבן איתי האם אני ראויה לכך, אם לאו..
לאחר סיום הקניות נפרדנו לשלום. שתי חברותיי עלו על האוטובוס לבית שלהם, ואני המתנתי בתחנה לקו 62 לעבר בית מגוריי - בשכונת רמות הירושלמית. “  כפי שהירושלמים כבר הספיקו להכיר שעת בוקר טיפוסית בירושלים, בדרך כלל עמוסה עד מאוד ובפרט בצירים המרכזיים. ולכן המתנתי דקות ארוכות שהאוטובוס יגיע. ואכן לאחר מספר דקות הוא הגיע. “ עליתי על האוטובוס, שהחל כבר בנסיעה והתקדם לתחנה הבאה. לפתע אני מסתכלת על הידיים שלי ומגלה שחסרה לי שקית. אותה שקית הכילה בגדים יקרים שרכשתי באותו בוקר. לקח לי זמן לחשוב האם לרדת בתחנה, או להתקדם לבית. גם ככה אני אמורה לחזור לאותו מקום בשעות הערב, אמרתי לעצמי. “ החששות מילאו את ליבי, ולא הסכמתי לעצמי לתת לשקית היקרה להיות מונחת שלא ברשותי. ולכן בהחלטה של רגע החלטתי לרדת בתחנה ולחזור לאותה חנות לבקש את השקית ששכחתי. “ באותם רגעים חוויתי עוגמת נפש נוראה. אמי לא נכחה באותו יום בבית, והיא בקשה ממני לבשל ארוחת צהרים לאחים שלי שצריכים לחזור מהתלמוד תורה. הרגעתי את עצמי שזה עניין של כמה רגעים וכבר אעלה באוטובוס הבא שיחלוף בתחנה. “ לאחר שלקחתי את השקית האובדת, יצאתי מהחנות והתקדמתי לעבר התחנה. הוצאתי את הטלפון שלי מהתיק, שבמקרה הוא היה על מצב שקט. עשר שיחות שלא נענו! ההורים שלי, האחים שלי והחברות שהיו איתי בקניות באותו בוקר. מספר שיחות רב מכל אחד. נורא נבהלתי, חששתי שקרה משהו רע.
מיד הרמתי טלפון לאמא שלי. כשהיא ענתה היא פשוט פרצה בבכי. “ את חיה? -היא שאלה בקול חנוק. “ למה שלא? ”,... השבתי בחצי חיוך, מנסה להבין מה השאלה הזאת. “ אמא שלי התחילה לספר לי בדמעות על כך, שהחברות שלי התקשרו אליה וסיפרו לה שהם נפרדו ממני בזמן שעליתי על אוטובוס קו 62 לעבר רמות, והוסיפו לומר לה בעדינות שהאוטובוס היה מעורב בפיגוע ירי בצומת רמות. הפרט שהקפיץ את הלב של אמא שלי היה, שהם ניסו להתקשר פעמים רבות ולא היה מענה מצידי. דבר שהעלה את החשד שחלילה אולי נפגעתי..  כשהקול שלי נשמע בעבר השני של השיחה מפלס החרדה ירד לאפס. ומיד גם אמרתי לאמא שלי: אמנם לא הייתי פיזית במקום הפיגוע אבל אני אחת הניצולות של הפיגוע. סיפרתי לה על השקית שנשכחה ועל זה שירדתי בתחנה הראשונה של האוטובוס כדי לחזור לקחת את השקית, ועל כך שמוקדם יותר, בזמן שהתחלנו את הקניות נתתי כמה מטבעות לצדקה לאישה שהחברות שלי שכנעו אותי לא לתת לה כי לא נזקקת באמת, אבל לא התחשבנתי מהסיבה שציפיתי שבורא עולם גם לא יתחשבן איתי כלל וכלל... אני עדיין לא מעכלת את גודל הנס שאירע עמי, אך בכל מקרה בחרתי לפרסם אותו .. היה לי חשוב להעביר מסר לציבור: עם מצוות - אל תתחשבנו!. [מתוך עלון אור השבת]
תן חיוך
דובר צה"ל: הבכיר שחוסל הלילה, מת מוות טבעי.
החמאס: מוות טבעי?  יריתם עליו טיל!!
דובר צה"ל: נו.. זה כבר "טבעי"...
 

דפי מידע

חדשות ועדכונים

שנה טובה



טפסי מכרז- מזכירת לשכה (מילוי מקום)
פרטי עיסוק:
http://mdba.org.il/pics/_5.pdf

טופס הגשת מועמדות:
http://mdba.org.il/



פניה למחלקה